بازار کار تعمیرات پکیج دیواری
اکتبر 12, 2023
آموزشگاه برق گستران

بیایید کمی بیشتر راجع به شغل تعمیرات پکیج دیواری بدانیم. در سال های اخیر اصلی ترین سیستم گرمایشی اکثر خانه ها پکیج های دیواری می باشد که وظیفه فراهم کردن آب گرم مصرفی و گرم کردن فضا خانه از طریق رادیاتور ها را بر عهده دارد. با کم شدن متراژ ساخت و ساز و خانه های جدید، دیگر فضایی به موتورخانه ها اختصاص داده نمی شود و به جای موتورخانه ها به عنوان سیستم گرمایشی، از پکیج های دیواری که عملکرد بهتری دارند بهره برداری می شوند. بنابراین می توان گفت که بازار کار و درآمد تعمیرکار پکیج در 4 فصل به ویژه پاییز و زمستان بسیار داغ و پر رونق می باشد.

پکیج های دیواری همچون موتورخانه و آبگرمکن نیاز به سرویس دارند و از آنجایی که قطعات و سیستم آن پیچیده می باشد، تنها این کار بایستی توسط افراد متخصصی که در این زمینه دارای مهارت و تجربه هستند، صورت بگیرد. سرویس مدام و سر وقت پکیج دیواری برای شناسایی پیشگیرانه هر مشکل احتمالی که ممکن است به مشکلات بزرگ تر و گران تر تبدیل شود، بسیار حیاتی بوده و نباید سرویس و رسوب زدایی پکیج را پشت گوش بیاندازید. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه برق گستران بازار کار تعمیرکار پکیج و درآمد تعمیرات پکیج در ایران و سایر کشورها همچون آلمان، کانادا و ترکیه را مورد بررسی قرار می دهیم.

معرفی شغل تعمیرات پکیج

توجه داشته باشید یک تعمیرکار پکیج نیازی به تحصیلات بالا و آکادمیک ندارد و تنها کافی است علاقه مند به کار های فنی و تاسیساتی باشد. بنابراین می توان گفت که شغل تعمیر پکیج یک حرفه مبتنی بر مهارت و تجربه بوده که نیازی به تحصیلات ندارد. اگر به کارهای فنی علاقه دارید ممکن است شغل تعمیرات پکیج برای شما مناسب باشد.

همچنین از آنجایی که سیستم پکیج پیچیده بوده بایستی به صورت حرفه ای در این زمینه مهارت کسب کنید. بهترین روش جهت کسب مهارت و تجربه در این حوزه سپری کردن دوره آموزش تعمیر پکیج دیواری نزد آموزشگاه معتبر زیر نظر سازمان فنی حرفه ای می باشد.

در دوره های آموزش تعمیرات پکیج دیواری کارآموز 0 تا 100 نحوه رسوب زدایی، تعویض قطعات معیوب، تشخیص خرابی پکیج و موارد مهم دیگر آموزش دیده و با مدرک معتبر سازمان فنی حرفه ای روانه بازار کار خواهید شد. بنابراین نه تنها شغل نصب و تعمیرات پکیج، اگر قصد ورود به سایر شغل های فنی را دارید، بهتر است دوره های آموزشی آن را طی کرده باشید تا با مهارت و اطمینان به نفس بالاتری وارد بازار کار شوید و از درآمد بالایی برخوردار شوید.

معرفی شغل تعمیرات پکیج

بازار کار و درآمد شغل تعمیرات پکیج دیواری

 

فرض کنید سیستم گرمایشی یک منزل در فصل زمستان یا پاییز دچار اختلال شود، قطعا فعالیت روزمره خانواده به طور کلی مختل می شود و چاره ای جزء تعمیر پکیج دیواری ندارند و بایستی از یک متخصص تعمیرکار پکیج کمک بگیرند. بنابراین می توان یافت که دسترسی به آب گرم برای همگان یک نیاز ضروری می باشد.

از آنجایی که امروزه اکثر خانه های جدید دارای پکیج به عنوان سیستم گرمایشی هستند و پکیج ها نیاز به سرویس مداوم دارند، می توان به جرئت گفت که بازارکار این رشته بسیار پر رونق بوده و با ورود به این رشته از درآمد بسیار بالایی برخوردار خواهید شد.

میزان موفقیت شما در این شغل به عوامل متعددی بستگی دارد، اولین و مهمترین آن قطعا مهارت و سرعت عمل شما در تشخیص انواع مشکلات پکیج می باشد. نحوه برخورد با مشتریان، مدیریت زمان و هزینه خدمات همگی سبب می شود تا مشتریان شما بیشتر یا کمتر شود. بنابراین همه چیز تنها مهارت و دانش در این زمینه نمی باشد. اما به طور کلی می توان گفت که بازار کار تعمیرات پکیج بسیار درخشان بوده و با ورود به این رشته با رعایت موارد ذکر شده آینده خوبی را برای خود رقم می زنید.

درآمد تعمیرکاران پکیج در ایران

 

توجه داشته باشید تعرفه هر یک از خدمات مربوط به تعمیرات، رسوب زدایی پکیج و موارد دیگر از سوی اتحادیه معین می شود. بنابراین هر چه مشتریان شما بیشتر باشد، قطعا درآمد بیشتری نیز خواهید داشت. البته توانایی شما در برطرف کردن مشکلات نیز بی تاثیر نمی باشد. همان طور که گفته شد بازار کار تعمیرات پکیج نسبت به سایر مشاغل فنی بهتر بوده و از آنجایی که داشتن آب گرم مصرفی و سیستم گرمایشی یکی از نیاز های اساسی هر ساختمانی به شمار می رود، معمولا تعمیرکاران پکیج نیز از بازار کار مناسبی برخوردار می باشند.

در نهایت می توان به صورت میانگین درآمد ماهانه یک تعمیرکار پکیج را تخمین زد که رقمی بین 15 تا 30 میلیون تومان می باشد. البته این اعداد و ارقام ثابت نیست و به عوامل مهمی بستگی دارد. ممکن است اکنون برای شما این سوال پیش آید که چه عواملی بر روی درآمد پکیج کار تاثیر دارد؟

درآمد تعمیرکاران پکیج در ایران

عوامل موثر بر درآمد پکیج کار

هر چه میزان پشتکار شما و ساعت کاری تان بیشتر باشد، همان مقدار درآمد بیشتری نیز خواهید داشت. البته عوامل مهمی دیگری نیز بر روی درآمد تعمیرکاران پکیج تاثیر مستقیم دارد. همچون شغل تعمیرات کولرگازی و آبی که تنها در فصل تابستان بسیار داغ هستند، شغل تعمیرات پکیج نیز بیشتر در فصل پاییز و زمستان پر رونق می باشد.

معمولا اکثر افراد در شروع فصل پاییز اقدام به سرویس پکیج خود می کنند که بازار کار خوبی را برای تعمیرکاران پکیج می توان پیش بینی کرد. البته این بدان معنی نیست که در فصل تابستان پکیج دچار مشکل نمی شود، اما تعداد مشتریان در فصل تابستان ممکن است نسبت به سایر فصل ها کمتر باشد. همچنین نحوه صحیح رفتار با مشتری و درخواست دستمزد منصفانه همراه با داشتن مهارت سبب می شود تا مشتریان بیشتری را جذب کنید و در نهایت درآمد بیشتری داشته باشید.

درآمد شغل تعمیرات پکیج در کانادا

در کانادا، مانند بسیاری از کشور های دیگر، استفاده از پکیج‌ های گرمایشی به عنوان جایگزینی برای وسایل گرمایشی معمولی رایج شده است. به همین دلیل، شغل تعمیر پکیج و نصب پکیج در کانادا رونق خوبی دارد و هر ساله تعداد زیادی تعمیرکار ایرانی به این کشور مهاجرت می‌ کنند. البته، این شغل نیز معایبی دارد که مهاجران ایرانی باید با آن‌ها آشنا باشند.

یکی از معایب تعمیرات پکیج در این کشور، تفاوت درآمد و هزینه‌ های زندگی در کانادا و ایران است. باید بدانید که هزینه‌ های زندگی در کانادا با ایران تفاوت زیادی دارند. یادگیری زبان کانادا برای تعمیرکاران، که اکثر عمر خود را در یاد گیری و تعمیر پکیج‌ ها صرف می‌ کنند، می‌ تواند بسیار سخت و دشوار باشد. اما در هر صورت، برای پیشرفت در هر کشوری، باید به طور کامل زبان آن کشور را یاد بگیرید.

به عنوان یک مهاجر در کانادا، شما دوستان و خانواده‌ ای نخواهید داشت و احساس تنهایی و غربت ممکن است در اولین روز های مهاجرت شما را تحت تاثیر قرار دهد. در پایان، داشتن مدرکی که توسط نهاد ها و سازمان‌ های استخدامی کانادا تأیید شده باشد، برای موفقیت در این شغل بسیار ضروری است. بهتر است برای یادگیری این حرفه، در دوره‌ هایی شرکت کنید که گواهینامه‌ های قابل ترجمه‌ ای ارائه می‌ دهند تا در این مورد مشکلی نداشته باشید.

درآمد شغل تعمیرات پکیج در کانادا

شغل تعمیرات پکیج در ترکیه

بازار کار در حوزه تعمیرات پکیج در ترکیه و به عبارتی درآمد شغل نصب و تعمیر پکیج، بستگی مستقیم به تجربه و مهارت فرد دارد. افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، باید چند سال تجربه کسب کرده و به تعمیرکاران ماهر تبدیل شوند، سپس خود را به عنوان یک سرویسکار و تعمیرکار پکیج معرفی کنند. اگر کسی در دوره آموزش تعمیر پکیج شرکت نکرده باشد، انتظار ندارد بازار کار این رشته به خوبی برایش عمل کند و به درآمد بالا دست یابد.

استفاده از پکیج‌ ها برای تامین آب گرم و ایجاد شرایط گرمایش در منازل و ساختمان‌ها، موضوعی است که نه تنها در ترکیه، بلکه در سراسر جهان در حال افزایش است. با پیشرفت مدرنیزه شدن ساختمان‌ ها، نیاز به دستگاه‌ های کاربردی مانند پکیج روز به روز بیشتر می‌ شود. در ترکیه نیز، نیاز به تعمیرکاران این دستگاه‌ ها روز به روز در حال افزایش است و از این رو می‌ توان بازار خوبی را برای شغل تعمیرات پکیج در نظر گرفت.

نصب پکیج و تعمیرات پکیج یکی از شغل‌ های تاسیساتی جهان است و تعداد زیادی از افراد به این تخصص و خدمات مربوطه نیاز دارند. افرادی که تجربه کافی در زمینه تعمیرات و سرویس پکیج دارند و قادر به رفع اشکالات و نصب هر نوع دستگاه پکیج هستند، می‌توانند امیدوار باشند که تعداد مشتریان خود را افزایش دهند.

درآمد شغل تعمیرات پکیج در آلمان

آلمان یک کشور صنعتی در اروپا است و شرکت‌ های بزرگ و کوچک زیادی در آن فعالیت می‌ کنند. این شرکت‌ ها امکانات شغلی برای افرادی از سراسر جهان فراهم کرده‌ اند. با توجه به اینکه فعالیت‌ های فنی شامل شرکت‌ های صنعتی و خدماتی است، تقاضا برای تکنسین‌ ها و تعمیرکاران پکیج در این مراکز وجود دارد. اما ورود به شرکت‌ های آلمانی آسان نیست و افراد علاقه‌ مند به کار در این کشور باید مهارت‌ ها و دانش خود را در این زمینه اثبات کنند.

به عنوان مثال، فردی که ادعا می‌ کند مهارت تعمیرات پکیج دارد و می‌ خواهد در آلمان کار کند یا شغل تعمیرات پکیج در آلمان را راه‌ اندازی کند، فقط با ادعا کردن توانایی‌ های خود نمی‌ تواند در شرکت‌ های آلمانی استخدام شود یا مجوز بگیرد. او باید علاوه بر مدارک مورد نیاز، در عمل هم مهارتش را ثابت کند. این آزمون باعث می‌ شود تا توانایی تعمیرات پکیج توسط افراد ماهر تأیید شود.

این قانون نه تنها در آلمان بلکه در کانادا هم وجود دارد و افرادی که به دنبال شغل تعمیر پکیج در کانادا هستند، باید به این قانون توجه کنند. بعد از اثبات توانایی و داشتن مدارک مورد نیاز از سوی کشور آلمان، قابلیت پذیرش و استخدام فراهم می‌شود.

از این رو، توصیه می‌ شود که افرادی که به مهاجرت به آلمان از طریق شغل تعمیر و نصب پکیج هستند، در دوره‌های آموزش تعمیر پکیج شرکت کنند. این دوره، مهارت‌ ها و عملیاتی که برای تبدیل شدن به تعمیر کار پکیج نیاز است را آموزش می‌ دهد.

مهارت های مهم برای شغل تعمیر پکیج

قبل از هر چیزی بایستی بدانید که وارد شدن به شغل تعمیرات پکیج نیاز به هوش و توانایی جسمی بالایی را طلب می کند. زیرا خطر آتش سوزی و سوختگی بر اثر آب جوش وجود دارد و در صورت سهل انگاری ممکن است پیامد های جبران ناپذیری رخ دهد. از همین رو لازم است بر تمامی مراحل نصب، راه اندازی، تشخیص عیوب و رفع آن مهارت و تجربه داشته باشید تا قادر باشید تمامی مشکلات و درخواست های گوناگون مشتریان را به سادگی برطرف کنید. مهارت هایی که یک تعمیرکار پکیج داشته باشد عبارت است از:

 

مهارت های مهم برای شغل تعمیر پکیج

 

  1. آشنا و آگاه با انواع کد های خطا پکیج دیواری و نحوه برطرف کردن آن
  2. توانایی تشخیص و عیب یابی مشکلات مربوط به پکیج
  3. آشنایی با نحوه سرویس پکیج
  4. آشنایی با نحوه تعویض و تست قطعات مختلف پکیج دیواری
  5. توانایی لوله کشی آب پکیج دیواری
  6. توانایی رسوب زدایی پکیج
  7. توانایی هواگیری رادیاتورها و پکیج
  8. توانایی نصب و راه اندازی پکیج دیواری به صورت استاندارد و رعایت نکات ایمنی همچون نصب صحیح دودکش

بیشتر بخوانید: لیست جامع ارور پکیج ایران رادیاتور + نحوه رفع آن

بهترین و موثرترین روش برای ورود به بازار کار تعمیرات پکیج دیواری

دقت داشته باشید برای ورود به شغل تعمیرات پکیج دو راه بیشتر ندارید. اولین روش برای ورود به بازار کار تعمیرات پکیج سپری کردن دوره های آموزشی تعمیرات پکیج دیواری می باشد که در این دوره از 0 تا 100 نحوه نصب و راه اندازی همراه با تعمیرات آن را فرا خواهید گرفت و با اطمینان به نفس بالاتری به بازار کار ورود پیدا می کنید. راه دوم این است که به عنوان شاگرد نزد متخصص تعمیرات پکیج شروع به کار کنید که این روش ممکن است زمان بر باشد و بر روی تمامی مباحث تعمیرات پکیج تسلط پیدا نکنید.

 

به کلی توصیه می شود در ابتدا در کلاس های آموزشی شرکت کرده سپس برای پیاده سازی مهارتی که در کلاس های آموزشی فرا گرفته اید، به عنوان شاگرد نزد متخصص تعمیرات پکیج مشغول به فعالیت شوید. اینگونه مهارت و تجربه شما چند برابر می شود و به زودی خواهید توانست به صورت مستقل و برای خودتان کار کنید.

اجرت تعمیرات پکیج

بطور کلی، شغل تعمیرات پکیج شامل فعالیت‌ هایی است که برای رفع مشکلات، خرابی‌ ها یا نقص‌ هایی که در پکیج شما رخ داده، صورت می‌ گیرد. این تعمیرات ممکن است شامل تعویض قطعات معیوب، تنظیم و تعمیر مجدد ماشین‌ آلات، تمیزکاری و عیب‌ یابی سیستم‌ های پکیج و همچنین بررسی و تصحیح مشکلات نرم‌ افزاری باشد.

وقتی پکیج خود را برای تعمیر به متخصصین مربوطه می‌ دهید، آن‌ها ابتدا مشکلات و خرابی‌ های موجود را تحلیل و تشخیص می‌ دهند. بعد از تشخیص مشکل، ممکن است نیاز به تعویض قطعاتی داشته باشید. سپس به تنظیم و تعمیر ماشین‌ آلات و سیستم‌ های پکیج می‌ پردازند. در نهایت، تست و بررسی مجدد انجام می‌ شود تا اطمینان حاصل شود که پکیج به درستی عمل می‌ کند.

هزینه تعمیرات پکیج و به عبارتی درآمد شغل نصب و تعمیر پکیج معمولا بر اساس نوع مشکل، محل واقعیت مکانی، قطعات مورد نیاز و هزینه تمام شده کار نفر تعیین می‌ شود. برای بدست آوردن اطلاعات دقیق در مورد هزینه تعمیرات، می‌ توانید با متخصصین مربوطه یا مراکز خدمات تماس بگیرید و درباره مشکلات خود صحبت کنید. مهم است توجه شود که داشتن یک تعمیر پکیج موثر و منظم می‌ تواند به عمر مفید و عملکرد بهتر پکیج کمک کند. بنابراین، توصیه می‌ شود تعمیرات رویکردی پیشگیرانه و نظام منظم را اختیار کنید تا مشکلات جدی‌ تر را پیشگیری کنید و عملکرد بهینه پکیج خود را تضمین کنید.

 

بهترین و موثرترین روش برای ورود به بازار کار تعمیرات پکیج دیواری

 

تعرفه تعمیرات پکیج 1402

در فرآیند تعمیر پکیج 1402، عوامل مختلفی وجود دارند که بر هزینه کل تاثیر می‌گذارند. این عوامل شامل موارد زیر می‌ شوند.

  • نوع پکیج؛ نوع پکیج بر هزینه تعمیر آن تأثیر دارد. برخی پکیج‌ ها دیواری و برخی زمینی هستند، و همچنین برخی از آنها گازسوز و برخی برقی هستند. بنابراین، هزینه تعمیر انواع پکیج‌ها متفاوت است.
  • نوع تعمیر؛ نوع تعمیر نیز بر هزینه کل تأثیر می‌ گذارد. هنگامی که دستگاه خراب می‌ شود، ابتدا باید عیب‌ یابی صورت گیرد و سپس برای رفع مشکل، تعمیر انجام شود. به عنوان مثال، هزینه تعمیر ترموکوبل با تعمیر برد الکترونیکی ممکن است متفاوت باشد و این موضوع بر هزینه کل تأثیر می‌گذارد.
  • قیمت قطعات؛ با توجه به نوسانات قیمت قطعات در بازار، نمی‌ توان قیمت ثابتی برای آنها تعیین کرد. بنابراین، هزینه تعمیر پکیج ممکن است بسته به شرایط بازار، متفاوت باشد.
  • نیاز به قطعات اضافی؛ اگر تعمیرکار در هنگام تعمیر یا تعویض قطعات، نیاز به قطعات اضافی داشته باشد، هزینه تعمیر ممکن است تغییر کند.

در ادامه، مواردی از هزینه‌های مختلف مرتبط با تعمیر پکیج دیواری آمده است:

  • هزینه تعویض منبع انبساط پکیج؛ این قسمت مهمی از دستگاه است که به خرابی آن، نوسان در فشار پکیج را نشان می‌دهد. در صورت خرابی منبع انبساط، دستگاه یا فشار زیادی دارد یا پکیج دائماً با کاهش فشار مواجه است. در صورت خرابی، تعویض منبع انبساط الزامی است.
  • هزینه رسوب زدایی پکیج؛ رسوب زدایی پکیج از مراحل مهم سرویس و تعمیر است و با شوینده‌ های اسیدی انجام می‌شود. اگر پکیج رسوب داشته باشد، آب به درستی در مدار گردش نمی‌کند و مشکلاتی مانند خاموش شدن پکیج، گرم و سرد شدن آب مصرفی و سرد بودن رادیاتورها را به همراه دارد.
  • هزینه تعمیر مبدل پکیج؛ مبدل پکیج دیواری و زمینی قسمتی است که آب در داخل آن گرم می‌شود. این قطعه نقش بسیار حیاتی در کارکرد دستگاه دارد و به شدت تحت تاثیر رسوب قرار می‌گیرد. رسوبات موجود در مبدل پکیج، اگر در زمان سرویس به‌درستی پاکسازی نشوند، می‌توانند منجر به سوراخ شدن مبدل شوند. در صورت سوراخ شدن، تعمیرکار می‌تواند با جوشکاری قطعه را ترمیم کند.

معایب شغل تعمیرات پکیج

در اینجا به شغل تعمیرات پکیج و معایب آن می‌ پردازیم در واقع عدم تجربه و عدم آشنایی با اصول و ساختار یک دستگاه پکیج، می‌ تواند خطرناک باشد و ممکن است سبب وقوع خسارتی شود که همچنین جان نصاب و همه افرادی که در اطراف آن قرار دارند را به خطر بیندازد. بدترین نقطه ضعف در کار تعمیر پکیج، عدم رعایت استانداردهای نصب آن است که می‌تواند منجر به انفجار و وقوع آسیب های جدی شود.

معایب شغل تعمیرات پکیج

آیا شغل تعمیرات پکیج دیواری خوب است؟

در این مطلب به بررسی جامع شغل تعمیرات پکیج دیواری پرداختیم. بازار کار و درآمد نصاب پکیج در ایران و کشورهای اروپایی همچون ترکیه، آلمان و کانادا را مورد بررسی قرار دادیم. نرخ و تعرفه انجام کار توسط پکیج کار را توضیح دادیم.
همان طور که مطالعه کردید، اصلا نگران بازار کار تعمیرات پکیج نباشید، زیرا تعمیر و نصب پکیج شغلی است که خود مشتریان به سراغ شما می آیند و در تمامی فصل ها مخصوصا زمستان و پاییز بسیار پر رونق می باشد. توصیه می شود در کنار حرفه تعمیرات پکیج، تعمیرات و نصب کولر گازی را نیز یاد گرفته این گونه به راحتی می توانید در فصل تابستان که بازار کار نصب و تعمیر کولرگازی داغ است، کسب درآمد کنید. اگر علاقه مند به یادگیری تعمیرات کولر گازی هستید می توانید با شرکت در دوره تعمیرات کولر گازی مهارت و تجربه خود را در این زمینه از 0 تا 100 ارتقا دهید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “بازار کار تعمیرات پکیج دیواری”

  1. موسی زاده گفت:

    درود ایا رشته تعمیر پکیج و آبگرمکن تو خارج هم بازار کار داره اینکه اگر داره درآمدش چطوره؟

    1. هانی گفت:

      سلام، بله عالیه. مخصوصا پکیج