نقشه سیم‌ کشی ارت ساختمان
نوامبر 19, 2023
آموزشگاه برق گستران

سیم ارت در واقع به معنی سیمی است که به زمین متصل است. وظیفه‌ اصلی این سیم در ساختمان‌ ها، پیشگیری از برق گرفتگی می‌ باشد. در حقیقت سیم‌ های ارت، در کلیه‌ مدارات الکتریکی وجود دارند. چرا که به مثل نشتی گاز، نشتی در جریانات برق نیز اتفاق می‌ افتد و اگر این جریانات توسط سطوح فلزی به بخشی از لوازم برقی برسد، موجب برق گرفتگی و آسیب دیدن وسیله می‌ شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نقشه‌ سیم‌ کشی ارت ساختمان به عنوان بخشی از نقشه برق ساختمان و نکات مرتبط به آن آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

مراحل سیم‌ کشی ارت در ساختمان‌ ها

در ساخت یک ساختمان، بخش‌ های مختلفی وجود داشته که برای هر کدام از آن‌ ها، نقشه‌ قابل قبولی تهیه می‌ شود. نصب سیم‌ های ارت، یکی از مهم‌ ترین بخش‌ ها در ساختمان‌ سازی است که توجه نکردن به آن، خسارات جبران ناپذیری به بار می‌ آورد.

 

در ادامه به بررسی مراحل نصب سیم ارت می‌ پردازیم.

  • انتخاب کردن مکان نصب سیم ارت

از اولین مراحل در نصب این سیم، انتخاب درست مکان نصب است. در کل باید گفت، سیم ارت از یک سو به لوازم الکتریکی و از سوی دیگر، به سیستم لوله‌ کشی آب یا چاه ارت در ساختمان وصل می‌ شود. در نقشه سیم‌ کشی ارت ساختمان، مکان نصب باید در نزدیک‌ ترین حالت به سیستم‌ های الکتریکی، چاه و فاضلاب و بخش‌ های گازی باشد.

این نکته نیز قابل ذکر است که چاه ارت، باید در عمیق ترین سطح زمین، که دسترسی به آن سخت باشد، حفر شود. علاوه بر مطالب گفته شده، مکان‌ هایی که رطوبت دارند، نظیر: زمین چمن، باغچه‌ ها و فضا های سبز، بهترین مکان‌ ها برای نصب این سیم هستند.

این نکته قابل ذکر است که برای پایین آمدن خطا در نصب این سیم‌ ها، حتما از ابزار های تخصصی نظیر: ماشین‌ های حفاری، سایر ابزارآلات و… استفاده نمایید.

مراحل سیم‌ کشی ارت در ساختمان‌ ها

  • گزینش بهترین نوع سیم‌ های ارت – سیم‌ های مسی با مقاومت بالا

در مرحله‌ بعد، برای بالا بردن کیفیت کار، باید بهترین نوع از سیم‌ های ارت را انتخاب کنیم. سیم‌ های ارت در بازار، دارای تنوع گوناگونی از لحاظ جنس رسانایی، نحوه‌ تولید و یا قرار گیری متفاوت رشته سیم‌ ها هستند. با همه‌ این تفاسیر، در ساختمان‌ ها به طور رایج، از سیم‌ های مسی استفاده می‌ شود. چرا که این سیم‌ ها، توانایی تحمل جریانات بالا را دارند. در نقشه برقکشی ارت ساختمان، از سیم‌ هایی با قطر 4 -6 میلی متر استفاده کرده و نمره سیم‌ های ارت، در هر ساختمان ممکن است متفاوت باشد.

  • نصب پایه‌ ها

یکی از مهم‌ ترین مراحل در اجرای سیم‌ کشی ارت در ساختمان‌ ها، نصب پایه‌ ها برای اتصال سیم‌ها است. به این نکته توجه داشته باشید که در انتخاب قطر و طول پیچ و مهره‌ ها دقت کرده و از ابزارآلات مناسب و مربوط به کار، استفاده نمایید.

  • نصب نمودن سیم‌ های ارت

در این مرحله از فرآیند نقشه سیم کشی ارت ساختمان، نوبت به نصب سیم‌ ارت رسیده که برای بهبود فرآیند اتصالات، حتما از پیچ و مهره‌ ها و یا گیره‌ های متصل به پایه و همچنین، سیم‌ ها استفاده کنید. برای نصب کردن سیم ارت، ابتدا و انتهای سیم را به دو طرف پایه نصب نموده و پس از آن، سیم را به همدیگر وصل نمایید. برای متصل کردن دو سر سیم به یکدیگر از پیچ و مهره استفاده کنید.

  • اتصال سیم ارت به وسایل الکتریکی

بعد از آن‌ که مراحل گفته شده انجام شد، سیم ارت را به تجهیزات الکتریکی متصل می‌ کنید. برای انجام این کار از کلمپ کمک بگیرید. ابتدا سیم را به کلمپ متصل نموده و سپس کلمپ را به تجهیزات الکتریکی وصل کنید. برای اینکه از انجام درست این مرحله اطمینان حاصل کنید، در پایان کار از دستگاه تست ارت سنج استفاده نمایید.

طریقه‌ نصب سیم ارت در ساختمان

به طور کلی در فرآیند نقشه سیم‌کشی ارت ساختمان، از طریق دو روش می‌ توان اقدام به انجام این کار نمود.

 

در ادامه به بررسی این روش‌ ها برای نصب سیم ارت می‌ پردازیم.

1. روش نصب چاه ارت عمقی

این روش نصب، یکی از رایج‌ ترین و پرکاربردترین روش‌ ها، در نصب سیم‌ های ارت در ساختمان‌ ها می‌ باشد. برای انجام این روش، باید طبق مراحل زیر عمل کرد.

انتخاب چاه

این چاه باید در مکان‌ هایی که پایین‌ ترین سطح از زمین را دارند حفاری شود. همانطور که در مطالب بالا اشاره شد، رطوبت باید در عمق کم وجود داشته باشد و به طور کلی، زمین‌ های چمن و فضاهای سبز، مناسب برای حفر این چاه هستند.

عمق چاه

پس از انتخاب محل چاه، باید آن را در عمق مناسب حفر کرد. بهترین عمق برای چاه ارت، حداقل 4 و حداکثر 8متر و بهترین قطر برای آن، 80 سانتی‌ متر است. این نکته قابل ذکر است که، میزان رطوبت و جنس خاک، در مقدار حفر بی‌ تاثیر نیست.

به عنوان نمونه، در مکان‌هایی که خاک رس وجود دارد، به دلیل رطوبت مطلوبی که خاک داشته، حفر چاه ارت در عمق 4 متری کافی است و یا در زمین‌ هایی که سنگلاخ هستند، به دلیل رطوبت کم، گاهی حفر چاه تا عمق 6 متری نیز پیش می‌ رود. پس از پایان حفر چاه، یک چاله به عمق 60 سانتی‌ متر از چاه به سوی دکل ارت، باید حفر گردد.

طریقه‌ نصب سیم ارت در ساختمانمتصل نمودن سیم‌ ها به سطح مسی

پس از حفر نمودن چاه در نقشه سیمکشی ارت ساختمان، سیم را به سطح مسی متصل نموده و برای انجام آن حتما از جوش استفاده شود.

پرکردن چاه

قبل از پرکردن چاه، حدود 20 لیتر محلولی از آب و نمک را کف چاه ریخته و پس از گذشت 24 ساعت، حدود 20 سانتی‌ متر ته چاه را با خاک رس پر نمود. بعد از پایان این کار، لوله پولیکا را در چاه قرار داده و 15 کیسه بنتونيت که با آب مخلوط شده را در چاه می‌ ریزیم. در آخر نیز صفحه‌ مسی را به شکل عمود، در مرکز چاه گذاشته و مابقی چاه را با بنتونیت پر نمایید.

 

2. روش چاه ارت سطحی

در روش چاه سطحی، دغدغه اجرا نسبت به روش قبل کمتر بوده و به شکل‌ های شعاعی، شبکه‌ ای، مختلط و… اجرا می‌گردد. این روش در مکان‌ هایی که ارتفاع کمی نسبت به سطح دریا داشته و یا منطقه دارای پستی و بلندی زیادی است، کاربرد دارد.

طریقه‌ و مراحل انجام چاه ارت سطحی در نقشه سیم‌کشی ارت ساختمان:

  • ابتدا چاهی با عمق 80 سانتی‌ متر حفر می‌ شود.
  • با توجه به میزان مقاومت زمین، می‌ توان به جای استفاده از صفحات مسی، از صفحات فولادی که روکش مسی دارند، استفاده کرد.
  • کابل‌ های مسی را به صفحات متصل کنید.
  • 2 میله با فاصله‌ های 3 متر از یکدیگر را درون زمین قرار داده، تا زمانی که 15 سانتی‌ متر از میله‌ها، بیرون از سطح زمین بمانند.
  • کابل‌ های مسی را به میله‌ ها متصل کرده و توسط ارت سنج، مقاومت زمین را بررسی کنید.
  • اگر به مقاومت مد نظر نرسیده، میله‌ ها را افزایش دهید.
  • سیمی که به شی مسی متصل شده را به میله‌ ها جوش داده و به سمت دکل می‌ بریم.
  • روی سیم مسی را با بنتونیت پوشانده و با خاک نرم روی آن را بپوشانید.

کلام پایانی

همانطور که در مطالب بالا اشاره نمودیم، سیم‌ های ارت در ساختمان‌ ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. هر گونه خطا و یا بی‌ توجهی در خصوص نصب آن‌ ها، ممکن است خطرات جبران ناپذیری برای افراد و تجهیزات ساختمان، ایجاد نماید. در این مقاله سعی کرده‌ ایم تا به اختصار، در خصوص نقشه‌ سیم کشی ارت ساختمان و روش‌ های مربوط به آن با شما عزیزان صحبت کنیم. حتما پیش از انجام سیم‌ کشی ارت در ساختمان‌ ها، زمین و منطقه‌ مورد نظر را بررسی نموده و ابزارآلات مناسب این کار را فراهم کنید.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *