تجهیزات مورد نیاز جوشکاری آرگون (TIG) کدام اند؟
ژانویه 11, 2023
آموزشگاه برق گستران

جوشکاری تیگ یا آرگون به عنوان مهمترین و کاربردی ترین روش جوشکاری نامیده می شود که از آن برای جوش زدن انواع اتصالات فلزی سخت آهنی و غیرآهنی به یک دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در فرآیند جوشکاری تیگ از الکترود غیر مصرفی استفاده شده که داخل تورچ قرار گرفته  و دما ذوب را ایجاد می کند. سپس با نزدیک کردن فیلر یا پر کننده به تورچ، فیلر ذوب شده و مهره جوش شکل می گیرد. آگاه بودن و داشتن تسلط بر روی تجهیزات جوشکاری تیگ بسیار مهم بوده و بایستی در ابتدا کار با تمامی کاربرد تجهیزات جوشکاری تیگ آشنا باشید تا بتوانید مهره جوش های بی نقصی را ایجاد کنید.

به زبان ساده فرایند جوشکاری تیگ به این شکل است که به دلیل دما بالای تورچ و الکترود غیر مصرفی سبب ذوب شدن فیلر شده و مهره جوش روی فلز ایجاد می شود. این امر زمانی انجام می شود که شما بایستی تورچ و فیلر را همزمان با یکدیگر در یک امتداد هدایت کنید و با فشردن پدال حرارت پا، گرما را به داخل تورچ فرستاده تا فرایند ایجاد مهره جوش به روش تیگ کامل شود.

اگر علاقه مند کسب مهارت و دانش در حوزه جوشکاری تیگ هستید، توصیه می کنیم با سپری کردن دوره آموزش جوشکاری آرگون در کوتاه ترین زمان ممکن به یک جوشکار حرفه ای آرگون تبدیل شده و همراه با مدرک بین المللی سازمان فنی و حرفه ای وارد بازار کار شوید. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه برق گستران به کاربرد تجهیزات جوشکاری تیگ می پردازیم.

ابزار و تجهیزات جوشکاری تیگ

مهمترین تجهیزات جوشکاری تیگ عبارت است از :

*الکترود تنگستن

*اینورتر جوشکاری یا دستگاه جوش

*تورچ یا مشعل جوشکاری

*فیلر یا سیم پر کننده

*منبع گاز

*تجهیزات ایمنی جوشکار که شامل (دستکش، عینک و کلاه مخصوص جوشکاری، لباس ضد حریق و کپسول آتش نشانی)

*میز جوش و انبر اتصال و گیره جهت ثابت نگه داشتن قطعه فلزی

ابزار و تجهیزات جوشکاری تیگ

 

الکترود اصلی ترین تجهیزات جوشکاری تیگ

 

انتخاب صحیح نوع و جنس الکترود برای عملیات جوشکاری و نوع جریان بسیار حیاتی می باشد. همانطور که میدانید انواع زیادی از الکترود وجود دارد که هر کدام در وضعیت های مختلف جوشکاری تیگ به کار می روند. به عنوان مثال در جریان برق AC توصیه می شود برای کاهش سرباره و پاشش مواد مذاب بر روی قطعه کار، نوک الکترود بایستی پهن باشد.

این در حالی است اگر با جریان DC  مشغول به جوشکاری هستید، تیز بودن نوک الکترود سبب کاهش ایجاد سرباره خواهد شد. قبل از اینکه الکترود تنگستن مورد نیاز خود را تهیه کنید، به میزان آمپر و نوع جوشکاری دقت کرده و از تمیز بودن سطوح آن اطمینان کسب کنید. بنابراین یکی از مهمترین تجهیزات جوشکاری تیگ که در حین تهیه با قطر و جنس آن دقت کنید الکترود می باشد.

مطلب پیشنهادی : 0 تا 100 خطرات جوشکاری + روش های پیشگیری

اینورتر جوشکاری

یکی دیگر از حیاتی ترین تجهیزات جوشکاری تیگ، اینورتر جوشکاری یا دستگاه جوش به شمار می رود که در انواع مختلفی در دو نوع DCRP و DCSP تولید و روانه بازار می شوند. با استفاده از اینورتر جوشکاری می توانید میزان ولتاژ، آمپر و نوع جریان برق AC و DC بودن را انتخاب کنید.

حال ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که دو نوع DCRP و DCSP چه تفاوتی دارند؟ اگر انبر الکترود را به قطب منفی و انبر اتصال را به قطب مثبت دستگاه جوشکاری متصل بشود، جوشکاری در نوع DCSP صورت می گیرد. معمولا اکثر عملیات جوشکاری در جریان AC و DCSP انجام می شود.

در نوع DCRP یا جریان DC نیز کاملا برعکس DCSP بوده و این بار انبر الکترود به قطب مثبت و کابل اتصال به قطب منفی اینورتر متصل خواهد شد و جوشکاری در جریان DC انجام می شود. بنابراین از آنجایی که اینورتر جوشکاری یکی از مهم ترین تجهیزات جوشکاری تیگ به شمار می رود، سعی کنید بر روی دستگاه جوش باکیفیت و بادوام سرمایه گذاری کنید. همچنین سایز دستگاه جوش بسیار مهم می باشد زیرا کار حمل و نقل آن را ساده کرده و گزینه مناسبی برای جوشکاران سیار می باشد.

تورچ جوشکاری و سیم جوش

 

مهمترین و اصلی ترین وظیفه تورچ جوشکاری، نگهداری از الکترود می باشد که در اثر برخورد قوس الکتریکی ایجاد شده بر روی فیلر یا سیم پر کننده، مهره جوش بر سطح قطعه کار ایجاد می شود. در حال حاضر تورچ های جوشکاری در دو نوع بزرگ و کوچک تولید می شوند که نوع کوچک با استفاده از هوا خنک شده و نوع بزرگ با استفاده از جریان آب.

سیم جوش یا فیلر نیز از تجهیزات جوشکاری تیگ به شمار می رود که با هدف ایجاد اتصال بین دو سطح جدا شده کاربرد دارد. سیم پرکننده جوشکاری در طول 61 تا 91 سانتی گراد به صورت کلاف روانه بازار می شود. در اصل حاصل ذوب شدن فیلر ایجاد مهره جوش می باشد.

تورچ جوشکاری و سیم جوش

 

منبع گاز

در نهایت منبع گاز آرگون خلاص یا هلیوم از تجهیزات جوشکاری تیگ به شمار می رود که هر کدام ویژگی خاص خود را دارد :

اگر قصد دارید فلز نازکی را به روش تیگ جوش بزنید، بهتر است از گاز آرگون استفاده کنید. همچنین هزینه گاز آرگون نسبت به هلیوم ارزان تر می باشد. این در حالی است گاز هلیوم میزان نفوذ بسیار بالا دارد و برای جوش دادن فلزات ضخیم مناسب می باشد و پایداری آمپر و جریان کمی دارد.

جمع بندی

تجهیزات جوشکاری تیگ نسبت به سایر روش های جوشکاری کمی گران قیمت تر بوده و به ابزار و تجهیزات بیشتری نیاز خواهید داشت. از کاربرد مهم جوشکاری آرگون می توان به صنایع خودرو سازی، کشتی سازی و نظامی اشاره داشت. در نهایت اگر خواستار فراگرفتن مهارت و تجربه جدیدی را دارید، حرفه جوشکاری را به شما پیشنهاد میکنیم، حرفه جوشکاری بیش از هر زمان دیگری به سرعت رو به رشد بوده و افراد زیادی خواهان فراگرفتن این حرفه هستند. اگر قصد دارید در یک دوره کامل تمامی فرآیند های جوشکاری را از 0 تا 100 فرابگیرید، می توانید در دوره جامع آموزش جوشکاری فنی حرفه ای شرکت نمایید و در کوتاه ترین زمان ممکن با سه فرآیند اصلی جوشکاری ذوبی آشنا شوید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *