آموزش سیم‌ کشی ساختمان یک طبقه
نوامبر 30, 2023
آموزشگاه برق گستران

سیم‌ کشی ساختمان یک طبقه کاری غیر ممکن به نظر می‌ رسد، اما اگر مراحل صحیح را بدانید، انجام کار های برقی خودتان کاملا امکان پذیر است. در ادامه با نحوه سیم‌ کشی ایمن و صحیح یک خانه، بدون آسیب رساندن به خود یا عدم القای ضعیف سیم‌ کشی برای ایجاد مشکلات در آینده آشنا می‌ شویم. شما می‌ توانید با انجام سیم‌ کشی خود در بازسازی خانه، در مقدار زیادی پول صرفه‌ جویی کنید. اگر دیوارها را قبلا تخریب کرده‌ اید، چرا راه بیشتری را طی نکنید و سیم‌ کشی جدیدی را همزمان اجرا نکنید. البته حتما باید قبل از شروع کار یک نقشه برق ساختمان تهیه نمایید.

آموزش نحوه سیم‌ کشی ساختمان یک طبقه

یک خانه به طور کلی دارای پریز، کلید چراغ و حداقل یک چراغ در سقف می‌ باشد. این را می‌ توان تقریبا برای هر اتاقی که سیم‌ کشی می‌ کنید و سایر کارهای فضاهای استاندارد غیر از خانه نیز اعمال کرد.

 

مکان های جعبه را بیابید و علامت گذاری کنید

قبل از شروع آموزش سیم‌ کشی برق ساختمان یک طبقه، ضروری است که ابتدا نقاط مربوط به جعبه کابل یا پریز برق را پیدا کرده و علامت‌ گذاری کنید. شما یک مداد می‌ خواهید تا بتوانید این مکان‌ ها را در دو طرف فضای دیوار باز که در آن قرار می‌ گیرند با نوار نقاب علامت‌ گذاری کنید.

همچنین اگر دیوار را هنوز نصب کرده‌اید، می‌توانید مستقیماً روی دیوار بنویسید، شما هر جعبه را به‌عنوان یک پریز دوبلکس، سوئیچ تکی، سوئیچ سه طرفه یا چراغ‌های روشنایی علامت‌گذاری می‌کنید. می‌توانید با استفاده از حروف اول خلاصه کنید یا از نمادهای برق استفاده کنید.

جعبه را روی قاب خود قرار دهید

در برقکاری ساختمان یک طبقه مهم است که جعبه را روی قاب خود قرار دهید تا بدانید به کجا خواهد رفت و چقدر بالا یا پایین است. می‌توانید هر دیوار را با متر اندازه‌ گیری کنید و آن را با مداد علامت‌گذاری کرده و یا از یک سطح استفاده کنید تا مطمئن شوید که همه چیز یکدست است. ارتفاع استاندارد برای پریزها 12 اینچ و کلیدهای چراغ 48 اینچ خواهد بود.

سوراخ‌ هایی را برای اجرای کابل دریل کنید

در مرحله بعد، باید سوراخ‌ هایی را از طریق دیوار ناودانی ایجاد کنید تا بتوانید کابل‌ های برق را از طریق آن در اطراف اتاق عبور دهید.

این تضمین می‌ کند که سیم‌ ها پشت دیوار یا روی زمین نمی افتد و خوب و منظم می‌ مانند، اندازه سوراخ‌ ها باید حداقل 3/4 اینچ باشد و حداقل 1/4 اینچ از دیوار فاصله داشته باشد. این تضمین می‌ کند که کابل‌ ها درست از وسط کشیده شده‌اند و با دیوارهای اطراف تماس نمی‌گیرند.

کابل‌ ها را از سوراخ‌ها عبور دهید

حالا کابل را از سوراخ‌ های عبور دهید، بسته به تعداد کابلی که از آن عبور می‌کنند ممکن است انجام این کار کمی طول بکشد. شما باید مطمئن شوید که آن‌ها تا حد امکان صاف و یکنواخت هستند و هیچ برآمدگی یا پیچ خوردگی در آن وجود نداشته باشد. سیم‌ کشی ساختمان یک طبقه را می‌ توان با دست انجام داد، اما ممکن است لازم باشد از انبر سوزنی برای فشار دادن و کشیدن آن‌ها نیز استفاده کنید.

کابل را به طول در جعبه ببرید

هنگامی که کابل‌ ها را به مدار یا جعبه کلید مورد نظر رساندید، آن را به اندازه برش دهید و در ابتدا حداقل 12 اینچ اضافی باقی بگذارید. بسیار مهم است که کابل را بیش از اندازه کوتاه نکنید.

آموزش نحوه سیم‌ کشی ساختمان یک طبقه

کابل‌ ها را به پنل مدار اصلی خود بکشید

اکنون سیم‌ های در معرض خود را بردارید و آنها را به صفحه مدار اصلی خانه ببرید. شما باید به وضوح هر کابل را به اتاق یا مداری که به آن منتهی می‌شود وصل کنید و برچسب بزنید. به شدت توصیه می‌ شود که یک برقکار حرفه ای را برای انجام این قسمت آخر استخدام کنید تا کابل‌های تازه سیم‌ کشی شده را به مدارهای مربوطه خود در پانل وصل کند. برای این‌ که کار آن‌ها آسان شود، مطمئن شوید که 4 تا 5 فوت کابل اضافی برای آن‌ها باقی بگذارید تا بتوانند با آن کار کنند.

سیم‌ ها متصل کرده و انتهای آن را بپوشانید

سپس سیم‌ ها را از یکدیگر جدا می‌ کنید، سیم‌ ها آماده اتصال به مدار یا سوئیچ شما هستند. از یک پوشش سیمی برای پوشاندن هر انتها استفاده کنید تا آن‌ها را تا زمانی که نصب کامل شود ایمن نگه دارید.

در نهایت هر جعبه دارای سوراخ‌ های از پیش برش شده ای است که با استفاده از پیچ گوشتی آن‌ ها را باز می‌ کنید. این سوراخ‌ ها جایی هستند که کابل‌ های شما برای ورود به محفظه جعبه از آن عبور می‌ کنند. هنگامی که کابل‌ ها را از آن عبور دادید، می‌ توانید آن‌ ها را در فاصله 8 تا 10 اینچی از جعبه در مقابل ناودانی‌های دیوار منگنه کنید، این کار آن‌ها را محکم و ایمن نگه می‌دارد.

سیم‌ های خود را گروه بندی و برچسب بزنید

در این مرحله، باید سیم‌ های خود را گروه‌ بندی و برچسب‌ گذاری کنید، راه‌ های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، بهترین راه استفاده از نشانگر و نوار الکتریکی است. همچنین می‌ توانید از زیپ‌ بندها در صورت موجود بودن یا برچسب‌ های سیمی برای اهداف گروه‌ بندی خاص‌ تر استفاده کنید.

سپس، هنگامی که بازسازی شما به طور کامل انجام شد، می‌ دانید که کدام گروه‌ ها به چراغ‌ های سقفی، پریز ها یا کلید چراغ و غیره می‌ روند.

 

کلیات برق کشی خانه یک طبقه

کلیات برق کشی خانه یک طبقه
همانطور که می‌ بینید، سیم کشی یک خانه با راهنمایی و آماده سازی مناسب کار دشواری نیست. با این حال، ممکن است انجام این کار به تنهایی چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر اولین بار است که چنین کاری را انجام می‌ دهید.

برای سیم‌ کشی فضای خود به کابل، سیم و جعبه کابل کافی نیاز دارید، ابتدا طول کابل‌ های مورد نیاز خود را اندازه‌ گیری کنید، بعلاوه این‌ که چه تعداد جعبه کابل برای قرار دادن همه چیز نیاز دارید.

داشتن ابزار های مورد نیاز، سیم‌ کشی ساختمان یک طبقه را یک به فرآیند بسیار ساده تبدیل می‌کند. طراحی الکتریکی کار آسانی نیست، به تخصص زیادی نیاز دارد که مطالعه دقیق قبل از کار نصب مورد نیاز است.

مهندس باید کیفیت و هرگونه الزامات خاص را همراه با قیمت در نظر بگیرد، گزینه‌های مختلف باید بررسی شود.

برق کشی ساختمان یک طبقه، سیستمی از سیم‌ها است که به سادگی از سطح دیوار یا سقف عبور می‌کنند اما توسط یک پوشش یا کابل پنهان و محافظت می‌شوند.

مطلع بودن از روش سیم‌کشی ساختمان یک طبقه به شما این امکان را می‌دهد که تشخیص دهید سیم‌کشی به درستی کار می‌کند یا خیر و اگر نیاز به اضافه کردن یک یا دو پریز بود، چگونه خودتان این مشکل را حل کنید.
در نهایت خیلی مهم است که اگر تجربه ای در برقکاری ساختمان ندارید حتما این کار را به یک تکنسین ماهر و مجرب بسپارید.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *