10 اشتباه رایج و خطرناک سیم کشی ساختمان که باید بدانید
فوریه 18, 2021
آموزشگاه برق گستران

سیم کشی برق ساختمان، یک فرآیند کاملا تخصصی و مهارت محور  بوده و نیازمند آموزش برق ساختمان به صورت تخصصی می باشد. عملیات سیم کشی می بایست متناسب با اصول و استانداردهای لازم و با دقت زیاد انجام گیرد. عدم رعایت این اصول می تواند عواقب و خطرات جدی و بعضا جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. با انجام دقیق و اصولی کابل کشی برق ساختمان، می توان احتمال بروز حوادثی مانند آتش سوزی را به میزان چشمگیری کاهش داد. در این مبحث با شایع ترین اشتباهات سیم کشی ساختمان بیشتر آشنا می شویم.

رایج ترین اشتباهات سیم کشی ساختمان

 

1- اتصال سیم ها خارج از جعبه های اتصالات

متصل کردن سیم های برق خارج از جعبه برق، یکی از اشتباهات سیم کشی ساختمان به شمار می رود. جعبه‌ها و باکس های اتصال، از سیم ها و اتصالات در برابر عوامل محیطی، نوسانات الکتریکی و حوادث احتمالی محافظت به عمل می آورند. همچنین، باکس اتصالات در مواقع گرما، جرقه و اتصال کوتاه و ضعیف، مانع از آتش گرفتن و سوختگی سیم ها می شوند.

رایج ترین اشتباهات سیم کشی ساختمان

 

2- استفاده از تجهیزات و وسایل قدیمی، فرسوده و نامناسب

به طور کلی، انجام سیم کشی مناسب و بهینه، مستلزم دقت عمل و حساسیت بالا می باشد. به علت حساس بودن این فرآیند، باید از متریال و تجهیزات باکیفیت و بادوام استفاده شود. سیم ها و اتصالات قدیمی علاوه بر مقاومت بسیار کم، از سطح کیفی نامناسب و نامطلوبی برخوردار هستند.

استفاده تجهیزات قدیمی و نامناسب مثلا استفاده از فیوز و لوله نامناسب در سیم‌کشی ساختمان، احتمال بروز حوادثی مانند آتش سوزی را در ساختمان بسیار افزایش می دهد. بنابراین، با نصب و استفاده از تجهیزات باکیفیت و استاندارد، می توان مانع از رخ دادن چنین حوادثی شد.

3- کوتاه کردن و استفاده نادرست از سیم ها

نصب و استفاده نادرست از سیم ها و اتصالات دارای قطر زیاد یا کم، از دیگر اشتباهات سیم کشی برق در ساختمان ها محسوب می شود. در فرآیند سیم کشی بخش های مختلف خانه، متناسب با لوازم و تجهیزات برقی و الکتریکی، نیاز به قطر خاص و استانداردی از سیم برق می باشد. از سوی دیگر، کوتاه کردن سیم ها، موجب مختل شدن اتصال و ایجاد اتصالات ضعیف و کوتاه می شود. در نتیجه این امر، بروز عواقب خطرناک و آتش سوزی دور از انتظار نمی‌باشد.

برای رفع و جلوگیری از خطرات و حوادث احتمالی، استفاده از سیم های دارای قطر متفاوت، از راهکارهای کاربردی و مناسب به شمار می رود.

حتماً بخوانید: راهنمای سیم کشی زنگ درب جدید و قدیمی

 

کوتاه کردن و استفاده نادرست از سیم ها

 

4- عدم پشتیبانی از پریزها و سوئیچ ها از اشتباهات سیم کشی ساختمان

نصب و استفاده از پریزها و سوئیچ های ضعیف و غیر استاندارد، ضمن ایجاد نمای بصری نامناسب، از عامل های اصلی ایجاد خطر و حادثه در فضای ساختمان قلمداد می گردد. اتصالات و سیم های پریزهای قدیمی به علت برخورداری از مقاومت پایین، با برقراری جریان الکتریکی، بیش از اندازه گرم می شوند.

گرم شدن بیش از حد سیم‌ها و اتصالات، بستر مناسب برای رخ دادن یک حادثه و اتفاق ناگوار و ناخوشایند را رقم می زند. بر این اساس، در فرآیند سیم کشی ساختمان و به منظور به حداقل رساندن خطرات احتمالی، می بایست از پریزها و سوئیچ های ایمن، مطمئن و استاندارد استفاده نمود.

6- نصب جعبه های برقی در مجاورت مواد اشتعال زا

از رایج ترین اشتباهات سیم کشی ساختمان نصب و پیاده سازی جعبه های اتصالات و سیم ها بر روی سطح دیوار یا در نزدیکی عوامل اشتعال زا می باشد. بر این اساس، باید از جانمایی سیم های برق بر روی سطح دیوارهای دارای مواد قابل احتراق و اشتعال نظیر چوب، به صورت جدی اجتناب نمود.

قرار گرفتن متریال چوب در معرض جرقه و حرارت و گرما، به راحتی می تواند منجر به ایجاد حریق و آتش سوزی در سازه شود. برای رفع این مشکل، قرار دادن باکس های پلاستیکی برق در داخل جعبه های فلزی کمک شایانی می نماید.


حتماً بخوانید: رایزر چیست؟


7- نصب نادرست قطع کننده مدار از اشتباهات سیم کشی ساختمان

انتخاب اشتباه مدار قطع کننده، احتمال بروز خطراتی مانند برق گرفتگی و آتش سوزی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. در حوزه برق ساختمان سه مدل قطع کننده مدار مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور معمول، برای وسایل و لوازم بزرگ و سنگین، قطع کننده های استاندارد کاربرد دارند. قطع کننده مدار خطای زمین، به عنوان نوعی دیگر از قطع کننده ها، برای استفاده در لوازم و وسایل خانگی کوچک و محیط های مرطوب مانند حمام و آشپزخانه، به کار گرفته می شوند. نوع سوم یعنی قطع کننده مدار خطای جرقه، برای استفاده در محیط‌های مسکونی و ساختمانی، از بهترین گزینه ها تلقی می گردد. این نوع از قطع کننده ها، از بروز آتش سوزی به نحو مطلوب جلوگیری می کنند.

 

نصب نادرست قطع کننده مدار از اشتباهات سیم کشی ساختمان

 

8- عدم رعایت استانداردهای لازم

رعایت نکردن اصول استاندارد را می توان از دیگر اشتباهات سیم کشی ساختمان برشمرد. این امر در مقوله سیم کشی روکار بیش از پیش اهمیت و ضرورت پیدا می کند. به منظور کاهش خطرات و حفاظت و نگهداری از اتصالات، می بایست از سیم و متریال باکیفیت، ایمن و استاندارد استفاده به عمل آورد. سطح کیفی مناسب سیم های روکار، موجب افزایش دوام و مقاومت اتصالات در برابر ضربه، رطوبت و عوامل محیطی می شود. غالبا، برای محافظت و مراقبت از سیم های روکار، در فرآیند سیم کشی از داکت های مخصوص استفاده می گردد.

انتخاب روش سیم کشی ساختمان یکی از موضوعات مهمی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد، در مقاله دیگری به بررسی روش های سیم کشی پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله “انواع سیم کشی ساختمان” را مطالعه نمایید.

9- نصب و اجرای سیم کشی بدون بست و گیره

استفاده از کابل های بی کیفیت و نامطمئن، موجب آسیب و صدمه دیدن اتصالات می شود. باکس های فلزی به علت برخورداری از لبه های تیز و برنده، سبب بریدگی و حتی قطع شدن جریان الکتریکی می گردد. برای جلوگیری از این مشکلات، بستن سیم ها و کابل های اتصال با گیره ها و بست های مخصوص از راه حل های راهگشا می‌باشد.

10- استفاده از افراد مبتدی و غیر متخصص

استفاده از خدمات و مشاوره های افراد غیر حرفه ای و غیر متخصص را باید از دیگر اشتباهات سیم کشی ساختمان دانست. عملیات سیم کشی باید توسط افراد دارای صلاحیت و برق کاران حرفه ای و کاربلد و باتجربه انجام شود. این موضوع در قوانین و مقررات ساختمانی مورد تاکید و اهمیت فراوان قرار گرفته است. علاوه بر این، مهارت و تخصص و تجربه از پیش شرط های اصلی برای انجام فرآیند سیم کشی می باشد. عدم توجه به این موضوع می تواند هزینه های زیادی را به مصرف کننده تحمیل نماید.

حرف آخر

همانطور که اشاره شد برق کشی ساختمان امری تخصصی بوده و بی توجهی به نکات و استانداردهای آن خساراتی را به همراه می آورد. در این مطلب به طور مختصر به بررسی رایج ترین اشتباهاتی که هنگام سیم کشی ساختمان رخ می دهد، پرداختیم.

اگر از علاقه مندان به برق و الکترونیک هستید توصیه می کنیم علاوه بر این دوره، در دوره های آموزش نصب دوربین مدار بسته، آموزش اعلام حریق و غیره نیز ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه برای “10 اشتباه رایج و خطرناک سیم کشی ساختمان که باید بدانید”

  1. محمد گفت:

    متاسفانه افراد تازه کار که اومدن تو رشته برق فعالیت می کنن اکثرا فقط ادعا هستند و همینجور شانسی کار می کنن و این خیلی خطرناکه هم برای خودشون هم برای ساکنین خانه

    1. هانی گفت:

      متاسفانه درست می گید.

  2. سهیل گفت:

    واقعا به نکات خوبی اشاره کردید، ممنون