علت سوختن موتور کولر گازی
نوامبر 18, 2023
آموزشگاه برق گستران

سوختن موتور کولر گازی یکی از رایج ‌ترین مشکلاتی است که صاحبان این دستگاه با آن مواجه هستند. این موضوع با بروز علائمی همراه است که توجه به آن‌ ها می‌ تواند شما را از دست هزینه‌ های بیش‌ تر نجات دهد.
پیش از سوختن موتور اسپیلت نشانه‌ هایی مانند صدای غیرعادی کمپرسور، کاهش سرمایش و باد کولر گازی مشهود است. دلایل زیادی مانند سوختن خازن، کثیفی یونیت داخلی و اختلال در عملکرد فن کندانسور موجب خرابی موتور می‌ شوند.
راه‌ های زیادی برای جلوگیری از سوختن و خرابی این قطعه کولر گازی یا به تعویق انداختن آن وجود دارد. برای مثال با نظافت دوره‌ ای کندانسور، نصب درست دستگاه و استراحت دادن به آن از این مشکل جلوگیری می‌ کند. اگر شما هم با این مشکل مواجه شدید و به دنبال علت سوختن موتور کولر گازی هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.
همچنین برای حل این مشکل پیشنهاد می کنیم آموزش تعمیر موتور کولر گازی را بخوانید.

چه زمانی موتور کولر گازی سوخته است؟

زمانی که احتمال سوختن موتور کولرگازی در سطح بالایی قرار دارد علائم رایجی مشاهده می‌ شوند که با آگاهی از آن‌ ها می‌ توانید سریع‌ تر اقدام کنید.

مهم‌ ترین نشانه سوختن یا نیم‌سوز شدن موتور کولر گازی عدم توانایی کافی در سرمایش محیط است که در بررسی یونیت داخلی هیچ علامتی از خرابی مشاهده نمی‌ شود. اما زمانی که یونیت بیرونی را بررسی می‌ کنید متوجه کار نکردن کمپرسور کولر گازی می‌ شوید.

در این شرایط اگر مشکل با خاموش و روشن کردن دستگاه برطرف‌ نشد باید با نمایندگی محصول تماس بگیرید. یکی از رایج‌ ترین نشانه‌ های سوختن موتور کولر گازی پریدن مکرر فیوز دستگاه است. این موضوع به دلیل فرایند محافظت دستگاه از مدار های الکتریکی خود در برابر نوسانات جریان برق است. در این شرایط عدم توجه به حل مشکل موجب داغ کردن موتور کولرگازی و سوختن آن می‌ شود.

در برخی موارد هنگامی که دستگاه را روشن می‌ کنید یونیت بیرونی صدا و لرزش زیادی دارد که به دلیل فشار زیاد به کمپرسور دستگاه است. صدا های غیرعادی در حین کارکرد دستگاه در صورتی که ادامه پیدا کند یکی از مهم‌ ترین نشانه‌ های معیوب شدن موتور کولر گازی است. در این صورت باید هر چه سریع‌ تر نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

در صورت خرابی کمپرسور کولر گازی نشت مایع از یونیت بیرونی قابل مشاهده است. در این شرایط چاله آب در زیر یونیت بیرونی مشاهده می‌ شود که در صورت عدم توجه مشکلاتی مانند زنگ زدگی و پوسیدگی قطعه‌ های داخلی کولر گازی را به دنبال دارد.

چه زمانی موتور کولر گازی سوخته است؟

رایج‌ ترین دلایل و علت سوختن موتور کولر گازی

کولرگازی به صورت مجموعه‌ ای از قطعات داخل تشکیل می‌ شود که ارتباط پیچیده‌ ای نسبت به یکدیگر دارند. بنابراین در صورت اختلال عملکرد یکی از قطعه‌ ها تمامیت کولر گازی با مشکل مواجه می‌ شود. موتور یا کمپرسور کولر گازی یکی از مهم‌ ترین قطعه‌ های دستگاه است که در صورت تداوم خرابی می‌ تواند به سایر قسمت‌ های دستگاه آسیب بزند. در ادامه برخی از رایج‌ ترین دلایل سوختن موتور کولرگازی را بررسی می‌ کنیم تا در زمینه‌ نگهداری دستگاه بهتر عمل کنید.

  • سوختن خازن

خازن یک قطعه کوچک درون مدار الکتریکی دستگاه است که از روشن و خاموش شدن دستگاه جلوگیری می‌ کند. به عبارتی خازن از کولر گازی در برابر نوسانات ولتاژ برق محافظت می‌ کند. اگر کمپرسور روشن نشد خازن را مورد بررسی قرار دهید و در صورت سوختگی آن را تعویض کنید. در بسیاری از موارد خرابی خازن علت سوختگی موتور کولر گازی می‌ شود.

  • اختلال در عملکرد کنتاکتور

کنتاکتور قسمتی از کولرگازی است که جریان ورودی به دستگاه را تنظیم می‌ کند. این قطعه از یک رله کمک می‌ گیرد تا از ورود جریان اضافه بار به یونیت جلوگیری کند. هنگامی که کنتاکتور یا رله مربوط به آن با خرابی روبه‌ رو است جریان اضافه به درون یونیت خارجی و موتور وارد می‌ شود. در نتیجه احتمال سوختن موتور کولر گازی در حد بالایی قرار می‌ گیرد. این موضوع در صورتی که منطقه شما از نوسانات برق متعدد برخوردار است اهمیت بالایی دارد.

  • سوختن فن کندانسور

کندانسور یا یونیت خارجی به یک فن مجهز است تا از داغ شدن بیش از حد موتور کولر گازی جلوگیری شود. در صورتی که این فن به صورت خود به خود بسوزد موجب افزایش فشار بر روی کمپرسور و در نهایت سوختگی آن می‌ شود. همچنین سوختن خازن دستگاه عامل مهمی در خرابی فن کندانسور است که در این شرایط باید خازن و فن را در اولین فرصت تعویض کنید‌.

  • کثیفی یونیت داخلی

عواملی مانند کثیفی یونیت داخلی، کویل های کندانسور و انسداد لوله‌ های کولر گازی فرآیند دفع گرمای دستگاه را با مشکل مواجه می‌ کنند. عدم تخلیه گرمای گاز درون دستگاه مشکلات زیادی را به همراه دارد؛ برای مثال موجب افزایش مصرف انرژی و کاهش بازدهی دستگاه می‌ شود. افزایش دمای موتور کولرگازی و در نهایت سوختن آن یکی دیگر از عوارض کثیف بودن یونیت داخلی است.

  • انسداد لوله‌ های موتور کولرگازی

کمپرسور کولرگازی از لوله‌ های متصل به یکدیگر تشکیل شده ‌است که در اثر ورود عوامل خارجی مانند رطوبت مسدود می‌ شوند. ورود رطوبت به دوران لوله کمپرسور فرآیند چرخش کار مبرد را اختلال مواجه می‌ کند؛ در نتیجه عملکرد دستگاه کاهش می‌ یابد و در گذر زمان به موتور کولر گازی فشار زیادی وارد می‌ شود.

رایج‌ ترین دلایل و علت سوختن موتور کولر گازی

  • شارژ نکردن به موقع گاز دستگاه

سطح گاز مبرد باید در حد استانداردی قرار گیرد تا فشاری به دستگاه وارد نشود. افزایش یا کاهش گاز مبرد از یک حد مجاز موجب افزایش فشار وارده بر روی کمپرسور کولرگازی می‌ شود. کاهش گاز مبرد یا علائم زیادی مانند کاهش سرمایش دستگاه، افزایش صدای یونیت خارجی و مصرف برق بالا را به دنبال دارد. تداوم این علائم فشار زیادی به کمپرسور کولر گازی وارد می‌ کند که در نهایت موجب سوختن موتور دستگاه می‌ شود.

راه‌ های جلوگیری از سوختگی موتور کولر گازی

 

در بالا دلایل و علل سوختن موتور اسپیلت را برسی کردیم و حال نوبت به پیشگیری است.
کولر گازی در گذر زمان و استفاده طولانی مدت از آن دچار خرابی‌ های متعددی می‌ شود. اما با رعایت برخی نکات ساده ولی مهم می‌توانید عمر دستگاه را افزایش دهید.

در این شرایط کمتر به مشکل برخورید که موجب صرفه جویی در هزینه و وقت می‌ شود. در ادامه برخی از مهم‌ ترین عوامل تاثیر گذار برای جلوگیری از سوختن موتور کولر گازی را بررسی می‌ کنیم تا در نگهداری از این دستگاه بهتر عمل کنید.

  • استفاده درست از کولر گازی با توجه به آب و هوای محیط عامل مهمی در جلوگیری از سوختن کمپرسور کولر گازی است.
  • هنگامی که زمان زیادی از روشن ماندن کولر گازی می‌ گذرد آن را خاموش کنید، استراحت دادن به دستگاه یکی از مهم‌ ترین عوامل جلوگیری کننده از خرابی موتور کولر گازی است.
  • زمانی که نیازی به دمای پایین در محیط ندارید از تنظیم دستگاه بر روی درجه‌های پایین خودداری کنید؛ این کار فشار زیادی بر روی موتور کولر وارد می‌کند.
  • یونیت بیرونی را در محیطی مناسب وصل کنید تا جریان هوا وجود داشته باشد، کندانسور باید در سایه و دور از نور خورشید نصب شود.
  • کندانسور و کمپرسور را به صورت منظم و دوره‌ ای تمیز کنید؛ این کار موجب هوادهی بهتر و کاهش فشار کمپرسور می‌شود.

علاوه بر موارد بالا قطعا راه های دیگری نیز برای محافظت از کمپرسور وموتور اسپلیت وجود دارد.

               همچنین بخوانید: علت صدای موتور کولر گازی

راه‌ های جلوگیری از سوختگی موتور کولر گازی

علت جام شدن موتور کولر گازی:

منظور از جام شدن کولر گازی، درواقع همان اور لود شدن آن است که یکی از دلایل اصلی آن داغ شدن بیش از حد موتور می باشد. هچنین سفت بودن بیش از حد بوشن و بلبرینگ ها و کارکرد طولانی از دلایل دیگر جام شدن موتور کولرگازی است که در اصطلاح عامیانه می گوییم موتور قفل کرده است.

 

چرا موتور کولر اسپیلت می سوزد؟

سوختگی موتور کولر گازی یکی از مشکلات این دستگاه است که هزینه زیادی را بر روی دست شما می‌ گذارد. این مشکل با علائم و پیش آگهی‌ های زیادی همراه است که از مهم‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به صدای زیاد کمپرسور، کاهش بازدهی و افزایش مصرف برق اشاره کرد.
همانطور که در بالا توضیح دادیم موارد زیادی هست که می تواند علت سوختن موتور کولر گازی باشد. سوختگی موتور اسپیلت در اثر عوامل متعددی مانند سوختن خازن و انسداد لوله‌های داخلی دستگاه رخ می‌دهد.
برای جلوگیری از بروز مشکل سوختن موتور کولر گازی به مواردی مانند نظافت یونیت خارجی، استراحت دادن به دستگاه و نصب درست تجهیزات اهمیت دهید. همچنین می توانید با مطالعه راهنما و آموزش تعمیر موتور کولر گازی اقدامات لازم برای رفع خرابی این قطعه را انجام دهید.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “علت سوختن موتور کولر گازی”

  1. هادی گفت:

    خیلییی ممنون از توضیح تکمیلتون

  2. محمد گفت:

    مبتدیم باشیم بازم از کولر گازی سر در میاریم سوخته یا نه؟