انواع بردهای الکترونیکی و کاربردهای آن‌ها
ژوئن 25, 2022
آموزشگاه برق گستران

انواع بردهای الکترونیکی شامل موارد مختلفی هستند و هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. بردهای الکترونیکی را می‌توانید با توجه به کاربردهای آن‌ها برای مصارف مختلف در نظر بگیرید. در حال حاضر از انواع برد الکترونیکی در تمام تجهیزات برقی استفاده می‌شود. به‌طورکلی بردهای الکترونیکی دارای انواع متنوعی بوده و هرکدام از آن‌ها کاربردها و مزایای مختلفی دارند. شناخت انواع بردهای الکترونیکی برای به‌کارگیری درست آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ازآنجایی‌که تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است؛ بنابراین در تمام دستگاه‌ها از بردهای الکترونیکی بهره می‌برند. اگر به یادگیری مطالب تعمیر برد علاقمندید می‌توانید در دوره آموزش تعمیرات بردهای الکترونیکی آموزشگاه برق گستران ثبت نام و شرکت نمایید. تمامی دوره‌های این آموزشگاه به صورت تئوری و عملی برگزار می‌شوند.

انواع بردهای الکترونیکی

برد الکترونیکی چیست؟

برد الکترونیکی یکی از قطعات الکترونیکی محسوب می‌شود که که بر روی آن مجموعه‌ای از قطعات مختلف قرار گرفته است. برای متصل کردن این قطعات از اتصالات ظریفی به‌کار گرفته شده است. ازآنجایی‌که بردهای الکترونیکی دارای کاربردهای مختلفی هستند؛ بنابراین در تمام لوازم برقی و الکترونیکی از آن بهره‌مند می‌شوند. به‌طورکلی از این قطعه به‌عنوان پایه، نگهدارنده، پشتیبان فیزیکی، سیم‌کشی و متصل کردن قطعات روی سطوح و سوکت بهره می‌برند. همین‌طور می‌توان گفت بردهای الکترونیکی از قطعات ریز و درشت تشکیل شده‌اند که در ادامه قصد داریم به معرفی آن‌ها بپردازیم.

انواع بردهای الکترونیکی و کاربردهای آن‌ها

انواع برد الکترونیکی

بردهای الکترونیکی از لحاظ تعداد لایه، جنس و مدل فیبر شامل انواع مختلفی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تک‌لایه دولایه
چندلایه سخت
انعطاف‌پذیر منعطف سخت
فرکانس بالا آلومینیومی

نگاهی به انواع بردهای الکترونیکی و کاربردهای آن‌ها

بردهای الکترونیکی با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین بردهای الکترونیکی اشاره می‌کنیم:

 

برد مدار چاپی (Printed Circuit Board)

یکی از رایج‌ترین بردهای الکترونیکی می‌توان به PCB یا مدار چاپی اشاره کرد. فیبرهای مدار چاپی در اغلب تجهیزات الکترونیکی، جزء ارکان پایه و اصلی به‌شمار می‌روند. سادگی در استفاده و انعطاف‌پذیری در طراحی، این نوع بردها را به انتخابی مناسب در زمینه‌های متعدد تبدیل کرده است. به‌دلیل کارایی ساده از این نوع بردها در اغلب دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. ترک‌های مسی طراحی شده بر روی برد  PCB، این امکان را برای اتصال و مونتاژ قطعات فراهم می‌کند.

کاربرد برد مدار چاپی

در صنایع متعددی نظیر نظامی، خودرو، پزشکی و غیره از بردهای مدار چاپی بهره می‌برند. مدار چاپی در محصولات الکترونیکی نقش کلیدی در کاهش امکان خطا و اتصال کوتاه ایفا می‌کند. ایجاد طرح‌های مدار چاپی به‌صورت دستی و خودکار است. معمولاً طراحان از شیوه دستی آن استفاده می‌کنند، چراکه این قابلیت را دارند که تکنیک و ایده منحصربه‌فردی را در آن پیاده‌سازی کنند. استفاده از این مدار موجب افزایش سرعت تولید، کارکرد بهتر، کاهش خطا در هنگام ساخت، ساده‌تر شدن مونتاژ قطعات، کاهش حجم مدار یا کم‌تر شدن اندازه مدارها و ساده‌تر شدن عیب‌یابی می‌شود.

کاربرد برد مدار چاپی

 

حتماً بخوانید: آموزش جامع تست قطعات الکترونیکی با مولتی متر

برد (Bread Board)

برد  Bread Board، جزء ساده‌ترین بردهای مدار الکترونیکی محسوب می‌شود. این نوع برد با هدف نمونه‌سازی اولیه مدارها، جزء بهترین انتخاب‌ها به‌حساب می‌‎آید. همچنین برد  Bread Board اغلب از طریق افراد تازه‌کار، دانشجویان و افرادی که به لوازم الکتریکی علاقه خاصی دارند، استفاده می‌شود. از مهم‌ترین مزایای این نوع برد، در هنگام کار نیازی به لحیم کاری قطعات نیست. ساختار اصلی این نوع برد را بلوک پلاستیکی که شامل سوراخ با گیره‌های فنری فلزی است، تشکیل می‌دهد. اغلب جنس گیره‌های فلزی از برنز یا نقره نیکل است. نقاط اتصالی مدار از طریق گیرنده‌های فلزی ایجاد شده و همین دلیل منجر به نگهداری پایه قطعات الکترونیکی می‌شود.

کاربرد برد بورد

با استفاده برد بورد می‌توانید بلافاصله و با سرعت بالایی مدارها را تنظیم کرد. این نوع برد برای ایجاد ارتباط و اتصال نیازی به لحیم کاری ندارد. برای اتصال این نوع بردها هیچ نوع لحیم کاری به‌کار گرفته نمی‌شود. در برد بورد سیم‌ها این وظیفه را دارند که اتصالات تمام بردها را انجام دهند.

برد وایر رپ (Wire Wraps)

از دیگر انواع بردهای الکتریکی می‌توان به وایر رپ‌ها یا سیم پیچ‌ها اشاره کرد. به‌طورکلی در ابتدا وایر رپ‌ها برای تغذیه خطوط تلفن تولید شدند. این نوع برد حاوی یک بورد که سوکت‌های بر روی آن نصب شده است. سوکت‌ها و اجزایی که این نوع بورد را تأیید می‌کنند، توسط چند لایه سیم پیچیده شده پیرامون قطعات وایانه‌ها به یکدیگر اتصال داده می‌شوند. برای پیچاندن این سیم‌ها می‌توانید از طریق دست یا ماشین اقدام نمایید. در این صورت می‌توانید آن را به یک برد مدار بدون لحیم‌کاری تبدیل نمایید. با توجه به قابل اعتماد بودن این نوع بوردها، می‌توانید برای کاربردهای سخت و پیچیده از آن بهره ببرید. همچنین برد وایر رپ تحت‌تأثیر ارتعاش قرار نمی‌گیرد و در معرض خوردگی کمتری قرار داشته و مقاومت الکتریکی کمتری دارد.

کاربرد برد وایر رپ

این نوع بردها دارای کاربرد بسیار پیچیده‌ای هستند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد وایر رپ، تحت تأثیر قرارنگرفتن ارتعاش و عدم نیاز به لحیم‌کاری است. برد وایر رپ در ابر رایانه‌ها و مدارهای مایکروویو کاربرد دارد. در مدارهای مایکروویو و ابر رایانه‌ها می‌توانید از برد وایر رپ استفاده نمایید.

کاربرد برد وایر رپ

 

 

برد مدار چاپی سوراخ دار (Strip Board)

برای ساخت مدار پروژه‌های الکترونیکی، مدار چاپی سوراخ‌دار گزینه مناسبی به‌شمار می‌رود. این نوع برد برای مونتاژ قطعات نیاز به لحیم‌کاری دارد. همچنین برای طراحی و ساخت مدارهای کوچک بهترین انتخاب به‌حساب می‌آیند.

کاربرد برد مدار چاپی سوراخ‌دار

مدار چاپی سوراخ‌دار گزینه مناسبی برای تولید برد در پروژه الکترونیکی است. از کاربردهای برد مدار چاپی سوراخ‌دار می‌توان به نمونه‌سازی و تولید بردهای کاربردی اشاره کرد. یکی از تکنیک‌های این نوع برد مونتاژ قطعات از طریق لحیم کاری است. همچنین گزینه مناسبی برای ساخت مدارهای کوچک محسوب می‌شوند. همین‌طور می‌توان گفت برای داشتن سوراخ‌ها بیشتر در پروژه‌ها می‌توانید از تعداد بیشتری استفاده نمایید.

معرفی اجزای قطعات الکترونیکی روی برد

به‌طورکلی قطعات برد الکترونیکی به دو گروه دسته‌بندی می‌شوند. این قطعات شامل فعال یا Active، منفعل یا پسیو هستند. قطعات فعال این قابلیت را دارند که جریان برق را مهار کنند. از جهاتی دیگر قطعات پسیو توانایی کنترل جریان برق را توسط سینگال‌های الکترونیکی ندارند. خازن‌ها، القاکننده‌ها، مقاومت‌ها و دیودها جزء قطعات الکترونیکی پسیو به‌شمار می‌روند. در ادامه قصد داریم قطعات روی بردهای الکترونیکی را معرفی کنیم:

معرفی اجزای قطعات الکترونیکی روی برد

 

مقاومت

مقاومت، جزء اصلی‌ترین قطعات برد الکترونیکی به‌حساب می‌آید. مقاومت‌ها دارای دو نوع ثابت و متغیر هستند که برای کاهش جریان و افت ولتاژ استفاده می‌شوند. با توجه به کاربرد بردهای الکترونیکی، تعداد مشخصی از مقاومت‌ها روی برد به‌کار گرفته می‌شوند. یکی از پرکاربردترین اجزای برد که در ساخت مدارها به‌کار گرفته می‌شود، مقاومت است و جریان الکتریکی را مهار می‌کند. به‌طورکلی نمی‌توان مداری را یافت که یکی از انواع مقاومت‌ها در آن استفاده نشده باشد. مقدار برخی از مقاومت‌ها از طریق خطوط رنگی تعیین می‌شود. همچنین مقدار برخی دیگر با عدد و حروف مشخص می‌شود. مقاومت‌ها به دو گروه معمولی، فیوزی یا سیمی دسته‌بندی می‌شوند.

 

خازن

از دیگر قطعات برد الکترونیکی می‌توان به خازن اشاره کرد. خازن مسئولیت ذخیره کردن بار الکتریکی را بر عهده دارد. برای تولید بردهای الکترونیکی، خازن‌ها قطعات پرمصرفی هستند که این قابلیت را دارند بار الکتریکی را در جای خود قرار دهند. واحد اندازه‌گیری خازن، فاراد است و معمولاً برای تعیین مقدار دقیق بار خازن از پیشوندهای نانو، میکرو و پیگو استفاده می‌کنند. از لحاظ ساختار، خازن‌ها به دو گروه سرامیکی و الکترولیتی دسته‌بندی می‌شوند.

دیود

از دیگر قطعات برد الکترونیکی که قصد معرفی آن را داریم، دیود است. دیودها به‌دليل نیمه رسانا بودن تنها اجازه عبور از یک سمت را می‌دهند و سایر جهت‌ها را مسدود می‌کنند. برای نشان دادن دیودها در مدار از حرف D استفاده می‌کنند. انواع دیودها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. در حال حاضر اغلب دیودها از مواد نیمه‌هادی نظیر ژرمانیم، سیلیکون و سلنیوم تولید می‌شوند.

 

معرفی اجزای قطعات الکترونیکی روی برد

 

ترانزیستور

یکی از مهم‌ترین قطعات الکترونیکی که برای توقف و اتصال یا تقویت سیگنال‌های الکترونیکی به‌کار گرفته می‌شود، ترانزیستور است. ترانزیستور به‌عنوان سوییچ، تقویت‌کننده و تثبیت‌کننده ولتاژ در بردهای الکتریکی به‌کار گرفته می‌شود. برای منتقل کردن نویزها به بدنه، در بردهای الکترونیکی موبایل از ترانزیستور استفاده می‌کنند.  انواع مختلف ترانزیستورها شامل NPN، PNP و فوتو می‌شوند.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی شد در رابطه با انواع بردهای الکترونیکی بحث کنیم. بردهای الکترونیکی شامل انواع مختلفی هستند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. از بردهای الکترونیکی می‌توانید در تمام دستگاه‌های برقی استفاده نمایید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *