رشته و شغل جوشکاری؛ بازار کار، درآمد و مهاجرت
آگوست 19, 2023
آموزشگاه برق گستران

شغل جوشکاری یکی از قدیمی ترین و بهترین روش های اتصال دو قطعه در جهان می باشد. فرایند جوشکاری متناسب با نوع مواد مورد استفاده و یا محل انجام آن راهکار های مختلفی را پیش روی مهندس ها قرار می دهد، همچنین جوشکاری یکی از حوزه های بسیار وسیعی می باشد که بخش های مختلفی دارد.
سالانه مردم زیادی از طریق حرفه های مختلف، اقدام به مهاجرت می کنند. بهترین روش مهاجرت برای اکثریت افراد، مشاغل فنی هستند که طرفداران زیادی در جهان دارد. شغل و حرفه جوشکاری یکی از ضروری ترین صنایع در سراسر جهان به حساب می آید و تقاضا برای این حرفه در کشور های پیشرو در تولید و صنعت مانند: کانادا، آمریکا، استرالیا، امارات متحده عربی و …. بالا است. برای مهاجرت از طریق این حرفه در خارج از کشور مهم ترین اصل داشتن سابقه کار و مدرک بین المللی است.

بازار کار جوشکاری و درآمد

جوشکاری پیوند بین مواد با استفاده از فرایند های مختلف به خصوص حرارت است یعنی زمانی که گرما در یک عنصر یا آلیاژ رو به افزایش میرود مولکول ها فرصت انتقال دارند و این موضوع منجر به پیوند بین شیشه،فلزات،پلاستیک و … خواهد شد.

اصلی ترین عامل سازندگی در صنایع خودرو، کشتی سازی، پالایشگاه، خطوط انتقال گاز و …. صنعت جوشکاری است و همواره پر تقاضا است و تا زمانی که انسان ها تصمیم به توسعه و ساخت و ساز دارند این شغل بسیار پرمتقاضی خواهد شد.

 

بازار کار جوشکاری و درآمد

 

انواع مختلفی جوشکاری وجود دارد که بیشترین استفاده از آن در جوشکاری الکترود دستی یا برقی است که با استفاده از یک اینورتر یا ترانس جوش و الکترود مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد.

یک نوع از جوشکاری وجود دارد که به آن آرگون یا تیگ گفته می شود که با استفاده از یک اینورتر که مجهز به تورچ و الکترود غیر مصرفی است و دارای جنس تنگستن می باشد از جوشکاری هایی است که این روزها توجه بسیاری را به خود جذب کرده است.

این نوع جوش نیاز به تخصص، تجربه، تکنیک و مهارت های ویژه ای است که در صنایع ظریف و کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع دیگر جوش فلزات رنگین است که در آن جوشکاری فلزات غیر آهنی همچون جوش مس به آهن انجام می گردد.

مهاجرت کاری با شغل جوشکاری

افرادی که فاقد مدارک دانشگاهی یا مدارک کمتر از لیسانس هستند، شرایط مهاجرت کاری آنها متفاوت تر است.

این متقاضیان برای دریافت جاب آفر و صحت دارا بودن تخصص و مهارت باید گواهینامه و مدارک دوره های آموزشی خود را ارائه دهند.

برخی از کشور های دنیا مانند آلمان، استرالیا و کانادا نیازمند نیرو های فنی و تخصصی برای رشته جوشکاری هستند.

این کشور های ارگان هایی دارند که اعتبار سنجی و معادل سازی مداراک و گواهینامه متقاضیان را بررسی کرده و در صورت قبولی می توانید از طریق این رشته مهاجرت کنید.

از شرایط مهاجرت می توان به مواردی چون داشتن مدرک معتبر، دارا بودن مدرک زبان کشور مقصد، داشتن مهارت کافی ،سابقه کار که در یک جای معتبر و رسمی باشد مثل یک ارگان که در حوزه بین المللی فعالیت دارد و یا دریافت جاب آفر، از راه های مهاجرت است.

توجه داشته باشید هر کشور یا منطقه دارای شرایط معادل سازی و مدارک مخصوص به خودش است برای مثال در کشور کانادا، اگر حرفه متقاضی جز نیازمندی های یک استان باشد و فرد سن، زبان و سابقه کاری مناسب را داشته باشد می تواند اقدام به مهاجرت کاری کند.

کشور کانادا از جمله کشور هایی است که همه ی مدارک نیاز به تایید دارند و نسبت به هر حرفه یک ارگان تاییدیه مدارک وجود دارد، از جمله پیش نیاز ها برای کشور کانادا به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارا بودن حداقل 2سال تجربه مرتبط
  • اثبات عدم اعتیاد
  • نداشتن سوابق پلیسی طی 5 سال
  • دارا بودن مهارت های زبان انگلیسی یا فرانسوی

مهاجرت کاری با شغل جوشکاری

مهارت های مورد نیاز برای شغل جوشکاری

  • مهارت های ریاضی
  • توجه به جزئیات
  • هماهنگی خوب دست و چشم
  • قدرت بدنی و استقامت و ….

از جمله بهترین کشور ها برای تحصیل در حرفه جوشکاری: کانادا، فرانسه، هلند و استرالیا است.

زمانی که فردی مهاجرت کاری را برای ادامه انجام حرفه خود انتخاب می کند باید شرایط نرخ بیکاری آن کشور را بررسی کنند.

به طور کلی طبق آمار داده شده توسط اداره آمار کار کشور آمریکا، پیش بینی شده است تا سال 2026 آمار اشتغال حرفه جوشکاری به پنج درصد افزایش می یابد و در سراسر دنیا تقاضای زیادی برای این مهارت برای افراد ماهر وجود دارد.

آینده شغلی و درآمد جوشکاری

اگر شما هم علاقه مند به شغل جوشکاری هستید باید بدانید که این حرفه جزء مشاغل سخت هستند و حضور در فضاهای مختلف که ممکن است پرخطر باشند وجود دارد، آموزش جوشکاری نیازمند اساتید ،تجهیزات و مواد مصرفی است.

درآمد جوشکاری با توجه به سختی کار نابرابر است اما با توجه به دیگر مشاغل صنعتی در آمد قابل قبولی دارد.

در ایران دستمزد یک فرد جوشکار بسته به تجربه، جایی که کار می کند، نوعی جوشی که به کار می برد و میزان تخصصی که دارد تخمین زده می شود و تقریبا از 10 تا 20 میلیون تومان حقوق یک جوشکار در ماه است اما این رقم می تواند متغیر باشد اما می‌ توان گفت که کمترین درآمد مربوط به جوشکاران سنتی است و بیشترین درآمد مربوط به نیرو های ماهر با تجربه که از فرایند های جوش آرگون و یا جوش co2 در لوله و مخازن بهره می برند می باشد.

همچنین باید توجه کرد که این حرفه دارای آینده شغلی مناسبی است و با توجه به این که دنیا با کمبود نیروی ماهر جوشکار رو به رو است وجود فرد ماهر باعث جذب او در تمام دنیا می باشد.

آینده شغلی و درآمد جوشکاری

محدوده‌ی حقوق جوشکاری در زیر آب

جوشکاری در زیر آب یکی از پر هیجان ترین و خطرناک ترین مشاغل جهان می باشد. زیرا این شغل جنبه های هیجانی، احساسی و حادثه ای را در بر می گیرد و همین فضای پر از خطر این حرفه باعث شده است که درآمد بسیار بالایی داشته باشد.

قدمت این حرفه به دوران آغاز جنگ جهانی دوم بر می گردد، یکی از پرطرفدار ترین مشاغل جهان است.

در زمان های قدیم برای تعمیر کشتی های جنگی غواصان کشتی ها را به خشکی انتقال نمی دادند و در زیر آب کشتی ها را تعمیر می کردند.

امروزه هم برای تعمیر سازه های ساحلی، لوله های زیر آب، خطوط لوله انتقال نفت و گاز… مورد استفاده قرار می گیرد.

جوشکاری در زیر آب به دو صورت خشک و مرطوب انجام می شود و هر کدام مزیت ها و معایب خود را دارند.

تجهیزات مورد نیاز برای ورود به بازار کار جوشکاری

  • لباس و تجهیزات غواصی
  • ولت متر
  • ماسک جوشکاری
  • انبراتصال
  • انبر تست آمپر و….

رشته های جوشکاری در زیر آب انواع مختلفی دارند

  • نصب سکو های حفاری نفت
  • نصب سکو های استخراج
  • تعمیر بدنه کشتی ها
  • تعمیر اسکله ها ، کشتی ها

درآمد جوشکاری در زیر آب: به علت درآمد بالای این حرفه علاقه مندان زیادی به این مهارت جذب شده اند.

این رشته در تمامی فصول سال بازار کار پر رونقی دارد به خصوص در فصل های سرد سال یعنی زمستان و بهار که به دلیل طوفان های دریایی احتمال آسیب به اسکله ها و تاسیسات دریایی وجود دارد.

رشته های جوشکاری در زیر آب انواع مختلفی دارند

 

متوسط دستمزد متخصصان این حرفه 59470دلار می باشد یعنی به طور میانگین در هر ساعت 28 دلار درآمد دارد .

البته عوامل موثری در میزان حقوق یک جوشکار در زیر آب وجود دارد، مانند تجربه کاری، عمق آب، محل اجرای پروژه و …..

بازار کار و درآمد جوشکاری در سایر کشورها

اگر به دنبال رشته ای هیجان انگیز و پر در آمد هستید یا قصد مهاجرت کاری دارید رشته جوشكاري در صنعت یکی از بهترین انتخاب ها برای افراد ماهر و با تجربه می باشد. بازار کار جوشکاری در کشورهای مختلف واقعا خوب است و اخذ مدرک فنی حرفه ای آموزش جوش یکی از بهترین راه ها برای دریافت ویزای کاری می باشد. درآمد بالای این این حرفه و کمبود نیروی کار حرفه ای در بسیاری از کشورهای توسعخ یافته باعث شده درآمد جوشکاران در آن کشورها روز به روز افزایش یابد.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *