تفاوت جوش آرگون و Co2
آوریل 4, 2023
آموزشگاه برق گستران

برای اتصال انواع فلزات و غیر فلزات از فرآیند جوشکاری استفاده می شود و حرفه جوشکاری در سال های اخیر در اکثر صنایع نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. جوشکاری دارای روش های متفاوتی می باشد که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. به طور کلی متداول ترین نوع جوشکاری در حال حاضر عبارت است از : جوش برق یا الکترود دستی SMAW، جوشکاری آرگون یا تیگ TIG و جوشکاری Co2 یا میگ Mig تقسیم بندی می شود. در این مطلب قصد داریم تفاوت جوش آرگون و co2 را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از متداول ترین سوالات مهم جوشکاری این است که تفاوت جوش آرگون و co2 چیست و بهترین نوع جوشکاری برای ورود به این حرفه گسترده و پیچیده کدام می باشد؟

اگر مبتدی هستید و قصد دارید به تازگی وارد حرفه جوشکاری شوید، بهترین گزینه برای شروع جوشکاری، سپری کردن دوره آموزش جوشکاری می باشد، جوشکاری برق نسبت به سایر روش جوشکاری از جمله آرگون و co2 ساده تر بوده و شما به راحتی با اساس و پایه جوشکاری آشنا خواهید شد. برای اینکه بهتر بتوانید تفاوت جوشکاری آرگون و co2 را درک کنید، بایستی به صورت مجزا هر دو نوع جوشکاری را بشناسید و از مزایا و معایب آن آگاه شوید. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه برق گستران همراه ما باشید.

جوش آرگون چیست؟

قبل از هر چیز چرا به جوشکاری تیگ “آرگون” نیر گرفته می شود؟ از آنجایی که گاز محافظ جوشکاری تیگ، گاز آرگون می باشد این روش جوشکاری به جوش آرگون یا تیگ نیز معروف می باشد. جوشکاری آرگون یکی از روش های ذوبی است که به کمک الکترود تنگستن صورت می گیرد. دقت داشته باشید در فرایند جوش آرگون الکترود تنگستن مصرف و ذوب نمی شود، بلکه با کمک گرمای ناشی از قوس الکتریکی فلز ذوب شده و مهره جوش بر روی قطعه کار ایجاد می شود. اگر بخواهیم میزان نفوذ مهره جوش ها حین جوش دادن فلزات ضخیم، بیشتر باشد بایستی از سیم پر کننده یا فیلر نیز استفاده کنیم. به طور کلی در فرایند جوشکاری آرگون بایستی به مواردی همچون نوع الکترود تنگستن، میزان آمپر، نوع جریان برق AC یا DC، نوع فلز، ضخامت فلز و گاز محافظ دقت لازم را داشته باشید.

جوش آرگون چیست؟

 

یکی از تفاوت های جوش آرگون و co2 این است که جوشکاری آرگون نیاز به دقت بیشتری دارد زیرا شما بایستی در کنار هدایت تورچ (الکترود تنگستن) فیلر یا سیم پر کننده را در امتداد قطعه کار هدایت کنید. اگر به آرامی این کار را انجام دهید میزان نفوذ بیش از حد شده و ممکن است قطعه کار شما سوراخ شود. همچنین اگر با سرعت تورچ و فیلر را بر روی امتداد فلز هدایت کنید، مهره جوش ها به خوبی شکل نمی گیرد. بنابراین اعمال صحیح تنظیمات جوشکاری آرگون بسیار مهم بوده و از ایجاد عیوب جوشکاری جلوگیری می کند.

جوشکاری آرگون چه کاربردی دارد؟

 

کیفیت جوش در جوشکاری آرگون حرف اول را می زند. همچنین این روش جوشکاری برای جوش دادن صفحات نازک و ضخیم کاربرد دارد. از مهم ترین کاربرد جوشکاری آرگون می توانیم به جوش آلومینیوم و جوش لوله های بزرگ و کوچک اشاره داشته باشیم. به طور کلی جوشکاری آرگون در صنایع زیر نقش مهمی را ایفا می کند:

  1. صنایع کشتی سازی
  2. صنایع نظامی
  3. صنایع هوا و فضا
  4. خودروسازی
  5. پتروشیمی
  6. جوش انواع فلزات رنگی همچون مس، نیکل، برنج و آلومینیوم
  7. جوشکاری پاس در لوله ها
  8. ساخت و تعمیر دوچرخه و موتور سیکلت

تجهیزات جوشکاری آرگون

یکی دیگر از تفاوت جوش آرگون و co2 در تجهیزات مورد نیاز برای هر روش جوشکاری می باشد. برای تمامی انواع جوشکاری نیاز به برخی از لوازم و تجهیزات منحصر به فرد بوده تا با بهره برداری از آن بتوانیم فرایند جوشکاری را انجام دهیم. تجهیزات جوشکاری آرگون عبارت است از:

  1. دستگاه اینورتر جوشکاری AC و DC
  2. تورچ جوشکاری آرگون
  3. الکترود تنگستن
  4. رگولاتور برای تنظیم فشار گاز محافظ خروجی
  5. شلنگ دوقلو
  6. کپسول گاز محافظ آرگون یا هلیوم
  7. فیلر یا سیم پر کننده
  8. کابل های اتصال

تجهیزات جوشکاری آرگون

مزایا و معایب جوش آرگون

 

همان طور که در ابتدا گفته شد مهم ترین مزایا و تفاوت جوش آرگون و co2 در کیفیت جوش نهایی آرگون می باشد. به همین دلیل جوش آرگون برای کاربران تجربه ای متفاوت به ارمغان می آورد که توسط آن می توانند مهره جوش های باکیفیت و زیبایی را خلق کنند. از مزایا جوشکاری آرگون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا جوشکاری تیگ یا آرگون

  1. جوشکاری تمیز و یک دست
  2. پرکاربرد در صنایع مختلف خودرو سازی، کشتی سازی
  3. قابلیت جوشکاری به مدت طولانی
  4. جوشکاری رسوبی با کیفیت بالا
  5. نیاز به پاکسازی کم
  6. انجام جوشکاری برای کارهای ظریف و هنری
  7. جوشکاری صفحات صاف و نازک
  8. امکان جوشکاری فلزات رنگین و ورق های نازک با دقت بسیار زیاد

 

معایب جوشکاری تیگ یا آرگون

  1. گرما زدگی در اثر کار زیاد در وضعیت های دشوار
  2. ایجاد خستگی و تهوع ناشی از گرما بیش از حد
  3. وجود گاز سمی و آسیب زا
  4. برق زدگی چشم در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی
  5. وجود اشعه های مادون قرمز

جوشکاری co2 یا میگ چیست؟

جوشکاری co2 یا میگ چیست؟

 

حال که با فرایند، کاربرد و مزایا و معایب جوشکاری آرگون آشنا شده اید. برای درک بهتر تفاوت جوش آرگون و co2 بهتر است با فرایند جوشکاری co2 نیز آگاه شوید. همچون جوش آرگون برای جوشکاری co2 بایستی با کمک لایه گاز محافظ، فضایی را به وجود آوریم که از ورود هوا به حوضچه مذاب جلوگیری شود تا عیوب جوشکاری رخ ندهد. جوشکاری میگ به منظور جوشکاری روی فلزات و اتصالات یا ضخامت حداکثر 40 میلی متر بهره برداری می شود که سرعت جوش در آن نسبت به جوش آرگون بیشتر بوده و در اکثر ساخت و ساز و صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

در یکی از تفاوت های جوش آرگون  و co2 ضخامت فلز جوش داده می باشد. همان طور که گفته شد حداکثر قطر فلز جوش داده شده در جوشکاری co2 بایستی 40 میلی متر بوده در حالی که در جوش آرگون 5 میلی متر می باشد. در جوشکاری آرگون از جریان برق DC  و AC مورد استفاده قرار می گیرد اما در جوشکاری co2 تنها از جریان DC استفاده می شود. از کاربرد مهم جوشکاری co2 می توان به مواردی همچون ساخت و ساز، جوش دادن فلزات کربنی و ضخیم تا 40 میلیمتر اشاره کرد.

تجهیزات جوشکاری co2

یکی دیگر از تفاوت جوش آرگون و co2 تجهیزات مورد نیاز هر جوشکاری می باشد. تجهیزات جوشکاری co2 به مراتب کمتر و ارزان تر از آرگون بوده و بهتر در دسترس قرار دارند. از تجهیزات مهم جوشکاری میگ می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. دستگاه جوش یا اینورتر جوشکاری
  2. تفنگ یا تورچ جوشکاری
  3. سیم جوش
  4. گاز محافظ co2

مزایا جوشکاری co2

 

  1. سرعت بالا در فرایند جوشکاری
  2. ایجاد سرباره کم
  3. بدون نیاز به الکترود
  4. تغذیه مستمر سیم جوشکاری
  5. اتصال فلزات مغناطیسی و غیر مغناطیسی تا 40 میلیمتر قطر

مزایا جوشکاری co2

معایب جوشکاری co2

  1. اتلاف گاز
  2. امکان آسیب دیدن پوست از تابش گاز

مهم ترین تفاوت جوشکاری آرگون و co2

اکنون که با فرآیند، تجهیزات مورد نیاز، کاربرد و مزایا و معایب جوشکاری آرگون و co2 آشنا شده اید، زمان آن فرا رسیده تا با تفاوت جوش آرگون و co2 آشنا شوید. در جوشکاری آرگون الکترود از نوع تنگستن بوده و در فرآیند جوشکاری مصرف و ذوب نمی شود اما در جوشکاری co2 از سیم جوش بهره برداری می شود. سرعت جوش co2 به مراتب بیشتر از جوشکاری آرگون می باشد.

همچنین تجهیزات جوشکاری آرگون به مراتب گران تر از جوشکاری co2 بوده زیرا جوشکاری آرگون نیاز به گاز خنثی داشته و برای خریداری گاز آرگون باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. از جوش آرگون برای جوش دادن قطعاتی همچون جعبه ابزار، جوش لوله و یا سینک ظرفشویی و موارد دیگر استفاده می شود در حالی که جوش میگ را می توان برای جوش دادن انواع فلز تا ضخامت 40 میلیمتر استفاده کرد.

بهترین روش جهت یاد گرفتن جوشکاری آرگون و co2

از آنجا که فرایند جوشکاری آرگون و co2 پیچیده است و در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی، عوارض جانبی خطرناکی به همراه دارد، بایستی برای یاد گرفتن جوش آرگون و co2 در کلاس های آموزش جوشکاری آرگون و آموزش جوشکاری co2 شرکت نمایید. دوره های آموزش جوشکاری زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای برگزار شده و شما تمامی مباحث مهم جوشکاری را از 0 تا 100 از پایه تا پیشرفته از مبتدی تا حرفه ای فرا خواهید گرفت و در نهایت با قبول شدن در امتحان فنی حرفه ای برای شما عزیزان مدرک معتبر بین المللی صادر می شود که توسط آن می توانید جواز کسب را دریافت کرده و وارد بازار کار شوید. همچنین با داشتن مدرک معتبر سازمان فنی حرفه ای می توانید برای مهاجرت اقدام نمایید.

جمع بندی

در نهایت می توان به جرئت گفت که دو روش جوشکاری آرگون و co2 بسیار مهم بوده و اگر بتوانید در انواع روش های جوشکاری مهارت و دانش کسب کنید قطعا از درآمد و فرصت های شغلی متعددی برخوردار خواهید شد.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *