علت صدای موتور کولر گازی
نوامبر 18, 2023
آموزشگاه برق گستران

در صورتی که کولر گازی با اختلال عملکردی در ناحیه کمپرسور مواجه شود صدا های غیر عادی از دستگاه به گوش می‌ رسد. این صدا ها در صورتی که ناشی از موتور کولر گازی باشند دارای علائمی همچون بوی سوختگی و نشتی مایع و روغن هستند که برای تشخیص باید از تکنسین‌ های نصب کولر کمک بگیرید. صدا های غیرعادی در اثر عوامل متعددی ایجاد می‌ شوند که با توجه به آن باید تدابیر ضروری را انجام دهید.
دقت داشته باشید علت صدا ناهنجار موتور اسپیلت گازی می تواند به علت شل بودن فن کندانسور نیز باشد. در صورتی که با صدای بسیار بلند و ناهنجار از کولر گازی مواجه شده اید، همانطور که در مطلب آموزش تعمیر موتور کولر گازی گفتیم بهتر است هر چه سریعتر دستگاه را خاموش کرده و با متخصصین تعمیرات کولر گازی تماس حاصل بفرمایید تا خسارات بیشتر و جدی تری به دستگاه وارد نشود.
راه‌ های زیادی برای جلوگیری از بروز صدای موتور کولر گازی وجود دارد که می‌ توان به نصب صحیح کندانسور و بازرسی دوره‌ ای تجهیزات اشاره کرد. اگر شما هم با مشکل سر و صدای غیرعادی از موتور این دستگاه خنک کننده مواجه هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

تشخیص علت صدای موتور کولرگازی

 

صدای کولر گازی در اثر عوامل زیادی رخ می‌ دهد که برای تشخیص صدای مربوط به کمپرسور باید برخی نکات را بررسی کنید. عیب یابی کولر با توجه به شواهد موجود امکان پذیر است. اما با توجه به ارتباط پیچیده بخش‌ های مختلف دستگاه برای تشخیص دقیق‌ تر باید از تکنسین‌ های حرفه‌ ای در این زمینه کمک بگیرید. احساس بوی سوختگی در کنار صدای غیرعادی دستگاه یکی از مهم‌ ترین علائم سوختگی کمپرسور است.

در این شرایط احتمال سوختگی سیم پیچ و روتور موتور کولر گازی احتمال بالایی دارد. در برخی موارد پس از روشن کردن کولر گازی دستگاه بلافاصله خاموش می‌ شود که یکی از نشانه‌ های سوختن موتور کولر گازی است. همچنین پس از مدتی کار کردن به طور خودکار خاموش می‌ شود. در این شرایط احتمال نیم سوز شدن یا سوختن خازن وجود دارد، در این شرایط خازن با سوختن خود از آسیب رسیدن به موتور کولر گازی جلوگیری می‌ کند. نشت مایعات از کنار کندانسور در خارج از منزل نکته مهمی است ک نباید آن را نادیده بگیرید. نشت روغن‌ از کنار موتور کولر گازی نشانه مهمی از سوختن یا نیم سوز شدن کمپرسور است که در این شرایط باید با نمایندگی محصول تماس بگیرید.

برخی از کاربرانی که با سوختن موتور کولر گازی مواجه شده‌ اند صدا و لرزش غیرعادی دستگاه هنگام روشن شدن را گزارش می‌ دهند.

در این شرایط فشار زیادی بر روی کمپرسور وارد می‌ شود که به دلیل عدم کارکرد صحیح آن است. پس از بررسی موقعیت موتور کولرگازی و سفت کردن پیچ‌ های آن علت این مشکل را پیدا کنید.

تشخیص علت صدای موتور کولرگازی

دلایل ایجاد صدای تق تق موتور کولر گازی

صدای تق تق یکی از رایج‌ ترین صداهای موتور کولر گازی است که در اثر عوامل متعددی رخ می‌ دهد. یکی از رایج‌ ترین موارد گیر کردن اجسام خارجی در کندانسور است که موجب ایجاد صدای تق تق از کمپرسور می‌ شود. در این شرایط برای برطرف‌ کردن مشکل باید پوشش کندانسور را باز کنید و تمام موارد احتمالی را از درون موتور خارج کنید‌.

 

شل شدن پیچ های موتور کولرگازی یکی از مهم‌ ترین عواملی است که باید آن را بررسی کنید. در صورتی که پیچ و مهره‌ ای شل بود آن را به خوبی محکم کنید تا صدای ایجاد شده برطرف شود.

نصب اشتباه و تراز نبودن محل کندانسور موجب شنیده شدن صداهای تق تق و کوبیده شدن از کمپرسور کولر گازی می‌ شود. هنگامی که قصد نصب کولرگازی را دارید باید از نصاب‌ های حرفه‌ ای در این زمینه‌ کمک بگیرید تا مشکلی در راه اندازی اولیه دستگاه ایجاد نشود.

موتور کولر گازی دارای یک فن برای خنک سازی قطعات داخلی است که در صورت خرابی و تاب برداشتن تیغه‌ ها صدا های غیر عادی مانند تق تق از کندانسور شنیده می‌ شود. در صورت تاب برداشتن تیغه‌ ها باید کندانسور را باز کنید و پروانه‌ فن را در صورت لزوم تعمیر یا تعویض کنید.

روغن کاری منظم و دوره‌ ای یکی از موارد مهم در جلوگیری از بروز صدای تق تق در موتور کولر گازی است؛ در صورتی که قطعات متحرک کمپرسور را روغن‌ کاری کنید احتمال وجود صدای تق تق افزایش می‌ یابد. در این شرایط باید کندانسور را باز کنید و تمامی قطعاتی که به روان کاری نیاز دارند را با استفاده از روغن مناسب چرب کنید، این کار از خوردگی و فرسایش زودهنگام قطعات نیز جلوگیری می‌ کند.

دلایل ایجاد صدای تق تق موتور کولر گازی

صدای جیر جیر به چه دلیل از موتور کولر گازی شنیده می‌ شود؟

در برخی موارد صدای جیر جیر یا جیغ مانندی از کولرگازی شنیده می‌شود که عوامل متعددی می‌ تواند دلیلی برای این اتفاق تلقی شوند. این صدا در طولانی‌ مدت افزایش می‌ یابد و در نتیجه به حدی می‌ رسد که استفاده شما از کولرگازی را با اختلال مواجه می‌ کند.

 

در ادامه برخی از مهم‌ ترین عواملی که موجب بروز صدای جیر جیر از کمپرسور می‌ شوند را مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

  • خراب شدن بلبرینگ

اگر صدایی که از کولر گازی به گوش شما می‌ رسد مانند ساییده شدن ۲ فلز بر روی یکدیگر است باید احتمال خرابی بلبرینگ را بدهید. در این شرایط باید از نمایندگی کولر گازی کمک بگیرید تا در صورت لزوم بلبرینگ را تعمیر یا تعویض کنند.

  • فرسودگی تسمه

در صورتی که از کولر گازی کانالی استفاده می‌ کنید احتمال فرسودگی تسمه و شنیده شدن صدای جرجر از موتور کولر گازی محتمل است. در مدل‌ های قدیمی کولرگازی که ارتباط موتور با فن کولر توسط تسمه برقرار می‌ شود احتمال بروز این مشکل در حد بالایی قرار دارد. عوامل زیادی مانند رطوبت بالا و تغییر دمایی پیوسته موجب فرسودگی تسمه می‌ شوند.

  • افزایش فشار کمپرسور اسپیلت

صدای جیغ مانند در برخی موارد به دلیل بالا رفتن فشار درون کمپرسور رخ می‌ دهد که در این شرایط باید در اولین فرصت دستگاه را خاموش کنید. زیرا در صورت تداوم این شرایط احتمال ترکیدن و انفجار موتور کولر گازی در حد بالایی قرار دارد. این مشکل از حساسیت بالایی برخوردار است که برای حل آن باید از نمایندگی محصول کمک بگیرید.

علت باد گرم زدن کولر گازی:

این ایراد دلایل فنی مختلفی می تواند داشته باشد که برخی از آنها شامل:

سفت نبودن پیچ ها

خرابی بلبرینگ

فرسودگی تسمه کولر گازی

ایراد در تیغه فن

گیر کردن گرد و غبار درون آن

خرابی و ایراد موتور یا کمپرسور کولر

 

 

 

 

 

 

نکاتی برای جلوگیری از بروز صدای غیرعادی موتور اسپیلت

استفاده و نگهداری درست از کولر گازی تاثیر زیادی بر روی جلوگیری از بروز صداهای غیرعادی از دستگاه دارد. در این شرایط عمر و بازدهی دستگاه شما افزایش می‌ یابد که موجب صرفه جویی در هزینه و وقت شما می‌ شود.

در ادامه برخی از نکات مهم در زمینه جلوگیری از ایجاد صدای غیرعادی از کولرگازی را مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

  • نصب کندانسور در محیطی مناسب نقش مهمی در این زمینه دارد؛ یونیت خارجی باید در محلی باز و دور از تابش مستقیم نور خورشید نصب شود.
  • سرویس و بررسی اتصالات لوله‌ های مسی در کندانسور موتور گازی از عوامل مهم در زمینه ایجاد صدای غیر عادی از کمپرسور است.
  • نشتی‌ های احتمالی موجود در کندانسور را مورد بررسی قرار دهید و در صورت وجود مایعاتی مانند روغن‌ و آب باید با تکنسین نصب کولرگازی تماس بگیرید.
  • چک و بررسی ترموستات کولر گازی نقش زیادی در جلوگیری از بروز صداهای غیر عادی از کمپرسور کولر گازی دارد.
  • گاز خنک کننده یا مبرد موجود در اتصالات کولرگازی در صورت کاهش یا افزایش غیرعادی، صداهای غیرعادی در کولر گازی را به دنبال دارد.

نکاتی برای جلوگیری از بروز صدای غیرعادی موتور اسپیلت

تعمیر و رفع مشکل سر و صدای کمپرسور کولر

کولر گازی از اجزای متعددی تشکیل شده‌ است که موتور یا کمپرسور یکی از مهم‌ ترین آن‌ ها است. این قسمت وظیفه‌ سرمایش محیط را دارد که در صورت اختلال عملکردی با بروز صدا های غیر عادی مانند جیرجیر یا کوبیده شدن همراه است.
عوامل متعددی موجب بروز این صداها می‌ شوند که برای برطرف کردن آن‌ها باید از تکنسین‌ های حرفه‌ ای در این زمینه کمک بگیرید.
در این شرایط بوی سوختگی همراه با کاهش بازدهی دستگاه مشاهده می‌شود، برای جلوگیری از ایجاد صداهای غیرعادی در موتور و کمپرسور کولر گازی باید در نصب قسمت‌های دستگاه و نگهداری از آن دقت کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “علت صدای موتور کولر گازی”

  1. کاظم گفت:

    دوره هم دارید واسه تعمیرات کولرگازی؟

  2. مجتبی گفت:

    واقعا ممنون یکی از اصلی ترین دلایل بود به نظرم