0 تا 100 آموزش جامع کار با دستگاه دیاگ
اکتبر 10, 2023
آموزشگاه برق گستران

آموزش کار با دستگاه دیاگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است، شما می توانید با کسب مهارت های لازم به فرصت های شغلی بسیاری دسترسی داشته باشید. اگر علاقه مند به فعالیت در این حوزه هستید، از دوره های آموزش تعمیرات ایسیو، برق خودرو و انژکتور و دیاگ غافل نباشید. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، ترفندهای بسیاری برای بهبود کارایی خودروها ایجاد شده است. استفاده از دستگاه های مختلف کامپیوتری در سیستم های کامپیوتری می تواند کارایی این وسیله ها را افزایش دهد. به منظور برقراری ارتباط با سیستم رایانه ای خودرو باید از دستگاه های دیاگ استفاده کرده و تغییرات لازم را در بخش نرم افزاری اتومبیل ها ایجاد کنیم.

دیاگ خودرو چیست؟

برای اینکه بتوانید خودروهای مدرن را تعمیر کنید علاوه بر تسلط به فنون مکانیک خودرو باید آشنایی کافی با کامپیوتر خودرو داشته باشید. با این توصیف مشخص می شود که آموزش کار با دستگاه دیاگ تا چه اندازه ای مهم است. برای اینکه کامپیوترهای تعبیه شده در خودرو را بررسی کنید از دستگاهی تحت عنوان دیاگ استفاده می شود. این دستگاه قابلیت آن را دارد که خطا و ایرادهای موجود در خودرو را به خوبی شناسایی کند. هر خودرویی دارای سیستم رایانه ای ویژه می باشد و به همین دلیل دستگاه های دیاگ مختلفی برای کار با خودروهای مختلف طراحی شده است.

آموزش کار با دستگاه دیاگ با توجه به نوع دستگاه دیاگ و خودروی مربوط متفاوت است ولی اگر بتوانید دستورالعمل های لازم برای دیاگ یک خودرو را به خوبی یاد بگیرید، در کوتاهترین مدت زمان، می توانید دانش خود را در این زمینه گسترش دهید. ناگفته نماند هر یک از دستگاه های دیاگ دارای بخش های مختلفی می باشد که کار با آنها نیازمند دستورالعمل های خاصی است. از اصلی ترین ویژگی دستگاه های دیاگ نیز می توان موارد زیر را نام برد:

  1. ارائه ی خطا در صفحه ی نمایش
  2. ایجاد ارتباط با ایسو خودرو
  3. توانایی دریافت خطا از ایسیو

دیاگ خودرو چیست؟

 

مشکلات قابل تشخیص با دیاگ خودرو

با استفاده از دیاگ خودرو می توان مشکلات ویژه ای را در خودرو شناسایی کرد. به همین دلیل آموزش کار با دستگاه دیاگ توانسته است از محبوبیت زیادی برخوردار باشد. امروزه افرادی که دانش کافی در این حوزه دارند به راحتی می توانند در دیاگ خودرو گام موثری برداشته و کارایی خودرو را بهبود بخشند. از جمله مهمترین مشکلاتی که با دیاگ خودرو قابل شناسایی و برطرف می باشد، می توان موارد زیر را نام برد:

  1. ایجاد تغییر کیلومتر خودرو
  2. بررسی میزان آلودگی هوا
  3. شناسایی مشکلات سنسورهای ایسیو
  4. کارایی سنسور اکسیژن
  5. عملکرد جعبه دنده و البته ترموستات
  6. مشکلات ایسیو خودرو
  7. بررسی سرعت خودرو
  8. دور موتور
  9. ولتاژی که باتری خودرو دارد
  10. میزان دمای آب رادیاتور
  11. وضعیت سیستم تهویه
  12. پاشیدن سوخت انژکتورها
  13. مدت زمان شارژ کویل ها
  14. و بسیاری از موارد دیگر

حتما بخوانید: آموزش شتشو انژکتور با دستگاه و بدون دستگاه

هزینه دیاگ خودرو چقدر است؟

هزینه ی درخواستی برای دیاگ زدن خودرو یک مقدار ثابت نبوده و متناسب با نوع خودرو و عملیاتی که باید انجام شود، متغیر است. لازم به ذکر است که دیاگ خودرو برای اتومبیل های داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی ارزانتر می باشد. برای اینکه از کیفیت دیاگ مطمئن باشید، حتما مراکز معتبر را انتخاب کنید زیرا هر گونه سهل انگاری می تواند مشکلات زیادی در کارایی خودرو ایجاد کند. دیاگ خودرو در واقع به فرایند عیب یابی خودرو مربوط است. اگر تعمیرکار نتواند با روش های موجود، ایراد فنی را شناسایی کند، در این صورت چاره ای جز دیاگ نخواهد بود.  توصیه می شود، عملیات دیاگ به صورت دوره ای در اولویت قرار گیرد تا ایراد های جزئی خودرو در اسرع وقت شناسایی شود.

 

هزینه دیاگ خودرو چقدر است؟

چگونه با دستگاه دیاگ کار کنیم؟ آموزش کار با دستگاه دیاگ

همانطور که در بخش قبل یادآور شدیم با استفاده از دیاگ خودرو می توانیم مشکلات موجود در آن را تشخیص دهیم.  به همین دلیل آموزش کار با دستگاه دیاگ از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه بتوانید در این حوزه تخصص و تجربه ی کافی به دست آورید، لازم است آشنایی کافی با برخی از زبان های برنامه نویسی داشته و دوره های تخصصی را دنبال کنید. به طور کلی برای دیاگ خودرو مراحل زیر در اولویت قرار می گیرد:

1- وصل کردن کابل دیاگ به خودرو

2- باز کردن سوئیچ بعد از اتصال دیاگ

3- انتخاب نوع دیاگ زدن

4- آغاز عملیات دیاگ

5- دریافت کدهای موجود

6- کد خوانی دیاگ

7- تحلیلی داده ها

8- عیب یابی

9- پاک کردن خطاهای موجود

در این فرایند کد خوانی دیاگ از حساسیت ویژه ای برخوردار است، شما زمانی می توانید عیب یابی دقیق را انجام دهید که دانش کافی در این حوزه داشته باشید. به همین دلیل باید در دوره های آموزش برق خودرو شرکت کرده و مهارت های لازم را دریافت کنید.

انواع خطا های دستگاه دیاگ

به طور کلی دیاگ خودرو معمولا دارای دو دسته خطا می باشد که عبارت است از:

خطا های موقت: این موارد خطا های موقت دستگاه دیاگ هستند که نباید جدی گرفته شود. به عنوان مثال ممکن است بالا رفتن مقدار کمی دما موتور سبب ایجاد خطا موقت در دیاگ بشود که می توان آن را به طور کامل پاک کرد و مشکل خاصی به وجود نمی آید. بنابراین خطا های موقت بسیار مهم و ضروری نیستند.

خطا های دائم: بر خلاف خطا های موقت، خطا های دائم بسیار مهم و حیاتی هستند و نشان دهنده خرابی و وجود اختلال در عملکرد برخی از قطعات خودرو را بیان می کند. برای تشخیص خطا های دائم و موقت از یکدیگر کافی است لیست خطا های نشان داده را پاک کنید و عملیات دیاگ را دوباره انجام دهید، اگر خطا ها دوباره به شما نشان داده شوند، به این معنی است که این خطا ها، ارور های دائمی هستند و قطعه ای در خودرو نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

انواع خطا های دستگاه دیاگ

لیست کد خطای دیاگ

بدون شک بارها مشاهده کرده اید تعمیرکارانی که با دیاگ خودرو آشنایی دارند از طریق اتصال دستگاه دیاگ به ماشین به چیزهایی با نام کد دست یافته اند. این کدها که در اصطلاح از آن ها با نام کدهای خطای دیاگ یاد می شود، این امکان را برای افراد مهیا می کنند تا ایرادات موجود در خودرو را متوجه شوند.

ما نیز تمایل داریم تا چند نوع از این کد های خطا را به طور مختصر برای شما بیان کنیم؛ در ابتدا می بایست باید بدانید به چه کدهایی کد خطای دیاگ می گویند؟

این نوع اصطلاحات که مخفف DTC هستند در واقع سیستم های شماره گذاری شده ای هستند که مشکلات و عیوب خودرو را تشخیص می دهند. زمانی که با حرف p روبه رو شدید، نشان دهنده آن است که ایراد موجود با عملکرد گیربکس خودرو مرتبط است.

وقتی کد با حرف  C شروع شود، بدین معنی است که شاید ایراد کار از فرمان و یا ترمز باشد. کدهایی که با حرف B آغاز می شوند یاد آور این موردند که اشکال ممکن است از بدنه خودرو فرد باشد.

انواع نرم افزارهای دستگاه دیاگ

دستگاه های دیاگ به کار رفته با توجه به نوع خودرو متفاوت است. زیرا در هر خودرو بخش های خاصی تعبیه شده است. از مهمترین انواع دستگاه دیاگ خودرو می توان موارد زیر را نام برد:

  1. دستگاه دیاگ ایران خودرو
  2. دیاگ سایپا
  3. دیاگ پارس خودرو
  4. دستگاه دیاگ برای نرم افزار گازسوز
  5. دیاگ بی ام
  6. دیاگ بنز
  7. دستگاه دیاگ پورشه
  8. دیاگ  مزدا
  9. دیاگ تویوتا و لکسوس
  10. دیاگ خودروی هوندا
  11. دیاگ برند رنو
  12. دیاگ پژو و خودروی سیتروئن

شغل دیاگ خودرو

امروزه افراد زیادی به دنبال آن هستند که در حرفه ای مهارت پیدا کرده تا آینده خود را به نوعی تضمین کنند. بدین خاطر همیشه در پی تقویت مهارت خود هستند. شغل دیاگ خودرو که با عنوان تنظیم موتور نیز از آن یاد می شود از آن دسته مشاغلی است که توانسته در مدت زمان اندکی برای خویش طرفدارانی بیابد.

این حرفه از جمله گرایش های برق خودرو به شمار می رود؛ افرادی که علاقمند به این شاخه هستند می بایست طی دوره هایی آموزش دیاگ خودرو را سپری کنند. این اشخاص مسئولیت مهمی را عهده دار هستند چرا که اگر به هر نحوی کار خود را درست پیش نبرند ممکن است جان دیگران را به خطر بیندازند. شخصی که به این کار اشتغال دارند، می داند که باید به واسطه دستگاهی که دیاگ نام دارد هرگونه عیب و ایراد موجود در دستگاه را به شکل درستی ریشه یابی کند.

 

شغل دیاگ خودرو

 

برای آن که بتوانیم در این شغل به شخص موفقی تبدیل شویم و اعتماد دیگران را به خویش جلب سازیم می بایست یکسری نکات را مد نظر قرار دهیم از جمله:

  •     در وهله اول باید آموزش دیاگ خودرو را در آموزشگاه معتبری ببینید؛ زیرا هر چقدر تخصص شما بیشتر باشد میزان افراد مراجع به شما نیز بیشتر خواهد بود.
  •     دومین مرحله آن تقویت نقشه خوانی فرد است؛ بدین معنی که شما باید تمامی قطعات ماشین ها را بشناسید.

دیاگ خودرو با موبایل

بواسطه پیشرفت علم و تکنولوژی، امروزه برنامه هایی طراحی شده اند که افراد با هر نوع گوشی که داشته باشند بتوانند آموزش دیاگ خودرو را ببینند. علاوه بر این مشاهده این برنامه ها می توانند به افراد کمک کنند تا در لحظات بحرانی و استرس زا، مشکل خودروی خویش را تشخیص دهند.

این برنامه ها قادرند به شکل بلوتوثی و نیز وای فای به تنظیمات ماشین متصل شوند و در مدت زمان اندکی ایراد خودرو را تشخیص دهند. البته این برنامه ها در سیستم عامل های اندروید و آی یو اس مختلف هستند و شما با توجه به نوع گوشی که در اختیار دارید باید تشخیص دهید چه نوع برنامه ای به کار شما می آید.

در ادامه به معرفی چند نوع اپلیکیشن موجود می پردازیم تا بتوانیم کمک هر چند اندکی به شما عزیزان بکنیم.

  •     برنامه  Torque Pro: این برنامه از جمله نرم افزار های محبوب می باشد و می توان آن را در موبایل و تبلت نیز بارگذاری کرد و مناسب سیستم های اندروید می باشد.
  •     نرم افزار OBD Auto Doctor: این برنامه علاوه بر اندروید بر روی گوشی های آیفون نیز قابلیت کار کردن را دارد و از طریق بلوتوث  و نیز وای فای به خودرو متصل می شود.

چه زمانی بایستی دیاگ بزنیم؟

حال ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که چه زمانی بایستی از دیاگ استفاده کنیم؟ در اکثر مواقع زمانی که با چراغ چک خودرو روبرو می شویم، بایستی دیاگ زده شود تا علت روشن شدن چراغ چک ماشین مشخص شود. اما به طور کلی اگر احساس می کنید عملکرد خودروتان مثل سابق نیست و مصرف بنزین بالا رفته یا شتاب ماشین نسبت به گذشته کم شده است، بهتر است دیاگ بزنید تا مشکلات احتمالی نمایان شوند. همان طور که در ابتدا گفته شد با دیاگ زدن خودرو می توانید علت مشکلات همچون ریپ زدن موتور، بالا رفتن سوخت، روشن شدن چراغ چک خودرو، استارت نخوردن خودرو، مشکلات تعویض دنده و کاهش شتاب ماشین را پیدا کنید.

 

چه زمانی بایستی دیاگ بزنیم؟

 

دوره آموزشی کار با دستگاه دیاگ

در این مقاله تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا شما را با دیاگ خودرو و نیز آینده کاری آن آشنا کنیم. امروزه نیز کلاس های فراوانی برای عزیزان علاقمند به آموزش کار با دستگاه دیاگ فراهم شده و آن ها این امکان را دارند به راحتی مهارت های خویش را تقویت کنند.

ناگفته نماند کار با دستگاه دیاگ خودرو نه تنها برای عیب یابی آن مورد استفاده می شود بلکه از این روش می توان در حین خرید خودرو نیز برای بررسی کارایی آن بهره مند شد. اگر به دنبال خرید خودرو هستید با این روش می توانید خطا و ایرادهای موجود در خودرو را شناسایی کنید.
به منظور شرکت در دوره های آموزش برق خودرو ، تعمیرات ایسیو و آموزش انژکتور و دیاگ می توانید همین اکنون با مشاوران مجموعه برق گستران تماس بگیرید. کارشناسان بخش پذیرش ما اطلاعات کامل در مورد زمانبندی و شهریه درخواستی برای دوره ها را در اختیار شما قرار خواهند داد. برای ارائه ی این دوره ها بهترین اساتید در نظر گرفته شده است.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “0 تا 100 آموزش جامع کار با دستگاه دیاگ”

  1. amirhosein گفت:

    من خیلی دوست دارم یاد بگیرم کار با دیاگ ماشین رو. چه راهی رو پیشنهاد میدین واسه اینکه زود یاد بگیرم؟

    1. هانی گفت:

      سلام می تونین تو دوره آموزش دستگاه دیاگ شرکت کنین یا زیر نظر باطری ساز حرفه ای شاگردی کنین.