آموزش نحوه شستشوی انژکتور و روش‌های مختلف آن
آگوست 30, 2023
آموزشگاه برق گستران

شستشوی انژکتور خودرو یا تمیز کردن سوزن آن یکی از راهکارهایی است که برای تمیز کردن و رفع رسوبات سیستم سوخت رسانی خودرو انجام می‌شود. رفع گرفتگی و انسداد سوزن انژکتور به بهبود سیستم سوخت رسانی و پاشیدن بنزین به محفظه احتراق خودرو منجر می‌شود. با انجام این کار می‌توان از ورود گازهای خطرناک گلخانه‌ای به محیط جلوگیری کرد و به حفظ محیط زیست و همچنین بالا بردن سلامت قطعات خودرو کمک کرد.
در ادامه به آموزش نحوه شستشوی انژکتور، زمان مناسب شستن و اینکه هر چند کیلومتر باید انژکتور را تمیز کرد، معایب آن،  می‌پردازیم تا با شستشوی به موقع آن به بهبود عملکرد خودروی خود کمک کنید. اگر به یادگیری تعمیرات خودرو علاقه مند هستید می‌توانید در دوره آموزش انژکتور و دیاگ خودرو آموزشگاه برق گستران ثبت نام نمایید.

انژکتور چیست و چه نقشی در خودرو بر عهده دارد؟

انژکتور قطعه‌ای الکترونیکی و مکانیکی است که در ابتدای سیلندر قرار دارد. این قطعه با باز و بسته کردن خروجی، موجب تنظیم زمان و میزان پاشش سوخت به محفظه احتراق می‌شود.

در صورتی که انژکتور دچار رسوب و گرفتگی شده باشد، ترکیب نادرستی از سوخت و هوا ایجاد می‌شود. سپس احتراق نادرست موجب عملکرد نادرست موتور در زمان استارت زدن و حرکت کردن می‌شود که در نهایت شاهد ریپ زدن خودرو و حتی خاموش شدن خودرو خواهید بود.

حتما بخوانید: آموزش کار با دستگاه دیاگ

انژکتور چیست و چه نقشی در خودرو بر عهده دارد؟

آیا شستشوی انژکتور لازم است؟

برخی از سؤالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود شامل مواردی مانند “چرا باید شستشوی انژکتور را انجام دهیم؟” و “چطور بفهمیم انژکتور خودرو به شستشو نیاز دارد؟” می‌باشند.

به دلیل وجود کربن در سوخت خودروها، پس از مدتی کربن در انژکتورهای خودرو رسوب می‌کند. به مرور زمان با تجمع این کربن‌ها مسیر عبوری سوخت در انژکتورهای خودرو و سوزن آن بسته می‌شود؛ در نتیحه نسبت هوا به سوخت خودرو بیشتر شده و همین امر عملکرد موتور را مختل می‌کند. همچنین در برخی موارد دیده شده که میزان خروج حجم سوخت از انژکتورها کمتر نشده اما نحوه پاشش سوخت به محفظه احتراق تغییر می‌کند. در این موارد نیز عملکرد موتور خودرو کاهش می‌یابد.

 

علائم کثیفی و گرفتگی سوزن و انسداد انژکتورها

از علائم خرابی سوزن انژکتور و نشانه‌های گرفتگی سوزن انژکتور که باید به آن‌ها دقت کنید، می‌توان به ضعیف شدن عملکرد موتور مخصوصاً در دور گرفتن موتور، اشکال در استارت زدن خودرو، لرزش و تکان در موتور در دور پایین موتور، ریپ زدن خودرو، خاموش شدن ناگهانی خودرو، بیشتر شدن مصرف سوخت خودرو، رقیق شدن روغن موتور، خشن شدن حرکت و کار کردن موتور خودرو در حالت درجا، زیاد شدن صدای انژکتور در حالت درجا، روشن شدن چراغ چک خودرو، آلوده شدن دود خروجی از اگزوز خودرو، گزارش دادن یک اختلال در سوخت و هوای موتور و نشان دادن کد خطا از طریق ایسیو اشاره کرد.

در صورتی که متوجه هر یک از این علائم شدید، حتماً برای بررسی علت اصلی و رفع آن اقدام نمایید. یکی از بهترین روش‌های بررسی مشکلات مربوط به انژکتور انجام تست MOT است که میزان انتشار و خروج گازهای گلخانه‌ای از اگزوز خودرو مانند هیدروکربن و مونوکسید کربن مورد سنجش قرار می‌گیرد.


 

علائم کثیفی و گرفتگی سوزن و انسداد انژکتورها

 

نحوه شستشوی انژکتور

شستشوی انژکتور به به از بین بردن رسوبات موجود در انژکتور خودرو گفته می‌شود که به بهبود عملکرد موتور خودرو، مصرف مناسب سوخت و همچنین عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌انجامد.

برای تمیز کردن انژکتورها و مناسب شدن میزان و نحوه پاشش سوخت به محفظه خودرو چند روش وجود دارد که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

در صورتی که گرفتگی انژکتورها سطحی و کم باشد، می‌توان با شستشوی انژکتور به رفع این مشکل و عملکرد صحیح موتور خودرو کمک کرد. رفع گرفتگی سوزن انژکتور به دو صورت انجام می‌شود: شستشوی روکار انژکتور یعنی زمانی که روی خودرو نصب هستند، و همچنین تمیز کردن سوزن انژکتور در خارج از خودرو به صورت پیشرفته و با دستگاه.

 

نحوه شستشوی انژکتور

 

حتما بخوانید: علائم خرابی شمع خودرو

1-شستشوی انژکتور بدون دستگاه

بهترین زمان شستشوی انژکتور این است که هر بار که روغن موتور خودروی خود را عوض می‌کنید، انژکتور را نیز بشویید.

برای تمیز کردن سوزن انژکتور می‌توان از محلول شستشوی استفاده کنید. این مکمل‌ها شوینده‌هایی هستند که باید آن‌ها را با سوخت بنزین مخلوط کنید، در این صورت رسوبات سیستم سوخت رسانی خودرو از بین می‌روند. استفاده از پاک کننده‌های انژکتور به این شکل است که:

1- ابتدا باید خودرو را روشن کنید. سپس کانکتور پمپ بنزین را جدا کنید تا سوخت خودرو خارج شود.

2- پس از آن محلول را درون مخزن سوخت بریزید.

3- در انتها باک خودرو را پر از سوخت کنید.

4- با روشن کردن خودرو و استفاده از آن، کم کم محلول به همراه سوخت به تمام قسمت‌های سوخت رسانی خودرو منقل شده و رسوبات سطحی انژکتور برطرف می‌شوند.

 

روش قابل استفاده برای از بین بردن رسوبات عمیق‌تر وارد کردن محلول پاک کننده انژکتور با فشار به ریل سوخت است:

1- ابتدا سوخت را به روش ذکر شده از باک خارج کنید.

2- لوله سوخت خودرو را باز کنید.

3- سپس ریل سوخت را از لوله سوخت جدا کنید.

4- در ادامه باید درپوش پلاستیکی قوطی را باز کنید و محلول پاک کننده را درون آن بریزید. سپس آن را در زیر کاپوت قرار دهید.

 

شستشوی انژکتور بدون دستگاه

 

5- شیلنگ محلول شستشوی رسوبات کربن انژکتور یا در صورت استفاده از کمپرسور هوا، آن را به قسمت فشار ریل سوخت وصل کنید.

6- کیت شستشوی انژکتور را بررسی کنید و با توجه به دستورالعمل آن فشار را تنظیم نمایید.

7- خودرو را روشن کنید و موتور را در دور درجا و تا 2500 RPM نگه دارید تا محلول به صورت کامل از بطری خارج شود.

8- قوطی محلول را از ریل سوخت جدا کنید و پس از آن لوله سوخت را به جای خود متصل کنید.

9- فیوز، رله و کانکتور پمپ بنزین را نیز وصل کنید.

10- خودرو را روشن کنید تا سوخت و محلول پاک کننده با هم ترکیب شوند.

 

2-شستشوی خیلی عمیق و پیشرفته انژکتور به صورت دستی

برای شستشوی حرفه‌ای انژکتور باید آن را از خودرو خارج کنید. سپس ادامه مراحل زیر را انجام دهید.

روش دستی برای تمیز کردن رسوبات زیاد آن به این شکل است:

1- سوخت را با مشابه روش قبلی خارج کنید.

2- ریل سوخت و همچنین انژکتورها را از خودرو جدا کنید.

3- با استفاده از یک برس تمیز و نرم، و همچنین محلول پاک کننده قسمت بیرونی انژکتورها را به خوبی تمیز کنید.

4- انژکتور را با جامپر باز کنید.

5- محلول تمیز کننده انژکتور را از دو طرف به داخل انژکتور باز کنید.

6- سپس O-ring را عوض کنید. در زمان بستن اورینگ‌ها دقت کنید تا نشتی در آن ایجاد نشود.

7- پمپ بنزین را متصل کنید.

8- خودرو را روشن کنید و رانندگی کنید تا سوخت و محلول پاک کننده انژکتور با هم مخلوط و ترکیب شوند.

 

3-شستشوی انژکتور با دستگاه به تمیزتر شدن انژکتور می‌انجامد

برای این روش نیز باید انژکتورها از خودرو خارج شوند و سپس با استفاده از حلال‌های قوی‌تر و با دستگاه‌های مختلفی مانند دستگاه التراسونیک آن‌ها را شستشو داد.

در شستشوی انژکتور با اولتراسونیک پس از جدا کردن انژکتور از خودرو، باید به صورت مستقیم بر روی انژکتور محلول شستشوی را اسپری کنید و سپس با کمک گرفتن از امواج الکتریکی دستگاه اولتراسونیک رسوبات را از بین ببرید.

معایب شستشوی انژکتور

انژکتور یا همان سوزن ماشین از قطعات مهم یک خودرو است که اگر شستشوی آن به صورت اصولی انجام نشود باعث آسیب به بخش های دیگر خودرو می شود. اگر عملکرد انژکتور ها ضعیف شود باعث مصرف بیش از حد سوخت، افت قدرت، پخش آلاینده ها محیطی و خراب شدن قطعات دیگر می شود پس شستشو این قطعه را جدی بگیرید و از بهترین مواد برای شستشو آن استفاده کنید.

هر چند که شستشوی انژکتور فواید بسیاری دارد و باعث بهینه مصرف کردن سوخت و آلایندگی، بهینه شدن عملکرد خودرو و افزایش قدرت تولیدی می شود.

اما اگر برای شستشوی آن از مواد بی کیفیت و نامرغوب استفاده شود ما شاهد آسیب دیدن قطعات انژکتور، صدمه دیدن محفظه احتراق، از کار افتادن بعضی سنسور ها مانند سنسور اکسیژن و…. خواهیم بود.

 

معایب شستشوی انژکتور

زمان شستشوی انژکتور

با گذشت زمان انژکتورها به دلایل مختلف مثل آلودگی سوخت، هوا، رسوبات و اشتباه سرویس کردن خودرو در زمان نامناسب از عواملی است که ممکن است باعث شود یک انژکتور دچار خرابی شود اما اگر در زمان درست آن را بررسی کرد و این قطعه شسته شود دیگر با این مشکل ها مواجه نمی شوید.

زمانی که خودروی شما مسافت ۴۰ هزار کیلومتر را طی نموده است زمان مناسبی برای تمیز کردن سوزن انژکتورها است. البته عوامل دیگری که نشان دهنده کثیفی این قطعه است نیز وجود دارد که در زیر برای شما بیان می کنیم.

  • ریپ زدن خودرو
  • دیر روشن شدن خودرو
  • روشن شدن چراغ چک خودرو

شستشوی انژکتور هر چند کیلومتر

اگر خودرو خود را مدت زمان زیادی است که خریداری کرده اید و مسافت های طولانی را با آن طی کرده اید احتمالا خواهید دید که خودرو دچار افت شتاب و کند شدن می شود.

اکثر خودرو ها بعد از طی کردن مسافتی ۴۰ هزار کیلومتری انژکتور شان دچار آلودگی می شود و نیاز به شستشو پیدا می کند، پس اگر خودرو شما چنین مسافتی را طی کرده است زمان شستشو آن رسیده است.

بهترین مواد برای شستشو انژکتور

در بازار برند های مختلفی از مکمل های انژکتور شور وجود دارد اما برای انتخاب بهترین نوع از این مکمل های برای شستشو انژکتور باید به وضعیت خودرو دقت کنید استفاده از این محصول ها قدرت از دست رفته یک موتور را بر می گرداند.

زیرا این مکمل ها ترکیبات فوق العاده ای دارند که برای سوخت موجود در باک خودرو یک ماده بسیار عالی است زیرا این ماده باعث تمیز کردن کربن هایی می شود که در سوپاپ ورودی انباشته شده است.

در صورت انباشته شدن این کربن ها باعث کاهش اصطکاک در موتور شده، اما بعد از تمیز کردن آن استارت زدن در ماشین آسان تر می شود.

برای انتخاب یک مایع شستشو یا کیفیت آن ماده باید دارای فرمولاسیون منحصر به فرد باشد و با سنسور اکسیژن و کاتالیزور خودرو سازگار باشد و همچنین باعث شود که مصرف سوخت در خودرو کاهش پیدا کند چنین مکملی را می توان بهترین انتخاب برای شستشوی انژکتور نامید.

تست سوزن انژکتور با باتری

 

تست سوزن انژکتور با باتری

 

روش های تست سوزن انژکتور با استفاده از دستگاه پیشرفته دیاگ است که می تواند عملکرد و کارایی انژکتور را بررسی کرده و مشکلات احتمالی را نشان دهد.
برای انجام این تست یعنی سالم بودن و عدم گرفتگی سوزن انژکتور باید مراحل زیر را طی کرد.

  1. همانطور که میدانید باتری دو قطب مثبت دارد پس پروب را به پایه مثبت باتری و سوکت انژکتور را به پروب منفی وصل می کنیم.
  2. همانطور که از ایسیو پالس منفی ارسال می شود پس در ابتدا باید پایه منفی بررسی شود.
  3. سپس دستگاه را روی حالت تست پالس کوئل و انژکتور قرار می دهیم.
  4. حال باید با دستگاه دیاگ تست عملگر را انجام داد و همانطور که دیدید پالس توسط ایسیو فرستاده می شود و چراغی به صورت چشمک زن در آن وجود دارد.
  5. اگر در سیم کشی ها مشکلی وجود داشته باشد لامپ به صورت ثابت روشن مانده و کویل نباید تعویض شود زیرا باعث سوختن کویل بعدی می شود.
  6. حالا استارت زده و اگر خودرو روشن شد و با چشمک زدن لامپ مواجهه شدیم پالس از ایسیو دریافت می شود و خودرو شما درست شده است.

این مراحل گام هایی است که برای عیب یابی سوزن انژکتور طی می شود.

شستن و رفع رسوبات انژکتور به طور کلی

در این مطلب به روش و نحوه شستشوی انژکتور، معایب آن، زمان مناسب تمیز کردن، بهترین محلول های شستشوی رسوبات کربن روی سوزن انژکتور پرداختیم. در صورتی که با شستشوی انژکتور مشکل گرفتگی و رسوب زدایی آن برطرف نشد، باید انژکتورها را کامل عوض کنید تا این موضوع به طور کلی برطرف شود.
از بنزین‌های بی کیفیت برای سوخت خودروی خود استفاده نکنید؛ زیرا در این نوع بنزین‌ها که ارزان قیمت هم هستند، مواد افزودنی و پاک کننده‌های بی کیفیتی را با بنزین مخلوط می‌کنند. بنزین سوپر بهترین گزینه برای سوخت خودرو است. در صورتی که از بنزین سوپر استفاده نمی‌کنید، حتماً همراه سوخت، مکمل درون محفظه سوخت بریزید. به شما توصیه می‌کنیم برای بررسی انژکتورهای خودروی خود از یک مکانیک خودرو ماهر کمک بخواهید تا مشکلات آن را برطرف نماید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *