علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی
ژوئن 1, 2024
آموزشگاه برق گستران

از دلایلی که آب ماشین ظرفشویی شما به طور کامل تخلیه نمی‌ شود، می‌ تواند مسدود شدن فیلتر، مسدود شدن پمپ  و اشکال در شلنگ تخلیه باشد. اجسام خارجی مانند تکه‌ های شیشه، غذا یا کثیفی می‌ توانند فیلتر ها یا پمپ ماشین ظرفشویی را مسدود کنند و در نتیجه تخلیه آب ماشین ظرفشویی انجام نشود. یکی از مباحثی که در دوره تعمیر لوازم خانگی یا دوره تعمیرات ظرفشویی در آموزشگاه برق گستران به آن پرداخته می شود حل مشکل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی است.

علت خالی نشدن آب ماشین ظرفشویی

قبل از این‌ که با تعمیرگاه تماس بگیرید، در اینجا سه نکته ساده از علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی آورده شده است که می‌تواند مشکل را حل کند و دقت به این موارد خالی از لطف نیست.

تمیز کردن فیلتر

فیلتر ماشین ظرفشویی خود را تمیز کنید، برای تمیز کردن سیستم فیلتر ماشین ظرفشویی، دستورالعمل‌ هایی وجود دارد که به صورت گام به گام به شرح آن می‌ پردازیم. ابتدا قفسه ماشین ظرفشویی را بردارید، سپس قفل فیلتر در پایه ماشین ظرفشویی را باز کنید و آن را با دقت بیرون بکشید.

پس از جدا کردن پایه فیلتر از ماشین ظرفشویی، با دقت پیچ فیلتر استوانه‌ ای دستگاه را جدا کنید. هر دو فیلتر را زیر آب جاری تمیز کنید، می‌ توانید از یک برس کوچک برای تمیز کردن داخل فیلتر و پاک کردن قطعات کوچکتر بهره بردای کنید.

دقت داشته باشید از مواد ساینده استفاده نکنید زیرا ممکن است به فیلتر آسیب برسان؛ پس از تمیز کردن کامل فیلتر، آن را مونتاژ کنید. دستگاه را دوباره سرهم کرده و دوباره داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید؛ فیلتر را بچرخانید تا در موقعیت خود قفل شود تا هر دو فلش در یک راستا قرار گیرند. اکنون وقت آن رسید که بررسی کنید که آیا علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی رفع شده است یا خیر؟

علت خالی نشدن آب ماشین ظرفشویی

تمیز کردن پمپ

یکی دیگر از راه حل‌ های رایج برای علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی، مسدود بودن پمپ است، پمپ ماشین ظرفشویی خود را چک و تمیز کنید.

برای تمیز کردن سیستم فیلتر ماشین ظرفشویی، با یک دست فیلتر را از ماشین ظرفشویی خارج کنید و با دست دیگر سبد پایینی را بیرون آورده و فیلتر را بردارید. از یک اسفنج نرم برای جذب آب از پایه ماشین ظرفشویی استفاده کنید و به تدریج آن را از دستگاه خارج کنید. یک دستکش بپوشید و به آرامی پمپ را از ماشین ظرفشویی جدا کنید، به یاد داشته باشید که حتما هنگامی که آب را خارج کردید، ضروری است که هنگام قرار دادن انگشتان خود در ناحیه پمپ، از دستکش محافظ استفاده کنید.

با استفاده از یک قاشق چای خوری، پوشش پمپ را جدا کنید، سپس درپوش را با چنگال گرفته و به سمت بالا بکشید تا مقاومت کند و سپس به سمت جلو بکشید. پمپ را از نظر وجود جسم خارجی که می‌ تواند پمپ را مسدود کند بررسی کنید، پمپ را به دقت تمیز کرده و درپوش پمپ را عوض کنید و مطمئن شوید که به درستی به موقعیت خود باز می‌گردد. فیلتر را در موقعیت خود قرار دهید و مطمئن شوید که فلش‌ ها در یک راستا قرار دارند و سپس پمپ و سبد را در ظرفشویی جایگذاری نمایید.

بررسی شلنگ تخلیه

علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی می‌ تواند صرفا پیچ خوردگی یا انسداد شلنگ تخلیه باشد، پیچ خوردگی و انسداد می‌ تواند از جریان آب جلوگیری کند و غذا و سایر زباله‌ها را به دام بیاندازد. دستگاه را از منبع تغذیه جدا کنید، بررسی کنید که شلنگ تخلیه هیچ گونه پیچ و تابی نداشته باشد، اگر اشکالی در شلنگ بود، سعی کنید آن‌ها را صاف کنید.

احتمالا آب بسیار داغی در شلنگ وجود خواهد داشت، بنابراین آن را با احتیاط صاف کنید و یک انتهای آن را در یک سطل قرار دهید تا تخلیه شود. پس از تخلیه آب، در امتداد شلنگ با دستان خود انسداد را لمس کنید و دوباره چک کنید. شلنگ تخلیه را با استفاده از برنامه تخلیه ماشین ظرفشویی تمیز کنید، اجازه دهید آب از طریق شلنگ به داخل یک سطل برود.

از این فرصت برای بررسی نشتی شلنگ استفاده کنید، همچنین می‌توانید شلنگ را به طور کامل از ماشین ظرفشویی خارج کرده و آن را با آب داغ تمیز کنید، البته اگر کثیف است، بهتر است آن را تعویض کنید.

در نهایت، شلنگ تخلیه را دوباره وصل کنید و ماشین ظرفشویی را به برق بزنید؛ ماشین ظرفشویی را در سریع‌ترین چرخه خود تنظیم کنید و بررسی کنید که آیا ماشین ظرفشویی اکنون به درستی تخلیه می‌شود یا خیر.

روش رفع مشکل عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی

اگر متوجه عدم تخلیه آب در پایین ماشین ظرفشویی خود شدید، ممکن است تعمیر لازم باشد.

با این حال، قبل از تماس با یک متخصص برای رفع مشکل، ابتدا به مراحل عیب‌یابی ساده‌ای که خودتان می‌توانید بررسی کنید، بپردازید.

رایج‌ترین دلیلی که ماشین ظرفشویی آب را تخلیه نمی‌کند این است که بقایای مواد غذایی در فیلتر یا پمپ آب مسدود شده است یا شلنگ آن دچار پیچ خوردگی یا انسداد شده است.

به همین دلیل مهم است که به طور منظم ماشین ظرفشویی خود را تعمیر و نگهداری کنید و آن را به درستی تمیز کنید.

همانطور که گفته شد علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی، می‌تواند موارد زیادی باشد اما یه دلیل رایج آن که هر شخص می‌تواند بررسی و رفع کند، فیلتر، پمپ و شلنگ است.

روش رفع مشکل عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی

  • برای بررسی ابتدا فیلتر را بردارید، هر نوع زباله و اجسامی که در بخش فیلتر باقیمانده­اند را پاک کنید، در ادامه نیز آن را به کمک صابون و یک برس نرم به وسیله آب تمیز کنید.
  • سپس پوشش پمپ را بردارید، پمپ را بررسی کنید و هر گونه زباله و آب ساکنی را که پیدا کردید با اسفنج بردارید، احتیاط کنید زیرا ممکن است برخی از زباله ها تیز باشند.
  • درپوش و فیلتر پمپ را پس از تمیز کردن، دوباره نصب کنید؛ در نهایت شلنگ را مورد بررسی قرار دهید.
  • هر گونه انسداد، پیچ خوردگی در شلنگ می‌تواند علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی باشد بنابراین به دقت آن را بررسی و در صورت نیاز تعویض نمایید.
  • پس از راه اندازی مجدد ماشین ظرفشویی و انجام اقدامات مورد نیاز، بررسی نمایید که آیا همچنان مشکل  تخلیه آب دارد، در صورتی که همچنان مشکل پا برجا بود بهتر است با متخصص فنی تماس بگیرید.

به خاطر داشته باشید نگهداری و تعمیرات درست و منظم از دستگاه ‌های پر مصرفی مانند ماشین ظرفشویی، می‌تواند عمر آن را بسیار زیاد کند.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *