هر آنچه که باید درباره تعویض روغن موتور بدانید!
ژانویه 16, 2023
آموزشگاه برق گستران

تعویض روغن موتور برای سهولت حرکت قطعات فلزی خودرو بسیار حائز اهمیت است. در اصل روغن موتور یکی از محصولات پرکاربرد در خودرو به شمار می رود که سبب افزایش کارایی قطعات فلزی می شود. علاوه بر این مورد در کاهش چشمگیر مصرف سوخت نیز بسیار موثر می باشد. بنابراین اصلی و مهم ترین علت استفاده از روغن موتور جلوگیری از فرسودگی قطعات می باشد.

با توجه به این مورد، یکی از رایج ترین سوالاتی که میان کاربران وجود دارد این است که بهترین زمان برای تعویض روغن خودرو چه زمانی است؟ و آیا خریداری و استفاده از روغن موتورهای گران قیمت توصیه می شود؟ دقت داشته باشید همان گونه که استفاده از روغن موتور در خودرو مهم است، نحوه تعویض روغن موتور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا تعویض روغن بایستی اصولی و صحیح انجام شود به گونه ای که آسیبی به موتور وارد نشود و موتور خودرو کاملا آماده ورود روغن موتور دیگری را داشته باشد.

اگر به حوزه خودرو و مکانیک علاقمند هستید می توانید با شرکت در دوره های آموزش تنظیم موتور خودرو و آموزش مکانیک خودرو سطح دانش و مهارت خود را در این حرفه پول ساز افزایش داده و زیر نظر اساتید ماهر آشنا با بازارکار تعلیم دیده و در نهایت با داشتن مدرک بین المللی سازمان فنی و حرفه ای وارد بازار کار شوید. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه برق گستران به بهترین زمان جهت تعویض روغن موتور خودرو می پردازیم.

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو

 

وجود روغن مرغوب در موتور خودرو عملکرد موتور را بهبود داده و برای افزایش طول عمر موتور خودرو تعویض آن سر زمان به طور مداوم بسیار حائز اهمیت است. مدت زمان استفاده از روغن موتور به عوامل متعددی بستگی دارد اما اکثر تعمیرکاران خودرو پیشنهاد می کنند که تعویض روغن خودرو بایستی زمانی انجام شود که خودرو ده هزار کیلومتر کار کرده باشد. به عبارتی دیگر تعویض روغن موتور خودرو هر شش ماه یکبار توصیه می شود که البته این مدت زمان تقریبی است و ممکن است در طول یکسال با توجه به کیفیت روغن موتور نیازی به تعویض آن نداشته باشید.

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو

 

برخی از افراد به اشتباه معتقد اند که هر زمان روغن موتور تیره شد، وقت آن فرا رسیده تا روغن خودرو را تعویض کنید. توجه فرمایید تیره شدن رنگ روغن به این معناست که روغن کارایی درستی داشته و ربطی به تعویض روغن موتور خودرو ندارد، از این رو سعی کنید برای تعویض روغن خودرو زمان مشخصی را معین کنید.

حال ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که چه عواملی سبب تیره شدن روغن موتور می شود؟ با پاکسازی دود ناشی از احتراق موتور، روغن موتور به مرور زمان آلوده شده و خاصیت اصلی خود را از دست می دهد. از این رو مواد افزودنی روغن موتور اکسید و تجزیه خواهد شد، در نتیجه رنگ روغن موتور تیره و تیره تر می شود.

روغن موتور قدیمی که بیش از یک سال تعویض نشده است بسیار کثیف و حاوی ذرات دوده، براده های فلز و سایر آلاینده که می باشد که می تواند برای موتور خودرو مشکلات بزرگی را ایجاد کند. از این رو توصیه می شود هنگام تعویض روغن موتور خودرو، فیلتر روغن را نیز تعویض کنید. دقت داشته باشید پشت گوش انداختن تعویض روغن خودرو می تواند عواقب بسیار پر هزینه ای را برای شما داشته باشد.

فواید تعویض به موقع روغن موتور و فیلتر خودرو چیست؟

اولین و موثر ترین خط دفاعی موتور خودرو در برابر آلودگی ها، فیلتر روغن می باشد. جالب است بدانید حتی کوچکترین آلودگی می تواند خسارات سنگینی را برای موتور خودرو به وجود آورد. به عنوان مثال اگر فیلتر روغن را حذف کنیم، روغن تازه خودرو با ذرات ریز و درشت آلاینده ها اشباع شده و به سادگی وارد موتور خودرو می شود که عملکرد آن را دچار اختلال می کند. از مهمترین مزایا تعویض روغن خودرو و فیلتر آن می توان به موارد زیر اشاره داشت :

*جلوگیری از فرسایش زودهنگام قطعات موتور

*کاهش هزینه های نگهداری و کاهش احتمال خرابی موتور خودرو

*افزایش کارایی موتور خودرو

چگونه روغن خودرو مرغوب تهیه کنیم

 

هنگام تهیه روغن موتور گزینه های زیادی پیش روی شما قرار دارد. یکی از رایج ترین سوالات میان افراد این است که روغن موتور مرغوب برای خودرو از چه برندی تهیه کنیم؟ باید در این راستا بگوییم که خریداری روغن موتور به عوامل متعددی مانند شرایط آب و هوایی و میزان کاربرد خودرو بستگی دارد. به عنوان مثال برخی از افراد معتقد اند روغن های ترکیبی از روغن های عادی بهتر است و به دنبال روغن هایی هستند که به عنوان روغن های ناسوز در بازار وجود دارد.

چگونه روغن خودرو مرغوب تهیه کنیم

 

اما بایستی گفت که اکثرا دارای جنبه تبلیغاتی می باشد و عملکرد اکثر روغن موتور ها یکسان است. موردی که حائز اهمیت است این است که روغن موتور خودرو را بایستی به طور منظم تعویض کنید. در نهایت اگر در مناطق کوهستانی و سردسیر زندگی می کنید سعی کنید از روغن موتورهایی استفاده کنید که علامت اختصاری W روی آنها قرار داشته باشد. این بدان معنی است روغن موتور دارای ویسکوزیته بالایی بوده و برای استفاده در زمستان توصیه می شود.

چگونه روغن خودرو را چک کنیم؟

قبل از اینکه به فکر تعویض روغن موتور خودرو خود باشید، درپوش روغن را برداشته و انگشت خود را به روغن موتور آغشته کنید. در صورتی که روغن چسبندگی بالایی داشته و رنگ آن کهربایی باشد، به این معناست که روغن تازه بوده و هر چه چسبندگی روغن کمتر باشد و رنگ آن تیره باشد، نشان دهنده آن است که روغن بیش از حد کار کرده و زمان تعویض آن فرا رسیده است. بنابراین بهتر است قبل از خریداری روغن موتور جدید، روغن فعلی خودرو خود را چک کرده سپس برای تعویض آن اقدام کنید.

مطلب پیشنهادی : هر آنچه که باید در مورد سیم کشی خودرو بدانید

چه عواملی نشان می دهد که زمان تعویض روغن موتور فرا رسیده است؟

داغ شدن موتور خودرو : روغن موتور کهنه همراه با فیلتر روغن آلوده سبب می شود موتور خودرو به صورت خشک کار کند که منجر به افزایش اصطکاک می شود. از این رو اگر موتور خودرو بیش از حد داغ شود با چراغ قرمز رنگ چک ماشین روبرو می شوید که می تواند بیانگر تعویض روغن خودرو باشد.

دود سیاه و آلوده اگزوز : در حالت معمول دود اگزوز قابل مشاهده نیست اما زمانی که دود اگزوز تیره، خاکستری و یا آبی شود بدان معنی است که فیلتر روغن کاملا آلوده بوده و روغن موتور نیز دیگر قابل استفاده نمی باشد. به همین علت روغن موتور در محفظه احتراق می سوزد و دود سمی آبی و خاکستری به بیرون اگزوز نشت پیدا میکند.

زیاد شدن صدای موتور : همان طور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، اگر به هر دلیلی روغن موتور خودرو سر وقت تعویض نشود، به دلیل ساییدگی اجزا موتور، صدا های غیر معمول تولید می شود.

انواع روغن موتور از نظر مراحل تولید

 

مینرال Mineral : روغن موتور مینرال در اصل روغن موتور معمولی می باشد که معمولا از کیفیت بالایی برخوردار نیستند. زیرا شیوه تولید آن بسیار ساده بوده و بایستی در صورت استفاده از آن، تعویض سر زمان انجام شود. دقت داشته باشید مواد اصلی پایه روغن مینرال نفت خام بوده و اصلا برای ماشین های جدید و پیشرفته توصیه می نمی شود. از این روغن بیشتر برای ماشین های سنگین قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع روغن موتور از نظر مراحل تولید

 

سنتتیک Synthetic : قیمت این نوع روغن موتور نسبت به سایر بسیار بالاتر می باشد و البته از بهترین کیفیت نیز برخوردار است. برای تولید این روغن موتور بایستی پروسه پیچیده و طولانی را طی کرد. همچنین تعویض روغن موتور سنتتیک نسبت به سایر روغن های دیگر طولانی تر صورت می گیرد و دارایی ماندگاری بالایی است.

نیمه سنتتیک Semi synthetic : این نوع روغن موتور از کیفیت نسبی خوبی برخوردار بوده و دارای قیمت مقرون به صرفه نیز می باشد. برای تولید این نوع روغن از روش های ترکیبی استفاده شده و روغنی میان سنتتیک و مینرال است. این نوع روغن موتور از رایج ترین روغن های موتور موجود در بازار است.

بیشتر بخوانید : ای سی یو(ECU) یا ایسیو زیمنس چیست؟

جمع بندی

تعویض روغن خودرو سر زمانی مشخص بسیار حائز اهمیت بوده و سبب می شود تا کارایی موتور خودرو شما افزایش پیدا کند و از ساییدگی اجزا قطعات موتور جلوگیری شود. بنابراین با پرداخت هزینه ناچیز تعویض روغن خودرو می توانید از مشکلات بزرگ تری همچون خرابی موتور خودرو خود جلوگیری کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *