آموزش جامع سوکت زدن کابل شبکه برای دوربین مدار بسته
فوریه 7, 2021
آموزشگاه برق گستران

بدون تردید، از بخش های مهم و حائز نصب دوربین مدار بسته، زدن سوکت کابل شبکه دستگاه به شمار می رود. سوکت زدن این کابل می بایست به درستی و اصولی انجام شود. چراکه انجام ندادن صحیح این امر می تواند منجر به ارسال نشدن سیگنال داده ها و اطلاعات و به تبع آن، بروز مشکلات دوربین مدار بسته شود. به سبب اهمیت موضوع، در این مقاله از سری مقالات آموزش نصب دوربین مدار بسته، به آموزش جامع نحوه سوکت شبکه در دوربین مدار بسته می پردازیم.

 

کابل شبکه چیست؟

کابل به هم تابیده یا شبکه، از بهترین کابل ها برای انتقال دیجیتالی داده ها و اطلاعات تلقی می گردد. در ساختار هر کابل شبکه هشت سیم مختلف با رنگ های متفاوت به چشم می خورد.

به طور معمول، در سیستم دوربین های مدار بسته از کابل شبکه به منظور انتقال داده ها و اطلاعات استفاده می شود. در مسیرهای طولانی و فضاهایی بیرونی، از کابل شبکه cat-6 استفاده می شود. این مدل کابل شبکه در برابر ضربه و فشار از مقاومت مناسبی برخوردار می باشد.

کابل شبکه چیست؟

 

استاندارد سوکت زدن کابل شبکه در دوربین مدار بسته

برای نصب و پیاده سازی دوربین های مدار بسته دارای تکنولوژی IP از سوکت شبکه استفاده می شود. سوکت های شبکه در ساختار خود از 8 تیغه یا پین برخوردار بوده که متناسب با رنگ کابل شبکه در پین مورد نظر قرار می گیرند. همچنین، با پانچ شدن سیم ها، فرآیند برقراری ارتباط میان تجهیزات شبکه به نحو مطلوب محقق می شود.

به طور کلی، سوکت زدن کابل شبکه بر اساس دو استاندارد تعریف شده T-568B (اتصال کراس) و  T-568A (اتصال استریت) صورت می گیرد. علی رغم وجود نداشتن تفاوت زیاد میان این استانداردها، اما در بسیاری مواقع برای نصب و تنظیمات دوربین های مدار بسته، استاندارد اتصال استریت یا T-568B مورد استفاده قرار می گیرد.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که نحوه چینش سیم ها در این دو استاندارد متفاوت می باشد. مضاف بر این، برای متصل کردن کابل شبکه به دستگاه NVR، به شرط برخورداری از درگاه POE، از استاندارد T-568B استفاده می گردد. از سوی دیگر، برای متصل کردن مستقیم دوربین شبکه به کامپیوتر، ایجاد ارتباط دو پایانه مانند روتر به کامپیوتر و سوئیچ به سوئیچ، اتصال کراس مورد استفاده واقع می شود.

 

ابزار لازم برای سوکت کابل شبکه

برای انجام صحیح سوکت شبکه، به ابزار و تجهیزات مختلفی نیاز می باشد. برخی از مهم ترین این ابزارها عبارتند از:

  • تستر مخصوص کابل شبکه
  • سوکت RJ-45 CAT6 یا RJ-45 CAT
  • کابل مخصوص شبکه CAT6 یا CAT5
  • ابزارهایی مانند سیم لخت کن و آچار مخصوص کابل شبکه

 

ابزار لازم برای سوکت کابل شبکه

تستر کابل شبکه برای اطمینان حاصل کردن از سالم بودن کابل سوکت زده شده، مناسب و مفید می‌باشد. Stripper یا سیم لخت کن، برای جدا کردن روکش کابل و بیرون کشیدن سیم ها کاربرد دارد. آچار برای پانچ کردن کابل شبکه به سوکت مورد نظر به کار می رود.

کابل CAT-5 قابلیت پشتیبانی از فرکانس 100 مگا هرتز را امکان پذیر می سازد. همچنین، قابلیت انتقال داده ها تا حداکثر 100 MBPS از دیگر ویژگی های این مدل کابل شبکه می باشد. کابل شبکه CAT6 به عنوان نمونه ای دیگر، قابلیت انتقال تصویر تا حداکثر یک گیگا بایت و فرکانس 500 الی 650 هرتز را میسر می کند.

مراحل سوکت زدن کابل شبکه 

مرحله اول: ابتدا کابل شبکه را لخت کنید.

لخت کردن سر سیم شبکه به میزان 2 الی 5/2 سانتیمتر انجام می شود. به طور معمول، هر کابل شبکه از هشت سیم به هم تنیده و به صورت مجزا و مستقل متشکل شده است.

به منظور کاهش نویز، سیم های موجود در کابل شبکه به صورت دو تایی (2 به 2) به یکدیگر تابیده می شوند.

رنگ بندی کابل شبکه مستقیم یا Straight به صورت سفید نارنجی، نارنجی، سفید سبز، آبی، سفید آبی، سبز، سفید قهوه ای و قهوه ای می باشد.

هر کدام از این رشته سیم ها در شیار مربوطه قرار می گیرند. در کابل شبکه استاندارد T568B، غالبا در شیار شماره 1 رنگ سفید نارنجی، شیار 2 رنگ نارنجی، شیار 3 رنگ سفید سبز و پین شماره 4 رنگ آبی قرار می گیرد. همچنین، در شیار شماره 5 رنگ سفید آبی، پین شماره 6 رنگ سبز، شیار شماره 7 رنگ سفید قهوه ای و شیار شماره 8 رنگ قهوه ای استفاده می گردد.

مراحل سوکت زدن کابل شبکه دوربین مدار بسته

قرار دادن هر کدام از این رنگ بندی ها در شیار نادرست می تواند موجب اختلال و عدم کارکرد مطلوب و صحیح سیستم شود.

مرحله دوم: سیم های کابل شبکه را باز کنید.

در این مرحله سیم های موجود در کابل شبکه باز شده و متناسب با رنگ زوج می شوند. پس از قرار دادن و مرتب کردن سیم ها براساس رنگ بندی صحیح، به منظور یک اندازه شدن، سر سیم ها قیچی می شود. مرتب و یک اندازه بودن سر سیم ها در بهبود کیفیت کار بسیار تاثیرگذار و مؤثر است.

مرحله سوم: سیم ها را وارد سوکت کنید.

به منظور عدم جابجایی و حرکت، مناسب است که سیم ها را محکم با دست گرفته و سپس تا انتها وارد سوکت نمود. غالبا سیم ها باید تا قسمتی که دارای عایق آبی رنگ بوده به صورت همزمان داخل سوکت شوند.

مرحله چهارم: کابل شبکه را به صورت دقیق پانچ کنید.

با فشار دادن محکم دسته های آچار پرس، می توان از اتصال صحیح سر سیم ها با سوکت کابل شبکه اطمینان حاصل نمود. پس از طی این مرحله، سوکت شبکه به پایان می رسد.

مراحل سوکت کابل شبکه

در این در این مقاله به بررسی نحوه سوکت زدن شبکه در دوربین های مدار بسته پرداختیم. در صورتی که قصد دارید به صورت تخصصی با نحوه نصب و راه اندازی دوربین های مدار بسته آشنا شوید توصیه می کنیم در دوره نصب دوربین مدار بسته آموزشگاه برق گستران شرکت نمایید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *