راهنمای جامع نحوه رفع مشکلات دوربین مدار بسته
فوریه 1, 2021
آموزشگاه برق گستران

در دنیای حال حاضر، دوربین مدار بسته نقش پر رنگ و برجسته ای در کاهش جرایم و افزایش ضریب ایمنی و امنیت ایفا می نماید. با این حال، بروز هرگونه اختلال و ایراد در کارکرد، ساختار و عملکرد این دستگاه، می تواند بستر مناسب برای خسارات و مشکلات جبران ناپذیر و بزرگ را فراهم آورد. همچنین، در مواقع مختل شدن سیستم دوربین های مدار بسته، انجام اقدامات غیر استاندارد و غیر اصولی می تواند تخریب و خرابی دستگاه را در پی داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم انواع مشکلات دوربین مدار بسته را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم، با ما همراه باشید. اگر می خواهید به صورت حرفه ای نصب این سیستم را یاد بگیرید توصیه می کنیم در دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته ثبت نام کنید.

رایج ترین مشکلات دوربین مدار بسته

 

1- مشکل بی کیفیت بودن و رزولوشن پایین تصاویر دوربین مدار بسته

وضوح و کیفیت پایین تصویر، از شایع ترین مشکلات دوربین مدار بسته تلقی می گردد. این مشکل در قالب های دیگری مانند پرش و تار بودن تصاویر نمود پیدا می کند. تنظیم شدن مانیتور و نمایشگر در رزولوشن تصویر پایین یا ضعیف بودن یا پایدار نبودن سیگنال وای فای، می تواند از عامل های مهم بروز این مشکل باشد. پایین بودن رزولوشن دوربین، بلند و طویل بودن طول کابل ها، عدم فوکوس زوم چند کانونی و کثیفی لنز دوربین، از دیگر علل بروز این مشکل می باشد.

مشکل بی کیفیت بودن و رزولوشن پایین تصاویر دوربین مدار بسته

 

2- مشکل تاریک بودن بیش از حد تصاویر ضبط شده دوربین مداربسته

تاریک و سیاه بودن تصویرهای دریافتی از دوربین مدار بسته، از مشکلات بسیار آزاردهنده و ناخوشایند تلقی می گردد. نامناسب بودن محل نصب دوربین و نرسیدن نور کافی به لنز می تواند این مشکل را رقم بزند. برای رفع این مشکل تنظیم کنتراست (contrast) و روشنایی (Brightness) دوربین کمک شایانی می نماید.

3- مشکل روشنایی بیش از اندازه تصاویر در دوربین مدار بسته

روشن بودن بیش از اندازه و غیر عادی تصاویر را می توان از دیگر مشکلات دوربین مدار بسته برشمرد. روشنایی زیاد موجب غیر واضح شدن و بی کیفیتی تصاویر دریافتی از دستگاه می‌شود. قرار داشتن لنز دوربین در معرض نور زیاد و شدید و نصب دستگاه در مسیر نور خورشید یا نور لامپ، در بروز این مشکل تاثیرگذار است. تغییر دادن محل نصب دوربین، تنظیم تضاد و روشنایی رنگ ها (contrast & Brightness) و قرار ندادن دوربین در مسیر پنجره های شیشه ای، در رفع این مشکل کمک شایانی می نماید.

در مقاله دیگری به بررسی تنظیمات نور و دیگر موارد در دوربین های مدار بسته پرداخته ایم برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله “راهنمای جامع تنظیمات دوربین مدار بسته” را مطالعه نمایید.

4- ظاهر شدن حاشیه های عمودی و افقی بر روی تصاویر دوربین 

 

در برخی مواقع وجود نوارهای سفید در نمایشگر که از سمت پایین به بالا در حرکت هستند یا جابجایی خطوط عمودی از یک سمت به سمت دیگر کاربران را دچار مشکل می سازد. رخ دادن مشکل اتصال به زمین یا کارکرد نامطلوب منبع تغذیه، از دلایل اصلی بروز این ایراد می‌باشد.

ظاهر شدن حاشیه های عمودی و افقی بر روی تصاویر دوربین

 

5- مشکل از کار افتادن دوربین مدار بسته

قطعی و از کار افتادن از دیگر مشکلات دوربین مدار بسته به حساب می آید. عدم اتصال صحیح فیش های BNC و قطعی و خرابی کابل و اتصالات برق دوربین می تواند در بروز این عامل مؤثر باشد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که میزان فاصله دوربین مداربسته از منبع تغذیه و میزان انرژی لازم و مورد نیاز، از فاکتورهای اصلی برای رفع این مشکل محسوب می شوند. به طور معمول، در صورت فاصله داشتن بیشتر از 250 متر منبع تغذیه با دوربین، می بایست از ولتاژ AC به جای آداپتور استفاده نمود.

حتما بخوانید : چگونه کابل شبکه دوربین مدار بسته را سوکت بزنیم؟

6- قطع شدن دوربین مدار بسته

عدم تامین انرژی لازم و کافی دستگاه، منجر به قطعی و از کار افتادن دوربین می شود. دوربین های مداربسته به علت برخورداری از توان الکتریکی مختلف، برای راه اندازی به انرژی های گوناگونی نیاز پیدا می کنند. غالبا، دوربین های برخوردار از قابلیت هایی مانند دید در شب و مادون قرمز، برای اعمال این قابلیت، انرژی بیشتری را از منبع تغذیه دستگاه می طلبند. در صورت تامین نشدن انرژی لازم، شاهد از کار افتادن دوربین خواهیم بود.

7- مشکل عدم ضبط تصاویر دوربین مدار بسته

 

یکی از رایج ترین مشکلات دوربین مدار بسته عدم ثبت و ضبط تصاویر در هنگام کارکرد می باشد. اختلال و ایراد در بخش ذخیره سازی یا هارد تصاویر می تواند علت بروز این مشکل باشد. اطمینان حاصل کردن از فعال بودن گزینه مربوط به ضبط تصاویر نیز در حل مشکل راهگشا می باشد. در صورت خرابی و معیوب شدن هارد، تعمیر یا تعویض این قطعه نیاز می شود.

مشکل عدم ضبط تصاویر دوربین مدار بسته

 

8- خاموش شدن ناگهانی DVR دوربین مداربسته

خاموشی یکباره دستگاه DVR (Digital Video Recorder) در اثر عامل‌های مختلفی صورت می گیرد. خاموشی این دستگاه مانع از ضبط و ثبت تصاویر و سیگنال های دوربین می‌شود. بررسی ولتاژ ورودی و مطمئن شدن از تامین انرژی مورد نیاز دستگاه، اطمینان حاصل کردن از سالم بودن اتصالات منبع تغذیه و عدم اختلال هارد، از راهکارهای برطرف کردن این ایراد به شمار می رود.

9- مشکل همخوانی نداشتن زمان نمایش تصاویر در دوربین های مدار بسته

صحیح نبودن زمان و تاریخ نمایش تصاویر را می توان از دیگر مشکلات دوربین مدار بسته برشمرد. عدم اعمال تنظیمات مربوط به تاریخ و زمان، بروز مشکل در منبع تغذیه و اتصال باتری، از علل مهم رخ دادن این مشکل می باشد. اندازه گیری ولتاژ ورودی به دستگاه، تنظیم مجدد تاریخ و زمان و مطمئن شدن از سلامت کابل ها و اتصالات در رفع این مشکل کمک کننده است.

10- عدم نمایش تصاویر و فیلم های قدیمی در دوربین مداربسته

نمایش ندادن فیلم های ضبط شده قدیمی، به عنوان یکی از مشکلات دوربین مدار بسته ناشی از عملکرد نادرست مکان ذخیره سازی اطلاعات می شود. استفاده از هاردهای باکیفیت و استوریج سالم، سلامت کابل کشی ها و اتصالات و به روز بودن نرم افزار مخصوص ذخیره سازی تصاویر، از راهکارهای حل این ایراد قلمداد می گردد.

 

11- وجود برفک در تصاویر دوربین مدار بسته

وجود برفک در تصاویر دوربین مدار بسته

عامل اصلی برفکی شدن تصاویر دوربین مداربسته، وجود نویز دوربین مدار بسته می باشد. کیفیت پایین لنز، عدم توجه به محل نصب دستگاه، سیم کشی غیر استاندارد، بالا بودن دمای محیط، اتصال نادرست فیش های BNC و برخورداری از منبع تغذیه بی کیفیت و نامناسب، در بروز این مشکل تاثیرگذار است.

12- دسترسی نداشتن به خروجی تصاویر دوربین مدار بسته

از دیگر مشکلات رایج دوربین مدار بسته، عدم دسترسی به خروجی تصویر می باشد. عدم اعمال تنظیمات مربوط به درجه روشنایی، به روز نبودن نرم افزار مربوطه و بروز اختلال در سیگنال ورودی، در ایجاد این نقص فنی اثرگذار است. تقویت سیگنال های ورودی از طریق اسکرین سیور و پرایوسی ماسک، انجام ریست فکتوری و آپدیت و به روز رسانی نرم افزار دستگاه، در حل این مشکل کمک می کند.

خلاصه:

در این مطلب به بررسی مهم ترین مشکلات در دوربین های مدار بسته پرداختیم. مشکلاتی که در این مطلب به آن اشاره شد جز رایج ترین مشکلاتی است که دوربین های مدار بسته با آن مواجه می شوند. در صورتی که قصد دارید به صورت تخصصی با نصب انواع دوربین های مدار بسته آشنا شوید توصیه می کنیم در دوره های آموزش نصب دوربین مدار بسته آموزشگاه برق گستران ثبت نام نمایید

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *