نکات مهم در سرویس و نگهداری از پکیج دیواری
ژانویه 10, 2023
آموزشگاه برق گستران

سرویس به موقع و نگهداری اصولی از پکیج دیواری راحت ترین و کم هزینه ترین روش برای افزایش کارایی و طول عمر سیستم گرمایشی منزل می باشد که متاسفانه کمتر کسی به شیوه نگهداری پکیج دیواری آگاه است. هم اکنون پکیج های دیواری به اصلی ترین سیستم گرمایشی اکثر منزل ها تبدیل شده و رفته رفته موتورخانه که فضای بسیار بزرگی برای راه اندازی و نصب نیاز داشت، منسوخ می شود. اکثر مصرف کنندگان سیستم گرمایشی، با نحوه صحیح نگهداری پکیج دیواری آشنا نبوده و اهمیت سرویس و نگهداری از پکیج دیواری را زمانی به طور کامل درک خواهند کرد که چند روز به علت خراب بدون پکیج دیواری آب گرم نداشته باشند.

از این رو احتمال خراب شدن پکیج های دیواری در فصل زمستان به مراتب نسبت به سایر فصل ها بیشتر بوده و هزینه سرویس آن نیز قطعا بیشتر خواهد بود. بنابراین سعی کنید به نکات مهم در نگهداری پکیج دیواری دقت لازم را داشته باشید تا علاوه بر افزایش طول عمر سیستم گرمایشی منزل، هزینه کمتری نسبت به تعمیر و سرویس آن بپردازید.

همچنین اگر در حوزه تاسیسات و سیستم های گرمایشی علاقه مند هستید یا فعالیت می کنید، می توانید با شرکت در دوره آموزش تعمیرات پکیج دیواری اطلاعات و مهارت خود را در این زمینه افزایش بدهید و از درآمد قابل توجهی برخوردار باشید. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه برق گستران به نحوه صحیح نگهداری پکیج دیواری می پردازیم.

بهترین شیوه نگهداری از پکیج دیواری

قبل از اینکه به روش های نگهداری پکیج دیواری بپردازیم بهتر است با مزایا این سیستم گرمایشی نسبت به موتورخانه اشاره کوچکی داشته باشیم. تامین آب گرم مناسب برای مصارف روزانه علاوه بر در نظر گرفتن هزینه های نصب، راه اندازی، سرویس و تعمیرات بسیار حائز اهمیت بوده و در حال حاضر سیستم گرمایشی اکثر منازل نوساز پکیج دیواری می باشد.

پکیج دیواری این امکان را به مصرف کنندگان می دهد تا به طور مستقل تنظیمات دلخواه گرمایشی خود را اعمال کرده و دیگر نیازی به پرداخت هزینه های سنگین برای سرویس و تعمیر موتورخانه که می تواند وقت گیر باشد، نیست. همچنین مراحل و روش های نگهداری پکیج دیواری نسبت به موتورخانه بسیار ساده و آسان تر است. بنابراین با توجه به موارد ذکر شده زیر احتمال خراب شدن پکیج دیواری خود را به طور چشمگیری کاهش دهید.

بهترین شیوه نگهداری از پکیج دیواری

 

سرویس منظم

 

یکی از مهمترین روش مراقبت از پکیج دیواری سرویس منظم و سر زمان است. حال ممکن است برای شما سوال پیش آید بهترین زمان برای سرویس پکیج دیواری چه زمانی است؟ دقت داشته باشید سرویس پکیج دیواری هر دو الی چهار ماه توصیه می شود. بنابراین هرچه تعداد دفعات سرویس پکیج دیواری بیشتر باشد، قطعا کمتر ناچار به پرداخت هزینه سنگین جهت تعمیر پکیج خواهید بود. سرویس دوره ای این امکان را به وجود می آورد تا مشکلات جدی احتمالی از قبل شناسایی شود و برای رفع آن زودتر اقدام شود.

توجه به مثال زیر خالی از لطف نیست : فرض کنید در منطقه ای زندگی می کنید که آب مصرفی حاوی املاح زیادی می باشد، در صورت تعویض به موقع صافی یا فیلتر می توان به سادگی از خرابی پمپ جلوگیری کرد. بنابراین بهترین و موثرترین روش جهت نگهداری پکیج دیواری سرویس دوره ای و منظم می باشد.

مرتبط بخوانید : علت روشن شدن چراغ قرمز پکیج بوتان چیست؟

محل نصب و راه اندازی پکیج

یکی دیگر از شیوه مراقبت از پکیج، محل نصب و راه اندازی آن در مکانی باز و قابل دسترس می باشد که متاسفانه کمتر رعایت می شود.  پکیج دیواری بایستی یک الی دو متر با زمین فاصله داشته باشد تا تعمیرکاران در صورت سرویس، بتوانند بدون دردسر این کار را انجام بدهند. البته از آنجایی که می دانید پکیج های دیواری دارای دو نوع هستند فن دار و بدون فن که پکیج های دیواری بدون فن داخل خانه نصب می شوند اما پکیج های فن دار معمولا داخل حیاط یا بالکن ها نصب و راه اندازی می شوند که تقریبا شیوه نگهداری پکیج دیواری فن دار و بدون فن یکسان می باشد.

محل نصب و راه اندازی پکیج

بررسی دودکش از نکات مهم نگهداری پکیج دیواری

 

روش سوم نگهداری از  پکیج دیواری به منظور افزایش سطح ایمنی، اطمینان حاصل کردن از سلامت دودکش می باشد که از اهمیت بالایی برخوردار است. بهره برداری از کلاهک های ایمنی و استاندارد از جمع شدن انواع آلاینده های سمی در فضا جلوگیری کرده و کسب اطمینان از باز بودن و عدم گرفتی مسیر دودکش، سلامت و امنیت مصرف کننده را بهترین نحوه تامین می سازد.

تهویه هوا

همانطور که گفته شد پکیج های بدون فن که داخل فضا ساختمان نصب و راه اندازی می شوند معمولا در آشپزخانه پشت کابینتی قرار می گیرند. از این رو سعی کنید داخل کابینتی که پکیج دیواری نصب شده است ظروف و قوطی قرار ندهید. زیرا قطعات داخل پکیج از دما فوق العاده بالایی برخوردار هستند که وجود تهویه هوا حتی به صورت اندکی می تواند سبب عملکرد بهتر سیستم گرمایشی شود. به عبارتی دیگر وجود تهویه هوا یکی از نکات مهم نگهداری پکیج دیواری می باشد.

نگهداری پکیج دیواری با محافظ برق

در نهایت یکی از مهمترین روش نگهداری از پکیج دیواری تهیه و نصب محافظ برق است. زیر نوسانات الکتریکی می تواند خرابی سیستم گرمایشی را در پی داشته باشد. همچنین اگر سقف و دیوار های کنار پکیج تغییر رنگ داده اند بدان معنی است که نشت گاز ناشی از احتراق مشعل در فضای خانه می باشد.

سرویس و نگهداری پکیج دیواری با رسوب زدایی

 

سرویس و نگهداری پکیج دیواری با رسوب زدایی

مهمترین و تاثیر گذار ترین اقدامات جهت مراقبت از پکیج دیواری، رسوب زدایی می باشد. در اصل یکی از عللی که سبب می شود دستگاه دچار خرابی شود، نفوذ رسوب در ساختار و اجزای دستگاه می باشد. همان طورکه بایستی فیلتر را عوض کرد، رسوب زدایی نیز برای پکیج دیواری یکی از باید هاست. رسوب زدایی سبب می شود تا راندمان و بازدهی گرمایشی و سطح انتقال حرارت پکیج بالا رود و از گرم و سرد شدن مداوم آب مصرفی جلوگیری می کند.

جمع بندی

در نهایت سرویس پکیج  هر چند ماه یکبار، بهتر از تعویض و تعمیر قطعات گران قیمت پکیج دیواری می باشد. با رسوب زدایی، تعویض فیلتر و هواگیری اصولی بسیار راحت می توانید از خرج هزینه های بسیار بالا تعمیرات جلوگیری نمایید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *