nasb-noisgir-zabt-mashin
دسامبر 13, 2023
آموزشگاه برق گستران

صدای نویز ضبط خودرو بسیار برای راننده و سرنشینان آزار دهنده است، این صدای آزار دهنده علل متفاوتی داشته که با آگاهی از این علل می‌ توان نویز ضبط ماشین را از بین برده و یا کاهش دهید. در این مطلب با آموزش نصب نویزگیر بر روی سیستم ضبط و پخش خودرو یاد می گیریم که چگونه نویز ضبط ماشین را بگیریم.

نویز به چه معنا است؟

به تداخل در سیگنال‌ ها یا اطلاعات ارسال شده نویز گفته می‌ شود، امکان دارد به واسطه محیط، تجهیزات مختلف، سیگنال‌ های متفاوت و دیگر عوامل به وجود آید. هنگام تداخل با سیگنال‌ های دیگر، سیگنال اصلی دچار ایراد شده و در کیفیت و دقت آن تاثیر مستقیم داشته باشد. صدا‌ هایی همچون صدای موتور، باد، ترمز و… از جمله صدا هایی است که هنگام نویز به گوش می‌ رسد، که بسیار آزار دهنده است.

دلیل نویز ضبط ماشین و آمپلی فایر

 

نویز ضبط به دلایل مختلفی رخ میدهد حتی امکان دارد علت نویز عوامل مربوط به بدنه ماشین باشد از دلایل نویز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • گاهی در هنگام گاز دادن متوجه بالا رفتن میزان نویز می‌ شوید که علت آن اتصال نادرست و حتی قطع منفی، نویز هایی از آمپلی فایر را ایجاد می‌ کند.
  • ارتعاشات به وجود آمده در خودرو بر اثر رانندگی یکی از علل نویز ضبط خودرو می‌ باشد.
  • اگر دستگاه ضبط را به صورت نامناسب بر روی خودرو نصب کرده، سبب نویز در ضبط می‌ شود.
  • اگر ضبط ماشین دچار خرابی و ایراد فنی باشد در ایجاد نویز تاثیر دارد.
  • زمانی که خودرو در شرایط شلوغ مانند ترافیک یا صداهای بلند قرار گیرد، سبب ایجاد نویز می‌شود.
  • تداخل و خراب بودن سیگنال هم سبب نویز در ضبط می‌گردد.
  • اشتباهات در مسیر سیم کشی آمپلی فایر، نصب نادرست زاویه تیوترها، باکس‌های غیر استاندارد پورت باکس، از دیگر عوامل ایجاد نویز در ضبط خودرو می‌ باشد. در صورت داشتن مشکل نویز ضبط خودرو می‌ توان با نصب نرم افزار نویز گیر، تعویض دستگاه ضبط، درست کردن دستگاه و کاستن ارتعاشات خودرو نویز ضبط را کاهش دهید.

دلیل نویز ضبط ماشین و آمپلی فایر

روش رفع نویز ضبط خودرو

 

برای از بین بردن و کاهش نویز ضبط ماشین ابتدا باید علت نویز را شناسایی کرده سپس به راهکاری برای از بین بردن نویز بپردازید.

  1. در ابتدا بهتر است کابل‌ های مرتبط با رفع نویز را کنترل کرده (کابل‌ های بدون محافظ ممکن است سبب ایجاد نویز گردد.)
  2. استفاده از میکروفن با کیفیت بالا در خودرو، به دلیل داشتن حساسیت بالا به صدا سبب کاهش نویز محیطی می‌ شود.
  3. پوشش‌ های مخصوص میکروفن با جنس فوم یا پلاستیک با داشتن سوراخ‌ های ایجاد شده بر روی آن از نویز محیطی جلوگیری کرده و صدمه‌ ای به میکروفن وارد نمی‌ گردد.
  4. نصب نرم افزار کاهش نویز نیز یکی از راه حل‌ ها برای کاهش نویز محیط بوده، این نرم افزار نویز‌ های ثابت و تکرار شونده محیطی را شناسایی و به صورت چشمگیری کاهش می‌ دهد.
  5. برای جلوگیری از صدای نویز باید با نصب فیلتر های نویز گیر؛ نویز‌ های موجود در صدا را کاهش دهید.
  6. برای داشتن ضبطی با کمترین نویز؛ باید ضبطی با کیفیت بالا تهیه گردد، بدین صورت کمتر مشکل نویز را خواهید داشت.
  7. می‌ توان هنگام بررسی، آنتن را از برق جدا کرده و اگر شاهد قطع شدن نویز شدید، با نصب نویزگیر آنتن این مشکل را حل نمایید.
  8. با نصب نرم افزار ویرایش صدا، به سهولت صداهای آزار دهنده و نویزها را حذف کرده و از صدای با کیفیت لذت برده.
  9. اگر در ضبط خودرو مشکل نویز استاتیک ایجاد شود؛ کافیست، فویل محافظ مغناطیسی تهیه و استفاده شود تا نویز استاتیک را به حداقل برسانید.
  10. با روش فیزیکی استفاده از فوم می‌ توان از نویز ها جلوگیری کرده و این مشکل را برطرف نمایید.
  11. هنگام تهیه سیستم صوتی باید سعی در انتخاب درست و با کیفیت، بسیار در بهبود کاهش نویز کمک شایانی خواهد کرد.
  12. دلیل ایجاد نویز گاهی از اسپیکر یا بلندگوهای ضبط می‌ باشد، بهتر است سیم‌ های بلندگو را با فویل محافظ پوشانده و دقت داشته باشید تا سیم‌ها به طور دقیق متصل شده باشند.
  13. استفاده از دستگاه نویزگیر؛ فرکانس‌ های بالای صدا را فیلتر کرده و نویز شنیده نمی‌ شود، اما ممکن است به همراه از بین بردن نویز بخشی از کیفیت صدا نیز از بین برود.

روش رفع نویز ضبط خودرو

فیلتر های رفع نویز در سیستم صوتی خودرو

 

برای کاهش و یا از بین بردن نویز خودرو آشنایی با فیلتر های رفع نویز به شما کمک خواهد کرد.

  1. فیلترها جهت جلوگیری از لرزش و صدا؛ در نزدیکی بلندگوها و دستگاه‌های صوتی خودرو نصب شده تا صداها و نویزهای اضافه را از بین برده، تا صدای با کیفیتی داشته باشید.
  2. فیلترهایی جهت جلوگیری از تداخل سیستم‌ های الکترونیکی: جهت جلوگیری از تداخل سیستم صوتی با منابع خارجی مانند: موبایل‌ها، بلوتوث‌ها، وسایل بیسیم و … به کار می‌ رود.
  3. فیلتر ترافیک: برای کاهش نویز هایی با فرکانس پایین، نزدیک به آنتن یا رادیو خودرو، فیلتر ترافیک نصب شده تا صداهای محیطی مانند ترافیک و شلوغی و … را از بین ببرد.
  4. فیلتر خط صوتی: برای جلوگیری از تداخل نویزهای صوتی وارد شده به سیستم صوتی خودرو از فیلتر خط صوتی استفاده می‌ شود.
  5. فیلتر با امواج پایین: این فیلتر فرکانس‌ های بالا را کاهش داده و از تداخل سیستم صوتی جلوگیری می‌کند، که بسیار در بهبود کیفیت سیستم صوتی موثر است.
  6. فیلترهای آکوستیکی: برای بالا رفتن کیفیت سیستم صوتی و صداهای درون خودرو از فیلتر آکوستیکی استفاده می شود تا صداهایی مانند سقف، درب خودرو، لرزش کف و … را به شدت کاهش دهد.

فیلتر های رفع نویز در سیستم صوتی خودرو

قیمت بهترین نویزگیر ضبط ماشین

استفاده از نویزگیر یکی از روش‌های ساده و موثر در کاهش و از بین بردن نویز در سیستم صوتی خودرو به شمار می‌رود.

با در نظر داشتن نوع نویزگیر، مارک، کیفیت و نوع برند نویزگیر قیمت‌های متفاوتی در بازار وجود دارد، به طور کلی با شرایط نوسانات بازار قیمت این قطعه از ۲۵۰ هزار تومان به بالا است.

جمع بندی

داشتن مشکل نویز در سیستم صوتی جهت کلافه شدن راننده، کاسته شدن از کیفیت صوتی، اختلال در گفتگوی راننده با دیگر سرنشینان می‌باشد.

از بیشترین نویز های موجود در سیستم صوتی به وزوز بلندگوها، نویز رادیو، نویز آمپلی فایر می‌توان اشاره کرد.

آشنایی با طریقه نصب نویزگیر ضبط ماشین می‌توان کمک شایانی در از بین بردن و کاهش نویز در سیستم صوتی داشته باشید.

برای راه حل‌های از بین بردن نویز ماشین بررسی مواردی مانند: کابل‌ها، تهیه کابل با کیفیت، ایزوله سازی برخی منابع و… می‌باشد.

استفاده از نرم افزار نویزگیرها و فیلترهای که در بالا به معرفی آن‌ها پرداختیم بسیار در کاهش لرزش، کیفیت صدا، جلوگیری از تداخل الکترونیکی، ترافیک و خطی، امواج آکوستیک و… تاثیر گذار می‌باشد.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *