بازار کار هوشمند سازی ساختمان چگونه است؟
آوریل 3, 2023
آموزشگاه برق گستران

هوشمند سازی ساختمان از جمله شغل های نوپا در ایران به شمار می رود که روز به روز در حال محبوب شدن می باشد. هوشمند سازی ساختمان به طور کلی شامل نصب و راه اندازی سیستمی است که مصرف انرژی را کاسته و سبب رفاه و آسایش ساکنین خانه شود. دقت داشته باشید بازار کار هوشمند سازی ساختمان هنوز اشباع نشده است و با ورود به این حرفه می توانید از درآمد و فرصت های شغلی متعددی برخوردار شوید.

اگر بخواهیم فرایند هوشمند سازی را به طور خلاصه مورد بررسی قرار دهیم بایستی به مواردی همچون راه اندازی دوربین های مدار بسته و دزدگیر، سیستم های هوشمند سرمایشی و گرمایشی، اعلام حریق، پرده هوشمند، سایبان، سیستم صوتی و روشنایی اشاره داشت. با بهره برداری از سیستم هوشمند سازی ساختمان قادر خواهید بود در خانه و همچنین خارج از خانه عملکرد بخش های مختلف منزل خود را زیر نظر داشته باشید و عملکرد آنها را تغییر دهید.

به عنوان مثال با نصب و راه اندازی سیستم گرمایشی و سرمایشی هوشمند بر روی وضعیت اتوماتیک، سیستم با توجه به دمای محیط فضا منزل را گرمتر یا سردتر می کند. این حرفه در کشور های توسعه یافته بسیار حیاتی و پر رونق می باشد. در ایران نیز حرفه هوشمند سازی ساختمان رفته رفته محبوب شده و در چند سال آینده اکثر اقشار جامعه به ضروری بودن این شغل آگاه می شوند. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه برق گستران به بازار کار هوشمند سازی ساختمان می پردازیم.

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

سیستم هوشمند سازی ساختمان Building management system یا BMS شامل مجموعه ای از نرم افزار و سخت افزار می باشد که به صورت کلی به منظور کنترل و هماهنگ بخش های مختلف ساختمان از جمله سیستم روشنایی، گرمایشی، سرمایشی و غیره ساخته و طراحی می شوند. به عبارتی دیگر وظیفه اصلی سیستم هوشمند سازی ساختمان تنظیم عملکرد این تجهیزات بنا به خواسته کاربر می باشد. همان طور که در ابتدا گفته شد هدف بهره برداری از این تکنولوژی کاهش مصرف انرژی و افزایش رفاه و آسایش ساکنین می باشد.

فرض کنید هر روز صبح ساعت 7 پرده های منزلتان به صورت خودکار کنار رفته، آهنگ ملایم مورد علاقه تان پخش شده و ماشین قهوه ساز روشن می شود. قطعا زندگی کردن در خانه های هوشمند لذت خاص خود را دارد. این روش زندگی در اکثر کشور های توسعه یافته جا افتاده و اغلب افراد سعی می کنند حداقل سیستم روشنایی و صوتی منزل خود را هوشمند کنند.

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

 

بازار کار هوشمند سازی ساختمان در ایران و جهان

 

اگر به تازگی قصد دارید وارد بازار کار هوشمند سازی در ایران بشوید، بایستی کمی منطقی فکر کنید. به عنوان مثال شخصی که به تازگی وارد بازار کار این حرفه شده است قطعا نمی تواند از پروژه های بزرگی همچون هوشمند سازی برج میلاد بر آید. بنابراین برای شروع کار شما بایستی جهت کسب تجربه و مهارت بیشتر با پروژه های کوچک تر شروع به فعالیت کنید. پروژه های کوچک شغل هوشمند سازی ساختمان شامل راه اندازی سیستم صوتی و روشنایی هوشمند برای ساختمان های کوچک و ویلا ها می باشد. دقت داشته باشید کار هوشمند سازی ساختمان آنقدر هم پیچیده و دشوار نیست و این کار را با یک تیم دو نفره نیز می توانید انجام دهید. همچنین در برخی از شرایط می توان به صورت تک نفره نیز در این حوزه فعالیت کرد.

بدون شک یکی از رایج ترین سوالاتی که حین ورود به حرفه ای را دارید این است که سرمایه اولیه چه میزان لازم است؟ توجه داشته باشید شغل هوشمند سازی ساختمان نیازی به سرمایه اولیه بسیار زیادی ندارد و تمام تجهیزات مورد استفاده در این حرفه در بازار موجود بوده که هزینه آن را پس اتمام پروژه از مشتری دریافت خواهید کرد. بنابراین برای ورود به بازار کار هوشمند سازی ساختمان نیازی به سرمایه کلان ندارید. برای این شغل داشتن چند وسایل حیاتی بسیار ضروری بوده که قیمت خاصی ندارند این تجهیزات شامل: فازمتر، سیم پیچ، پیچ گوشتی و وسایل دیگری که یک برقکار نیاز دارد.

افرادی که قصد مهاجرت به کشور های توسعه یافته را دارند و به دنبال شغلی هستند که از طریق آن مهاجرت نمایند، کسب مهارت و دانش در حوزه هوشمند سازی ساختمان به شدت توصیه می شود. البته در ایران نیز بازار کار هوشمند سازی ساختمان با سرعت بالایی در حال رشد می باشد. در حال حاضر 3 درصد از خانه ها هوشمند هستند و تعداد خانه های هوشمند در سال های آینده به 7 الی 12 درصد خواهد رسید. از آنجایی که بازار کار این شغل همچنان در ایران اشباع نشده است می توانید با ورود به این رشته جزء بهترین ها شوید و از درآمد بسیار بالاتر برخوردار خواهید شد. در نهایت به طور خلاصه هوشمند سازی ساختمان یکی از مشاغل آینده نگری به شمار می رود که بدون شک در سال های آینده افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند از درآمد و فرصت های شغلی متعددی برخوردار خواهند بود.

مرتبط بخوانید: معرفی ابزارهای برق کشی ساختمان

بهترین روش جهت کسب مهارت در حوزه هوشمند سازی ساختمان

بهترین روش جهت کسب مهارت در حوزه هوشمند سازی ساختمان

از آنجایی که شغل هوشمند سازی ساختمان دشوار بوده و بایستی در حوزه های سیم کشی ساختمان، نصب دوربین مدار بسته، نصب سیستم های روشنایی و صوتی، اعلام حریق و برنامه نویسی مهارت داشته باشید، بهتر است در کلاس های آموزشی فنی حرفه ای ویژه بازار کار شرکت نمایید. در کلاس های آموزشی هوشمند سازی ساختمان شما تمامی مباحث مهم را از پایه و از مبتدی تا حرفه ای فرا خواهید گرفت و در صورت کسب نمره قبولی در امتحان پایان دوره فنی حرفه ای، مدرک معتبر این سازمان برای شما صادر خواهد شد که توسط آن می توانید مجوز های کسب و کار خود را دریافت کنید.

همچنین می توانید نزد فردی که در این حوزه فعالیت می کند شاگردی کنید که ممکن است آن نتیجه دلخواه را کسب نکنید. بنابراین بهترین روش جهت ورود به این حرفه پول ساز، شرکت در دوره های آموزش هوشمند سازی ساختمان در آموزشگاه معتبر می باشد.

درآمد شغل هوشمند سازی ساختمان

 

دقت داشته باشید شغل هوشمند سازی ساختمان پروژه محور است و درآمد ای که از این شغل حاصل می شود بستگی به گسترده بودن یا نبودن پروژه های هوشمند سازی ساختمان دارد. به طور میانگین هر فرد با ورود به این حرفه می تواند ماهانه 10 الی 20 میلیون تومان درآمد داشته باشد. البته همانطور که گفته شد درآمد این شغل به عوامل متعددی بستگی دارد و ممکن است با انجام دادن یک پروژه بزرگ 50 میلیون تومان کسب درآمد تنها در یک ماه داشته باشید.

علاوه بر این مورد سطح هوشمند سازی ساختمان نیز تاثیر مستقیم بر روی درآمد دارد. به عنوان مثال فردی که تنها قصد دارد سیستم گرمایشی و سرمایشی منزل خود را هوشمند کند نسبت به فردی که قصد دارد تمام سطح های هوشمند سازی ساختمان را اعمال کند باید هزینه کمتری پرداخت کند. بنابراین با توجه به موارد ذکر شده نمی توان مقدار دقیقی برای درآمد این شغل بیان کرد.

جمع بندی

در نهایت می توان با جرئت گفت که شغل هوشمند سازی ساختمان در چند سال آینده بسیار محبوب شده و 30 الی 40 درصد منازل تا 5 سال آینده هوشمند خواهند شد. از آنجایی که بازار کار هوشمند سازی ساختمان همچنان اشباع نشده است و رقیب در این حوزه نسبت به سایر مشاغل دیگر کمتر می باشد، می توانید با ورود به این حرفه از درآمد و فرصت های شغلی خوبی برخوردار شوید. همچنین به یاد داشته باشید بهترین روش جهت کسب مهارت و تجربه در این زمینه شرکت در دوره های آموزشی فنی حرفه ای می باشد.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *