راه های تقویت موتور خودرو
آگوست 6, 2023
آموزشگاه برق گستران

تقویت موتور خودرو یکی از دغدغه های افراد علاقه مند به سرعت به خصوص قشر جوان، محسوب می شود . بنابراین این قشر به دنبال این هستند که راه حلی برای افزایش سرعت و قدرت ماشین خود پیدا کنند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی برخی کارخانه های خودروسازی به دنبال طراحی و استفاده از موتورهای قدرتمند هستند، تا بتوانند محصولی مطابق با نیاز روزمره در بازار عرضه کنند و سود بیشتری را به دست بیاورند. به همین منظور با تکیه به علوم جدید توانسته اند با تولید قطعات کمکی، سخت افزاری و همچنین ریمپ برنامه نرم افزاری خودرو، رضایت مخاطبین خود را جلب کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم تکنیک و راه های تقویت موتور خودرو ببرس و معرفی وسایل تقویت موتور همچون لوازم تقویت هوای ورودی و خروجی و سایر لوازم را برای بهبود عملکرد موتور ماشین را مورد بررسی قرار دهیم.

راه های تقویت موتور خودرو و تیونینگ

اکنون می خواهیم تعدادی راهکار به منظور بهتر کردن توان خودرو و راه های تقویت موتور ماشین برای شما ارائه دهیم. برخی از این تغییرات نرم افزاری و برخی سخت افزاری هستند که در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

راه های تقویت موتور خودرو و تیونینگ

 

تغییرات نرم افزاری برای تقویت موتور خودرو

یکی از روش های تقویت موتور خودرو به این صورت است که یک سری تغییرات روی برنامه نرم افزاری ecu صورت انجام می گیرد به این عمل در اصطلاح ریمپ خودرو می گویند و نوعی تیونینگ به حساب می آید. در این روش برنامه نرم افزاری تعریف شده روی خودرو را برای بهبود عملکرد با برنامه جدید جایگزین می کنند تا ایرادات موجود در برنامه اولیه برطرف شود.

 

وسایل و لوازم تقویت موتور به صورت سخت افزاری

روش دوم تیونینگ انجام تغییرات سخت افزاری بر روی موتور می باشد در این روش با تغییر یا تقویت برخی قطعات می توانید توان موتور را افزایش دهید. در ادامه تغییرات سخت افزاری روی تعدادی قطعه را به منظور افزایش توان خودرو، به اختصار شرح می دهیم:

لوازم تقویت هوای ورودی به موتور

یکی از روش های بهتر کردن توان خودرو باز کردن ورودی هوا، برای ورود هوای بیشتر و تازه تر به موتور می باشد. هرچه هوای واردی راحت تر و با فشار بیشتری وارد موتور شود بازدهی احتراق بالاتر رفته، انفجار کامل تر انجام می شود. در نتیجه بنزین کامل تر خواهد سوخت و این یعنی افزایش عملکرد خودرو برای باز کردن ورودی هوا از قطعات مختلفی نظیر منیفولد، توربو شارژ، سوپر شارژ، هدرز استفاده می شود.

تیونینگ هوای ورودی با منیفولد

به منظور افزایش هوای ورودی به موتور می توانید از دریچه گازهای بزرگتر یا منیفولد استفاده کنید. هرچه دریچه ها بزرگتر باشند مقدار هوای ورودی بیشتر شده و بازدهی موتور بالاتر خواهد رفت به این روش تنفس طبیعی می گویند. در تنفس طبیعی، می توان از توربو شارژ یا ابزارهای مشابه آن نیز استفاده کرد.

 

تیونینگ هوای ورودی با منیفولد

 

تقویت موتور خودرو با توربوشارژر برقی

وسیله دیگر که می توان در تنفس مصنوعی از آن بهره برد توربو شارژ است. توربو شارژ با استفاده از نیروی خروجی دود ماشین، به ورودی هوای ماشین قدرت می بخشد به این شکل که یک پروانه یا یک حلزونی در خروجی قرار می گیرد، حرکت دود به سمت بیرون باعث چرخش پروانه یا حلزونی شده و هوا را به وسیله پروانه موجود در قسمت خروجی، وارد منیفولد و موتور می کند و باعث تقویت موتور خودرو می شود.

 

سوپر شارژ

وسیله دیگر تنفس مصنوعی سوپر شارژ است. سوپر شارژ قطعه ای است که همانند توربوشارژ عمل می کند و باعث افزایش فشار هوای ورودی و در نتیجه بهبود عملکرد موتور می شود. این قطعه به وسیله تسمه، مستقیماً به سر میلنگ خودرو وصل می شود و نیروی خود را از طریق چرخش میل لنگ می گیرد در صورتی که توربو شارژ با نیروی دود خروجی کار می کند.

 

 

روش های مطرح شده برای افزایش  ورودی هوای موتور به کار می روند. اما خروجی دود نیز باید تقویت شود زیرا هرچه خروجی نیز راحت تر و با فشار بیشتری خارج شود راندمان موتور بالاتر می رود بدین منظور از قطعه ای به نام هدرز استفاده می شود . در ادامه به معرفی لوازم تقویت خروجی هوای موتور می پردازیم:

کیت مکش

زمانی تغییرات در قسمت ورودی هوای ماشین صورت می گیرد که یک لوله مستقیم در جلوی موتور قرار گرفته باشد و هوا را مستقیماً به دریچه گاز هدایت کند. یعنی هوا به مخزن فیلتر هوا وارد نشود و به طور مستقیم وارد خود دریچه گاز شود. این روش را کیت مکش می گویند و یکی از روش های کارآمد در تقویت هوای ورودی موتور خودرو محسوب می شود.

 

کیت مکش

 

هدرز

برای افزایش دود خروجی به جای منیفولد از هدرز برای بهتر کردن توان خودرو، استفاده می شود. منیفولد فابریکی ماشین برای خروجی یک رانر کوتاه و مشخص دارد که دود از داخل این رانر خارج شده و به طور یکجا به سمت بیرون منتقل می شود. اما برخلاف منیفولد هدرز برای هریک از خروجی ها از یک رانر بلند تر با قطر مشخص استفاده می کند، قطر این رانر ها طبق قدرت موتور و یا اسب بخار محاسبه می شود. اگر قطر آن ها بیش از حد بزرگ باشد تاثیر معکوس داده و افت توان خواهید داشت.

 

انواع هدرز

هدرز ها انواع متفاوتی دارند: هدرز شامل چهار دو یک، هدرز چهار به یک و مدل های مختلف دیگر می باشد. نکته دیگر که باید در مورد هدرز مطرح شود این است که سرتاسر رانر های هدرز به طور کامل درون لوله های صاف و صیقلی قرار دارند که جنس این لوله ها از فولاد یا استیل می باشد. لوله های از جنس استیل بهترین نمونه بوده و بازدهی و راندمان موتور را بالا خواهند برد.

تغییرات مطرح شده در فوق نصب هدرز، تغییر منیفولد، تغییر دریچه گاز، نصب توربو شارژ نیازمند تغییر سخت افزاری در خودرو هستند. اما لازم است قبل از انجام این تغییرات موتور خودرو از لحاظ نرم افزاری نیز تغییر و ریمپ گردد. زیرا تا زمانی که ایسیو ریمپ نشود این قطعات تاثیرات خود بر روی موتور را نشان نخواهند داد.

استفاده از میل سوپاپ بهینه برای تقویت موتور خودرو

یکی دیگر از روش های تقویت موتور خودرو این است که از میل سوپاپ های بهینه برای افزایش هوا استفاده شود. میل سوپاپ های بهینه هم برای ورود هوا و هم خروج دود، در بازار موجود هستند. میل سوپاپ های بهینه نسبت به میل سوپاپ های فابریکی، بادامک های بلند تری دارند که باعث می شوند سوپاپ هوا و یا سوپاپ دود بیشتر باز شود و ورودی و خروجی هوا افزایش یافته در نتیجه موجب تقویت موتور خودرو گردد.

دنده ادجاست

قطعه دیگر برای بهبود عملکرد موتور دنده ادجاست است. دنده ادجاست قطعه ای است که روی میل سوپاپ قرار می گیرد و آوانس و ریتارد میل سوپاپ را تغییر می دهد، با تغییر در آوانس و ریتارد می توان زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی، خروجی خودرو را تغییر داد. در جایی که به قدرت نیاز دارید این سوپاپ ها لازم است تا در دورهای بالاتر، زودتر باز شوند که این کار توسط دنده ادجاست صورت می گیرد. از دنده ادجاست بیشتر برای درگ و ماشین های مسابقه استفاده می شود.

دنده ادجاست

 

شمع تقویتی

از روش های دیگر تقویت موتور خودرو یا همان تیونینگ استفاده از شمع سوزنی و یا اصطلاحاً شمع تقویتی است زیرا در شتاب و قدرت موتور تاثیر زیادی خواهد داشت و موجب کامل و بهتر سوختن  بنزین نیز خواهد شد.

تغییر بیس موتور خودرو

یکی از روش های بسیار زمان بر در تقویت موتور خودرو، تغییر موتور خودرو از بیس تا سیلندر و پیستون ها است. با تغییر پیستون ها می توان تراکم هوا و بنزین را افزایش داد. هرچه هوا و بنزین ورودی به خودرو متراکم تر باشند احتراق و قدرت موتور بالاتر خواهد رفت.

برای تقویت موتور خودرو روش های دیگری نظیر سبک سازی میلنگ، فولی سر میلنگ وجود دارند که بیشتر برای تیونینگ ماشین های مسابقه به کار می روند زیرا در طولانی مدت به ماشین آسیب وارد می کنند.

تقویت صفحه کلاچ

شما با تقویت صفحه کلاچ خودروی خود در واقع می توانید موتور خودرو را نیز تقویت کنید برای این کار بهتر است از نمونه هایی مانند دیسک صفحه گرافیکی  استفاده کنید تا در کشش ماشین، سربالایی ها، هنگام سبقت گرفتن بهتر جواب بگیرید و راندمان خودروی خود را افزایش دهید.

بهترین روش تیونینگ و تقویت موتور ماشین

بهترین روش تقویت ماشین های درون شهری می توان از روش هایی مثل کیت مکش ، هدرز یا توربو شارژ استفاده کرد تا قدرت ماشین را در حد استاندارد افزایش دهید و اصطکاک ماشین را کم کنید اما در ماشین های مسابقه بیس موتور باید از پایه تقویت شود.  در میان روش های موجود برای تقویت موتور استفاده از وسایل تقویت خودرو همچون هدرز، کیت مکش، شمع تقویت شده، صفحه کلاچ تقویت شده، میل سوپاپ و منیفولد هوا و سایر لوازم بهبود قدرت موتور هستند و هزینه کمتری را در بر خواهند داشت.

در مطلب فوق تعدادی راه کار و وسایل برای تقویت موتور خودرو مطرح شد اما باید بدانید که هرگونه تقویت غیر اصولی موتور خودرو، می تواند به تمامی قطعات خودرو آسیب جدی وارد کند بنابراین بهتر است از متخصصین در این زمینه کمک بگیرید.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *