انگشتی موتور؛ علائم و علل خرابی اسبک خودرو
جولای 30, 2023
آموزشگاه برق گستران

یکی از قطعات بسیار مهم در موتور برخی از خودرو ها، انگشتی موتور یا اسبک است که البته امروزه این قطعه در تعداد زیادی از ماشین ها حذف شده است. در خودروهایی که دارای این قطعه هستند هرگونه ایراد در فعالیت این قطعه، منجر به نقص در فعالیت موتور می شود. در ادامه به بررسی کامل انگشتی یا چکشی ماشین و انواع آن و همچنین علائم و علل خرابی اسبک پرداخته خواهد شد.

مجتمع فنی برق گستران به عنوان یکی از مجهز ترین آموزشگاه های فنی و حرفه ای در کشور، مجموعه ای از دوره های آموزشی مکانیک خودرو را زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای و به صورت عملی و کارگاهی با اساتید مجرب برگزار می نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دوره های آموزشی می توانید از طریق شماره ی ۰۲۱۶۶۱۲۱۰۲۹ تماس حاصل فرمایید.

انگشتی موتور یا اسبک خودرو چیست؟

انگشتی سوپاپ یا اسبک موتور از قطعات مهم و کاربردی در پیشرانه ی برخی از خودروها است که تاثیر مهمی در کارکرد درست موتور آن ها دارد.عملکرد آن به این شرح است که نیروی حرکتی را از میل بادامک به سوپاپ انتقال می دهد و به این ترتیب باعث حرکت خودرو می گردد.

میل بادامک خودرو یکسری بادامک هایی دارد که به وسیله چگشک موتور به انتهای ساق سوپاپ متصل می شود و نیروی محرکه از ای مسیر به سوپاپ ها منتقل می شود.

 

انگشتی موتور یا اسبک خودرو چیست؟

 

محل قرارگیری اسبک سوپاپ خودرو

در این بخش با محل قرار گیری این قطعه آشنا خواهید شد. انگشتی یا اسبک در قسمت بالاتنه موتور در قسمت سر سیلندر قرار گرفته است که برای دسترسی به آن ابتدا می بایست در سوپاپ باز شود و سپس با توجه به تعداد اسبک ها مشخص می شود که موتور خودرو 16 سوپاپ یا 8 سوپاپ می باشد.

انواع انگشتی سوپاپ یا اسبک موتور ماشین

اسبک هایی که در داخل موتور خودرو هستند دارای دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی می باشند که با توجه به این مطلب که کدام یک از این نوع اسبک در موتور خودرو به کار رفته است تنظیم آن ها نیز متفاوت است.

در نوع مکانیکی تنظیم چکشی ها به صورت دستی و توسط مکانیک صورت می گیرد ولیکن اسبک های هیدرولیکی نیازی به تنظیم شدن ندارند و با فشار روغن تغذیه و تنظیم می شوند.

عملکرد اسبک موتور ماشین چیست؟

عملکرد اسبک ها بر این اساس می باشد که جهت باز کردن سوپاپ های دود و هوا در موتور استفاده می شود که نیروی خود را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از قطعه ای به نام میل بادامک یا میل سوپاپ دریافت می کنند.

انگشتی سوپاپ در مدل های مکانیکی به صورت مدل تخت و یا مدل غلتکی استفاده می شوند. در مدل های غلتکی استهلاک و ساییدگی پایین تر و در نتیجه خرابی کمتری ایجاد می شود و در مدل تخت استهلاک و درصد ساییدگی بیشتر است پس در نتیجه زودتر و یا بیشتر دچار خرابی خواهد شد.

در مدل های مکانیکی زمانی که فیلر ها بیش از اندازه سفت باشند کلگی سوپاپ یا اسبک و انگشتی دچار کچل شدگی خواهد شد.

 

عملکرد اسبک موتور ماشین چیست؟

 

نحوه عملکرد اسبک های مدل قدیمی و جدید

 

  • در مدل های قدیمی نیروی اسبک ها ابتدا به قسمت استکانی، سپس میل تایپیت و در نهایت به اسبک داده می شد. این مدل دارای قسمت تخت است و درصد خرابی آن به علت ایجاد ساییدگی بیشتر نسبت به اسبک هایی که دارای غلتک هستند، بالاتر است.
  • در مدل های جدید تر و یا غلتکی، نیرو به صورت مستقیم از خود میل سوپاپ به اسبک یا تایپیت می رسد و درصد خرابی در این مدل به دلیل ساییدگی کمتر، پایین تر است.

علت صدا و علائم خرابی انگشتی موتور یا اسبک چیست؟

در هر دو مدل انگشتی، ایراد و خرابی هایی که معمولا به طور شایع به وجود می آید در قسمت نوک انگشتی است که به اصلی ترین بخش یعنی ساق سوپاپ متصل است. خرابی در این قسمت باعث می شود زمانی که فیلر یا شیب بیش از اندازه سفت باشد، کلگی نوک اسبک خودرو و یا ساق سوپاپ خورده شود که در این صورت باعث می شود خودرو به صورت تک کار بکند یا اصطلاحا ریب مدام بزند و همچنین به دنبال این ایراد مصرف سوخت خودرو بالاتر می رود.

 

علت صدا و علائم خرابی انگشتی موتور یا اسبک چیست؟

 

علت صدا و علائم خرابی اسبک سوپاپ مدل مکانیکی و هیدرولیکی چیست؟

  • در چکشی‌های مدل مکانیکی سیستم فیلرگیری به صورت دستی انجام می شود و خرابی هایی که عمدتا به وجود می آید خوردگی و یا ساییدگی کلگی سوپاپ یا ساق سوپاپ است.
  • در مدل هیدرولیکی خرابی هایی که معمولا به وجود می آید، ساییدگی قسمت های استکانی است که باعث فرار روغن در مدار می شود. نوع دیگر، خرابی در قسمت سوپاپ تغذیه یا سوپاپی که به قسمت ساق سوپاپ متصل هست، است که علت آن روغن هایی است که دیر تعویض می شوند و باعث ایجاد گرفتگی در سوپاپ می گردند. در این حالت عملا روغنی نمی تواند مدار را تغذیه کند که این مشکل باعث سفت شدن یا شل شدن تایپیت می شود که در بیشتر موارد باعث تولید سر و صدای زیاد در قسمت بالا تنه خودرو می شود و همچنین این ایراد مصرف سوخت خودرو را به میزان زیادی بالا می برد.

توجه داشته باشید که در مدل های غلتکی خرابی ای که به ندرت به وجود می آید لب پر و یا دو پهلو شدن خود غلتک ها است.

جمع بندی درباره اسبک موتور خودرو

موتور خودرو بخش ها و اجزای مختلفی دارد که همه این قطعات در کنار هم باعث عملکرد درست آن می شوند. یکی از مهم ترین قطعات انگشتی موتور خودرو است که در این مقاله به انواع، محل قرارگیری آن در موتور ماشین، نحوه کارکرد آن و همچنین علت صدا و علائم خرابی اسبک سوپاپ موتور پرداخته شد.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *