نوع عملکرد و علائم خراب شدن بخاری ماشین چیست؟
سپتامبر 25, 2022
آموزشگاه برق گستران

سیستم بخاری ماشین یک عنصر ضروری در خودرو است که برای گرم نگه داشتن شما در صورت نیاز طراحی شده است. اگر شما در یک منطقه سرد زندگی می‌کنید، زمانی که بخاری خودروی شما کار نکند، نمی‌توانید با ماشین خود بیرون بروید. هر وسیله نقلیه دارای سیستم خنک کننده موتور است و همچنین به گرمکن خودرو کمک می‌کند تا کار کند.

اگر شما آگاه شوید که بخاری ماشین چگونه کار می‌کند، می‌توانید هر مشکل احتمالی را به سرعت برطرف کنید و معماری ماشین خود را بهتر بشناسید.

عملکرد هیتر به این گونه است که که بخاری، گرما را از موتور گرفته و به شما منتقل می‌کند، بنابراین شما احساس گرما و آرامش می‌کنید. شما در این مقاله اطلاعات صحیحی در مورد نحوه عملکرد بخاری ماشین به دست خواهید آورد.

 

همچنین شما می‌توانید در آموزشگاه برق گستران، دوره برق خودرو را که بصورت تضمینی و با ارائه مدرک معتبر در کارگاه‌های مجهز برگزار میشود، آموزش ببینید. اگر قصد یادگیری دوره برق خودرو را دارید در کلاس برق خودرو برق گستران حتما شرکت کنید.

در ابتدا قبل از هر چیزی، موتور ماشین شما باید کار کند تا ضد یخ، موتور را گرم کند. ضد یخ چیزی است، که گرما را از موتور به داخل محفظه سرنشین منتقل می‌کند. همچنین موتور برای ایجاد گرما باید چند دقیقه کار کند.

هنگامی که موتور به دمای کار رسید، “ترموستات” روی موتور باز می‌شود و اجازه می‌دهد تا ضد یخ از آن عبور کند. معمولاً ترموستات در 165 تا 195 درجه باز می‌شود. هنگامی که مایع خنک کننده در موتور شروع به جریان می‌کند، گرمای موتور به ضد یخ جذب شده و به هسته بخاری منتقل می‌شود.

نوع عملکرد و علائم خراب شدن بخاری ماشین چیست؟

 

همان‌طور که می‌دانید، استفاده از بخاری ماشین در زمستان رایج است. وقتی در جاده‌ای سرد رانندگی می‌کنید، بدون شک بخاری ماشین می‌تواند نجات دهنده شما از سرما باشد. برای اطلاع از نحوه عملکرد بخاری ماشین و مصرف بنزین بخاری ماشین با ما همراه باشید.

هسته هیتر چیست؟ «هسته هیتر» یک مبدل حرارتی است که بسیار شبیه رادیاتور است. هسته هیتر داخل محفظه بخاری، داخل داشبورد ماشین شما نصب شده است. موتور دمنده، هوا را از طریق هسته بخاری می‌کشد و گرما را از ضد یخ در گردش در آن خارج می‌کند. سپس ضد یخ به پمپ آب منتقل می‌شود.

“کنترل تهویه مطبوع” داخل خودروی شما جزء سیستم گرمایش شما است. این به شما امکان می‌دهد با کنترل سرعت موتور دمنده، میزان گرمای خودرو و جهت حرکت هوا، محیطی راحت ایجاد کنید. چندین محرک و موتور الکتریکی وجود دارد که درهای داخل جعبه بخاری را در داشبورد شما کنترل می‌کند. کنترل HVAC برای تغییر جهت هوا و تنظیم دما با آنها ارتباط برقرار می‌کند.

رانندگی در شرایط مساعد همیشه راحت‌تر است و یکی از مولفه‌های این شرایط مساعد، آب و هوای محفظه خودرو است. رانندگی در روزهای سردی که در آن زندگی می‌کنیم نیاز به گرمایش خودرو دارد تا در شرایط بهینه کار کند. نقش سیستم تهویه مطبوع خودرو در گرمای تابستان و سرمای زمستان بیش از هر زمان دیگری متفاوت است و به همین دلیل باید عملکرد آنها را زیر میکروسکوپ قرار داد تا در صورت عدم کارکرد صحیح، ایرادات آن برطرف شود.

 

از دست ندهید: هر آنچه که باید در مورد سیم کشی خودرو بدانید

فرآیند سیستم بخاری خودرو

مرحله 1: موتور را راه اندازی کنید

اول از همه، موتور شما باید کار کند تا گرم شود و بخاری شما شروع به کار کند. یک موتور در حال کار می‌‍تواند گرما ایجاد کند و آن را به داخل منتقل کند. مایع خنک کننده سیستم خنک کننده موتور، هوای سرد را از طریق گذرگاه عبور می‌دهد، بنابراین راننده خنک می‌شود. به همین دلیل است که موتور بیش از حد گرم نمی‌شود.

مرحله 2: فرآیند هوای گرم در قسمت ترموستات

یک گذرگاه به رادیاتور متصل است که به آن ترموستات می‌گویند. ممکن است در بالای موتور یا جای دیگری قرار داشته باشد.

با این حال، یک ماشین متفاوت، طراحی موتور متفاوتی دارد. بنابراین، ترموستات را می‌توان در جای دیگری نیز نصب کرد.

اگر هنوز نمی توانید ترموستات را پیدا کنید، می‌توانید شیلنگ بالایی رادیاتور را دنبال کنید. ترموستات یک کار ضروری را انجام می‌دهد. ترموستات به تعادل دمای ایجاد شده در داخل موتور کمک می‌کند و خودرو را در حدود 165 تا 195 درجه برآورده می‌کند.

 

اما اگر موتور کاربراتوری باشد، می‌تواند 160 تا 180 باشد. موتور انژکتورهای 195 درجه دارد، یعنی دما به همان درجه می‌رسد.

پس از آن، سیستم خنک کننده موتور، مایع را به رادیاتور منتقل می‌کند تا هوا خود را خنک کند و سپس باد به موتور باز می‌گردد.

فرآیند سیستم بخاری خودرو

 

مرحله 3: سیستم جریان هوا

تمام این سیستم جریان هوا از طریق پمپ آب کار می‌کند. پمپ آب در جلوی موتور نصب شده و دارای تسمه محرک است. همچنین، یک کمربند مارپیچ وجود دارد. برخی از موتورهای کوچک پمپ آب را در پوشش زمان‌بندی قرار می‌دهند که توسط تسمه تایم یا زنجیر تایم به حرکت در می‌آید.

اما اگر پمپ آب قابل مشاهده نیست، موتور احتراق داخلی را ببینید. پمپ آب داخلی را در آنجا خواهید یافت. این روشی است که مایع خنک کننده در رادیاتور کار می‌کند.

مرحله 4: قسمت گرمایش (خنک کننده داغ) و فرآیند کار آن

مایع خنک کننده گرم از طریق شیلنگ‌های بخاری جریان می‌یابد و به کمان بخاری می‌رسد. دو نوع تسمه بخاری را در آنجا خواهید دید. یکی مکانیکی و دیگری الکترونیکی است.

 

ماژول کنترل بخاری، هر دوی آنها را کنترل می‌کند. بنابراین، دما، یک سیگنال ارسال می‌کند و پیام از طریق رله عبور می‌کند، که خنک کننده داغ را فعال می‌کند، بنابراین جریان خنک کننده به هسته بخاری می‌رسد.

مرحله 5: هسته بخاری: هسته بخاری چگونه در خودرو کار می‌کند

هسته بخاری همانند نسخه کوچک رادیاتور است. هسته بخاری در ماشین چگونه کار می‌کند؟ داخل داشبورد خودرو قرار دارد. هنگامی که جریان مایع خنک کننده وارد هسته هیتر می‌شود، مانند یک کمپرسور ac عمل می‌کند.

این بدان معناست که یک جسم سردتر گرما را جذب می‌کند. گرما کار خود را در هسته بخاری شروع می‌کند. حال قرار است هوا وارد قسمت سرنشینان خودروی شما شود.

مرحله 6: گردش هوا از طریق موتور

دمنده بخاری می‌چرخد ​​و هوا را از طریق موتور دمنده وارد می‌کند. این بدان معناست که شما گرمای بیشتری را در ماشین خود دریافت خواهید کرد. سیستم ماژول کنترل بخاری به طور موثر کار می‌کند و خود موتور را کنترل می‌کند.

پس از چرخاندن دمنده، سرعت آن افزایش می‌یابد و سیگنال به مقاومت دمنده منتقل می‌شود. سپس به رله و موتور دمنده می رود.

پس از این فرآیند، کل سیستم، گرما را در سراسر موتور پخش می‌کند تا آن را در شرایط کاری قرار دهد.

مرحله 7: کنترل HVAC

واحد “کنترل HVAC” سرعت موتور دمنده را حفظ کرده و محیط را سبک می‌کند. یک پورت کندانسور AC وجود دارد که یک قسمت تقسیم شده در داخل آن و همچنین دارای یک درب ترکیبی است.

این کار باعث می‌شود موتور داغ تثبیت شود و به حداکثر شرایط کاری برسد. عادی‌سازی موتور داغ با کنترل بخشی ضروری از فرآیند است.

بسته به اینکه کجا و چه نوع منطقه‌ای را می‌خواهید گرم کنید، می‌توانید در را باز و بسته کنید. شما می‌توانید آن را با ماژول کنترل هوا کنترل کنید. در نهایت سیگنال به محرک مخلوط کن و کامپیوتر ماشین شما می‌رود.

اگر سیستم، دارای گزینه کنترل آب و هوا باشد، ماژول کنترل آب و هوا را مشاهده خواهید کرد. بنابراین هوا از طریق دریچه‌ها جریان می‌یابد و احساس گرما را به شما القا می‌کند.

 

چگونه از بخاری در خودرو برای دمای مناسب استفاده کنیم؟

چگونه از بخاری در خودرو برای دمای مناسب استفاده کنیم؟

قبل از روشن کردن بخاری، باید موتور را حداقل 5 تا 10 دقیقه روشن کنید. می‌توانید این زمان را می‌توانید رانندگی کنید یا آن را رها کنید. به یاد داشته باشید، اگر موتور شما به اندازه کافی گرم نشود، بخاری شما کار نخواهد کرد. همچنین بالا بردن دمای مایع خنک کننده برای بخاری ضروری است.

حالا کنترل AC را روشن کنید. اگر سیستم تهویه مطبوع AC دارید، می‌توانید آن را به همین روش انجام دهید. یا اگر AC دستی دارید، تفاوت‌های زیادی ندارد. فقط به جای سوئیچ، دستگیره را خواهید دید. فقط دکمه سمت قرمز را بچرخانید و هوا را به انتخاب خود تنظیم کنید.

حالا ac را خاموش کنید. اگر فقط دکمه خودکار را فشار دهید، دمای ac را خواهید دید که دمای شروع بخاری است. دما را افزایش دهید و آن را به حداکثر سطح تبدیل کنید. شما می‌توانید گزینه حالت را به پا یا سر خود تغییر دهید هر چیزی که می خواهید.

بنابراین AC و بخاری همزمان روشن هستند. اگر دمای بالا می‌خواهید، اما رطوبت یا تراکم نمی‌خواهید، باید هر دو AC و بخاری را روشن کنید. زیرا اگر هر دو را اجرا کنید این مشکل را برطرف می‌کنند.

نمودار سیستم گرمایش خودرو

نمودار سیستم گرمایش خودرو می‌تواند یک چیز بسیار پیچیده و چالش برانگیز برای درک باشد. می‌توان آن را به سه دسته مختلف تقسیم کرد: خنک کننده موتور، هسته بخاری و واحد کنترل آب و هوا.

اولین دسته گرما از رادیاتور می‌آید که مایع گرم شده را از طریق شیلنگ‌های لاستیکی می‌فرستد تا مایع خنک کننده موتور را گرم کند تا در دمای کارکرد بهینه بماند.

سیستم بخاری ماشین چگونه کار می کند؟

سیستم بخاری ماشین با فرآیندی از سیستم‌های مختلف خودرو ترکیب می‌شود تا دمای مناسبی را در داخل وسیله نقلیه شما فراهم کند.

قبل از شروع عملیات، باید اصول موتور ماشین خود را بدانید تا بتوانید مراحل بعدی را به راحتی درک کنید. برخی از اجزایی که به کارکرد بخاری کمک می‌کنند:

  1. هسته گرمکن
  2. ضد یخ
  3. دمنده
  4. گرمایش موتور
  5. تهویه
  6. کنترل تهویه مطبوع (HVAC).
  7. پمپ آب
  8. ترموستات
  9. شیلنگ بخاری

سیستم بخاری ماشین چگونه کار می کند؟

همانطور که می‌دانید، سوزاندن سوخت‌های فسیلی، گرمای بالایی را در محفظه موتور خودرو تولید می‌کند و این گرما علاوه بر گرم کردن موتور خودرو و کمک به عملکرد بهینه آن، باید مدیریت شود. در مطالب قبلی به نقش واترپمپ و ترموستات در سیستم خنک کننده خودرو پرداختیم و دیدیم که چگونه گرمای حاصل از احتراق سوخت با عملکرد این دو قسمت خنک می‌شود و از آسیب دیدن موتور خودرو جلوگیری می‌کند.

سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی خودروها به نوعی به یکدیگر متصل هستند و خرابی یکی می‌تواند مستقیماً بر دیگری تأثیر بگذارد. برای اینکه این سیستم‌ها به درستی کار کنند، موتور خودرو باید به خوبی گرم شود، پس از آن مایع خنک کننده در اطراف موتور به گردش در می‌آید و گرمای موتور با مایع خنک کننده از طریق انتقال حرارتی منتقل می‌شود. این گرما در اثر تماس با هوای اطراف خنک می‌شود و مقداری از آن از طریق دریچه‌های تعبیه شده روی داشبورد وارد خودرو می‌شود تا فضای داخلی محفظه سرنشین را گرم کند.

در واقع گرمایش خودرو توسط بخاری با استفاده از گرمای آب موتور انجام می‌شود. این گرما توسط آب رادیاتور جذب می‌شود و مقداری از آن به رادیاتور نصب شده روی بخاری جریان می‌یابد. هنگامی که این گرما وارد رادیاتور می‌شود، بخاری فن‌دار با دور زدن جریان هوا، هوای گرم را به داخل کابین منتقل می‌کند. بنابراین برخلاف کولر خودرو، بخاری به موتور فشار وارد نمی‌کند.

در گذشته به دلیل اینکه از مس یا برنج برای ساخت رادیاتور استفاده می‌شد، فرآیند گرمایش خودرو کمی طولانی‌تر می‌شد، اما در خودروهای امروزی، چون از آلومینیوم برای ساخت رادیاتور استفاده می‌شود و مبدل حرارتی آلومینیوم بالاست، ماشین و بخاری آن، به سرعت گرم می‌شود.

 

علائم خرابی بخاری ماشین چیست؟

اصلی‌ترین و رایج‌ترین خرابی بخاری ماشین کمبود گرمای تولید شده توسط آن است. گرفتگی یا شکستگی رادیاتور بخاری می‌تواند دلیل این امر باشد. اگر رادیاتور به درستی کار نکند، انتقال حرارت به درستی انجام نمی‌شود و بخاری ماشین به خوبی فضا را گرم نمی‌کند.

دلیل دیگر این امر ممکن است گرفتگی لوله اتصال رادیاتور و دیگ باشد که منجر به ورود نادرست آب گرم موتور به داخل رادیاتور و گرمایش نامناسب می‌شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که برای سیستم گرمایش خودروها پیش می‌آید، خرابی فن بخاری است. دلیل این اتفاق این است که، گرمای تولید شده در رادیاتور اصلاً یا به خوبی وارد فضای کابین نشود; معمولا در این حالت با تعویض فن و یا در صورت امکان تعمیر آن مشکل حل می‌شود. وجود مشکل در تامین آب سیستم خنک کننده خودرو یا نبود مایع خنک کننده نیز در عملکرد گرمایش خودرو اختلال ایجاد می‌کند.

گرمای موتور در خودرو چگونه تولید می‌شود؟

همانطور که در ابتدا گفتیم گرمای سیستم گرمایش خودرو توسط موتور تامین می‌شود و به طور دقیق‌تر، آب موتور این گرما را تامین می‌کند. در واقع برای انجام کار توسط آن نیازی به انرژی اضافی نیست و به همین دلیل است که خودروهای قدیمی مانند پیکان با وجود نداشتن کولر، مجهز به بخاری بودند. باید گفت که مایعی در موتور جریان دارد که یکی از وظایف آن این است که به عنوان خنک کننده برای موتور عمل کند.

این مایع آب موتور نامیده می‌شود و گرمای موتور را جذب خودش می‌کند. آب موتور به طور مداوم در گردش است و رادیاتور خودرو در مسیر آن قرار دارد. در نتیجه وجود این آب باعث گرم شدن دیواره‌های رادیاتور می‌شود.

گرمای موتور در خودرو چگونه تولید می‌شود؟

 

چگونه گرما به بخاری ماشین منتقل می‌شود؟

باد گرمی که وارد کابین می‌شود توسط پنکه‌ای تولید می‌شود که انرژی خود را از باتری خودرو می‌گیرد. پس از گرم شدن دیواره رادیاتور و یا به عبارتی افزایش دمای آب، می‌توانید این فن را روشن کرده و نیروی باد ورودی را تنظیم کنید تا هوای گرم وارد اتاق ماشین شود.

چه مدت طول می کشد تا بخاری داخل خودرو را گرم کند؟

بسته به عوامل مختلف، زمان لازم برای گرم کردن هوای ورودی از دریچه‌ها متفاوت است. اولین عامل در گرم کردن هوای ورودی از بخاری ماشین، آب گرم موتور است. اگر آب موتور گرم نشود، هر چقدر هم که رادیاتور دارای رسانای حرارت و گرما باشد فایده‌ای ندارد. خودروهای قدیمی که کاربراتوری شده بودند نزدیک به 15 دقیقه طول می‌کشد تا به دمای کارکرد مطلوب برسند. این زمان در خودروهای انژکتوری امروزی به حدود 3 دقیقه کاهش می‌یابد.

راهکاری برای بهبود گرمایش خودرو

یکی دیگر از عوامل موثر در زمان گرم شدن بخاری خودرو، جنس بدنه رادیاتور است. در اتومبیل‌های قدیمی، رادیاتور از مس و برنج ساخته می‌شد که رسانای ایده آل گرما نبودند. اما در خودروهای جدید، مواد بخاری به آلومینیوم تغییر یافته است که رسانای گرما بسیار بهتری نسبت به برنج و مس است.

چرا بخاری ماشین هوای گرم نمی‌دهد؟

اول از همه، اگر بخاری ماشین به درستی کار نمی‌کند، سریعا از آن مراقبت کنید. علاوه بر سرد بودن ماشین، نبود گرمایش و مه‌گرفتگی شیشه‌ها، خرابی سیستم گرمایش و سرمایش می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل بزرگ‌تر باشد.

عیب یابی رایج بخاری خودرو

یکی از ساده‌ترین دلایلی که باعث از کار افتادن بخاری ماشین می‌شود، تنظیم نکردن دما در محفظه خودرو است. همان درجه‌ای که باید دستی آن را از آبی به قرمز تغییر دهید. البته در برخی خودروهای جدید این تنظیم درجه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

تاثیر ترموستات روی بخاری ماشین

یکی دیگر از دلایل رایج خرابی بخاری خودرو، خرابی ترموستات است. ترموستات وظیفه تغییر جهت آب در موتور و خنک نگه داشتن آن را بر عهده دارد. هنگامی که دمای آب موتور بیش از حد بالا می‌رود، ترموستات که یک قطعه مکانیکی است، باز می‌شود و آب را به گردش در می‌آورد تا دمای آن را کنترل کند. هنگامی که ترموستات به طور دائم باز است، آب به طور مداوم در گردش است و فرصتی برای گرم شدن در موتور ندارد. بنابراین آب ورودی به رادیاتور دمای لازم برای گرم کردن دیواره‌های آن را ندارد. البته وقتی بدنه رادیاتور گرم نباشد باد گرمی نخواهد آمد.

تاثیر ترموستات روی بخاری ماشین

 

یکی دیگر از دلایل احتمالی، سطح پایین مایع گردشی در موتور است. اگر مقدار آب موتور کمتر از حد معینی باشد، مقدار آب ورودی به رادیاتور برای پرکردن و افزایش دمای آن کافی نیست.

علاوه بر این، مشکل می‌تواند ناشی از خرابی فن یا فن در کابین باشد. ممکن است همه چیز همانطور که باید کار کند، اما قدرت هوای ورودی به اتاق از طریق دریچه‌ها کم است.

آخرین مشکلی که ممکن است وجود داشته باشد مربوط به گرفتگی رادیاتور و مسیر گردش آب است. در صورت گیرکردن یا گرفتگی شیلنگ‌های ورودی رادیاتور، آب به خوبی به گردش در نمی‌آید که این سرآغاز مشکلات دیگری مانند گرم نبودن بخاری ماشین است.

راه هایی برای بهبود عملکرد بخاری ماشین

برای بهبود عملکرد بخاری ماشین رعایت نکات زیر ضروری است:

  1. از سالم بودن ترموستات خودرو اطمینان حاصل کنید.
  2. دما را به درستی تنظیم کنید.
  3. قبل از شروع رانندگی، میزان آب موجود در موتور خودرو را بررسی کنید.
  4. از باز بودن مسیر گردش آب و سالم بودن فن یا دمنده اطمینان حاصل کنید.
  5. زیاد منتظر نمانید تا ماشین گرم شود و اجازه دهید ماشین و بخاری در حین رانندگی باد شود.
  6. اگر تعداد افراد داخل خودرو زیاد است، همزمان با استفاده از بخاری، شیشه را کمی پایین بیاورید تا هوای تازه به گردش درآید.
  7. دکمه AC نه تنها با فصول گرم و استفاده از تهویه مطبوع مرتبط است. استفاده از تهویه مطبوع منجر به تهویه هوای ورودی به خودرو می‌شود.
  8. بهتر است قبل از خاموش کردن ماشین از شب قبل و تنظیم درجه حرارت روی قسمت آبی، هوای وارد شده به اتاق توسط فن را ببندید. به این ترتیب تا حدودی از کاهش دما موتور جلوگیری می‌کنید و این امر به گرم شدن زودتر بخاری ماشین در روز بعد کمک می‌کند.

یکی از مواردی که کارشناسان به همراه نصابان در معاینه خودرو در محل بررسی می‌کنند سیستم گرمایش خودرو است که برخلاف تصور عموم در برخی موارد سیستم گرمایش خودرو نیز مشکل دارد.

در نگاه اول، این مشکل ممکن است چندان جدی به نظر نرسد. اما در نظر داشته باشید که اگر بازرسی مناسبی از خودرو نداشته باشید پس از خرید هزینه‌های اضافی خواهید داشت.

کارشناسی تخصصی خودرو یکی از خدمات ارائه شده توسط مکانیک است که علاوه بر تخصص 209 نقطه خودرو، شما را تا خریدی مطمئن همراهی می‌کند و آموزش  این امر تخصصی در آموزشگاه برق گستران در واحد آموزش مکانیک خودرو به صورت حرفه‌ای انجام می شود.

بخاری باید اتاق خودرو را در چه مدت زمانی گرم کند؟

اگر سیستم گرمایشی خودرو مشکلی نداشته باشد و به درستی کار کند، مدتی طول می کشد تا گرمای موتور تولید و از طریق دریچه به داخل خودرو منتقل شود. همچنین در صورتی که ترموستات ماشین به درستی عمل کند، آب موجود در موتور گرم شده و سیستم گرمایشی خودرو فعال می شود. مدت زمان گرم کردن اتاق خودرو معمولا بین 3 الی 5 دقیقه متغیر خواهد بود. البته در شرایطی که آب و هوا بسیار سرد باشد و موتور به تازگی روشن شده باشد، ممکن است 10 الی 15 دقیقه گرم شدن اتاق خودرو به طول بیانجامد.

جمع بندی

در نهایت از مهمترین علل خرابی بخاری ماشین می توان به مواردی همچون کاهش مقدار مایع خنک کننده، گیر کردن ترموستات، مسدود شدن هسته بخاری و کثیف بودن فیلتر اشاره داشت.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *