آموزش جامع نحوه ریست کولر گازی و کنترل کولر گازی
اکتبر 12, 2023
آموزشگاه برق گستران

ریست کولر گازی یکی از روش های کاربردی برای رفع بسیاری از اختلالات ایجاد شده در این دستگاه است. اگر کولر گازی شما نیز خوب کار نمی کند و نیاز به ریست کردن دارد، این مطلب را تا انتها بخوانید، در این مطلب به طور جامع به بررسی نحوه ریست انواع مدل ها برندهای این دستگاه می پردازیم، با ما همراه باشید.

همچنین در دوره آموزش صفر تا صد تعمیرات کولر گازی به صورت تخصصی نحوه ریست کولر گازی آموزش داده می شود.

چرا باید کولر گازی را ریست کنیم؟

درگیر بودن مدار جعبه قطع کننده در سیستم های کولر گازی، مانع از راه اندازی و کارکرد کمپرسور دستگاه می‌شود. قطع کننده مدار به عنوان یکی از اجزای محافظتی، از اجزا و قطعات کولر گازی در برابر حوادث و اتفاقاتی مانند انفجار یا آتش سوزی، محافظت به عمل می آورد. علاوه بر این، در صورت معیوب یا تنظیم نبودن ترموستات، دستگاه قادر به انجام فرآیند سرمایش و تولید و توزیع هوای خنک نمی باشد و مشکلاتی از قبیل خنک نکردن کولر گازی دیده می شود. بر همین اساس، راه اندازی و کارکرد بهینه کمپرسور و رفع مشکلات ترموستات و قطع کننده مدار را می توان از مهم ترین دلایل ریست کولر گازی برشمرد.

لازم به ذکر است که سیکل تبرید سیستم های تهویه مطبوع از نوع کولر گازی، با کارکرد کمپرسور آغاز می گردد. این قطعه با فشرده سازی ماده مبرد و انتقال آن به یونیت داخلی دستگاه، فرآیند ایجاد هوای خنک و مطبوع را انجام می دهد. بروز هرگونه ایراد و مشکل در قطعه کمپرسور یا واحد تراکم، اختلال در فرآیند سرما سازی و سرمادهی کولر گازی را به دنبال خواهد داشت. ضمنا، کمپرسور از قطعات حائز اهمیت و گران قیمت کولرهای گازی محسوب می شود.

در مقاله دیگری به بررسی علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی پرداخته، برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

چرا باید کولر گازی را ریست کنیم؟

چگونه کولر گازی را ریست کنیم؟

قبل از آغاز شروع ریست کولر گازی می بایست از وجود جریان الکتریکی به صورت منظم و یکنواخت، اطمینان حاصل نمود. بررسی و ارزیابی منبع تغذیه دستگاه، در این زمینه کمک شایانی می نماید.

برای آغاز ریست کردن دستگاه در وهله نخست، باید درصدد پیدا کردن دکمه مربوط به ریست کولر برآمد. در اغلب مدل های کولر گازی یک دکمه به رنگ قرمز و کوچک در ساختار دستگاه طراحی می گردد. برای پیدا کردن سریع این دکمه می توان از کاتالوگ و دفترچه راهنمای دستگاه کمک گرفت.

پس از پیدا کردن دکمه reset کولر گازی، بایستی برای مدت زمان حدود 3 ثانیه دکمه را فشار داد. به منظور اعمال این روش باید انگشتان بدون حرکت بر روی دکمه ریست باقی بمانند. پس از گذشت سه ثانیه، دکمه را رها کرده و بار دیگر برای مدت سه ثانیه آن را فشار دهید. شنیده شدن سه بوق پس از پایان این پروسه، حکایت از آغاز عملیات ریست شدن دستگاه دارد.

ریست دستی کولر گازی

برخی از مدل های کولر گازی در ساختار خود از دکمه ریست برخوردار نمی باشند. در چنین شرایطی، برای رفع ایرادات دستگاه باید از روش ریست دستی کولر گازی بهره گرفت. برای انجام این روش در ابتدا کولر گازی را خاموش کرده و جریان برق دستگاه به طور کامل قطع می گردد. به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب یا حادثه احتمالی می بایست کلیه سیم‌ها و اتصالات دستگاه از پریزهای برق بیرون کشیده شوند.

در ادامه این فرآیند، باتری ریموت کنترل دستگاه برای مدت زمانی در حدود 15 دقیقه جدا می شود. سپس دستگاه را روشن کرده و پس از آن باتری ریموت کنترل در حالت اولیه قرار می گیرد. پس از طی شدن این مراحل ریست دستگاه کولر گازی انجام شده است.

آموزش ریست کنترل کولر گازی

در برخی مواقع کنترل یا ریموت کنترل کولر گازی دچار مشکل شده و به اصطلاح هنگ می کند. این امر موجب عدم اعمال تنظیمات و عملکردها و حالت های دستگاه می شود. بر همین اساس، ریست کنترل کولر گازی، از بهترین راهکارها برای رفع و برطرف کردن این مشکل می باشد. به طور معمول، این پروسه به دو روش مختلف صورت می گیرد.

در روش اول باتری ریموت را برای مدت زمانی در حدود 3 تا 5 دقیقه جدا کرده و پس از گذشت مدت زمان لازم، بار دیگر در محل اولیه خود قرار داده می شود.

در روش دوم، ریست کردن ریموت دستگاه با استفاده از دکمه reset تعبیه شده بر روی کنترل انجام می شود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که دکمه مربوط به ریست بر روی ریموت کنترل به دو صورت حفره ای یا دکمه‌ای طراحی می شود.

برای انجام فرآیند ریست ریموت کنترل، دکمه reset برای مدت 3 ثانیه فشار داده می شود. چنانچه دکمه ریست کنترل کولر گازی به صورت حفره ای بر روی ریموت کنترل طراحی شده باشد، با استفاده از یک سوزن و قرار دادن آن به مدت سه ثانیه در حفره، ریست ریموت انجام می گیرد. با انجام این روش برد ریموت کنترل دستگاه ریست شده و کلیه تنظیمات آن بر روی حالت تنظیمات کارخانه قرار گرفته است.

 

ریست کنترل کولر گازی سامسونگ

برای ریست کردن کنترل کولر گازی سامسونگ ابتدا دکمه ریست روی کنترل را پیدا کرده و سپس آن را به مدت سه ثانیه فشار دهید. شما همچنین می توانید این کار را با دست انجام دهید. باتری را برای چند دقیقه از ریموت کنترل خارج کرده و داخل ریموت کنترل قرار دهید.

اولین و مهمترین دکمه کولر گازی سامسونگ دکمه پاور (power) است. این دکمه روی انواع ریموت کنترل ها وجود دارد و برای برقراری ارتباط بین کولر و کنترل و دسترسی به برنامه های مختلف کولر گازی استفاده می شود. پس از قرار دادن باتری در کنترلر و فشردن این دکمه، جریان الکتریکی در کولر شروع می شود و با فشردن هر دکمه برنامه آن در کولر فعال می شود.

ريست كردن كنترل كولر گازي گری

گاهی اوقات کنترل کولر گازی خراب می شود و فرد را از انجام عملیات باز می دارد. معلق ماندن در هنگام استفاده و موانع در انتخاب تنظیمات از مشکلات رایج است. با چند روش ساده می توانید تمام این مشکلات مربوط به ریست کولر گازی را حل کنید. روش اول این است که باتری ها را به مدت 3 ثانیه درآورده و آنها را برگردانید.

چگونه کولر گازی را ریست کنیم؟

روش دوم ریست کردن با دکمه قرمز با فشردن دکمه در دو مرحله 3 ثانیه ای است. در کولر های دارای سوراخ یا حفره ای باید به آرامی یک جسم نوک تیز، سوزن و غیره را وارد سوراخ کرد. با تمام این روش ها، کولر گازی شما به راحتی ریست و راه اندازی مجدد می شود. اگر این روش ها را به دقت دنبال کنید، دستگاه شما مانند روز اولی که آن را خریدید شروع به کار می کند.

علاوه بر این، دوام و عمر مفید چندین برابر می شود. با تنظیم مجدد کولر گازی، دستگاه عملکرد راحت و نتیجه رضایت بخشی را برای فرد فراهم می کند. از آنجایی که کولر گازی محصولی ضروری و پرکاربرد است، باید تعمیرات قابل اعتماد و مناسب انجام شود.

ریست کولر گازی هایسنس

اگر تنظیمات ریموت کولر گازی هایسنس به درستی کار نمی کند، می توانید با کمک مراحل زیر این کار را انجام دهید.

  • برای ریست کنترل کولر گازی  Hisense، باید دستگاه را خاموش کنید.
  • کنترل از راه دور را از برق بکشید، باتری را بردارید و 15 دقیقه صبر کنید.
  • پس از چند دقیقه کولر را روشن کرده و باتری را داخل ریموت کنترل قرار دهید.
  • با این کار تنظیمات تهویه مطبوع را ریست کرده و دستگاه را ریست می کنید.

ریست کنترل کولر گازی جنرال

برای تنظیم مجدد کنترل اصلی کولر گازی برند جنرال، می توانید باتری های ریموت کنترل را خارج کرده و در جای خود قرار دهید. همچنین می توانید این کار را با فشار دادن دکمه تنظیم مجدد روی کنترلر انجام دهید. اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد نحوه تنظیم مجدد کنترل های معمولی تهویه مطبوع خود هستید، موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • تعمیر کولر گازی جنرال به دو صورت دستی یا دکمه ای قابل انجام است.
  • در روش دستی چک کنید که کولر خاموش باشد و برق نداشته باشد.
  • سپس باتری های کنترل را به مدت 3-5 دقیقه خارج کرده و دوباره باتری ها را وارد کنید.
  • اگر از روش دکمه استفاده می کنید، می توانید از دکمه قرمز نصب شده روی ریموت کنترل دستگاهتان نیز استفاده کنید.

ریست کردن کولر گازی چه مزایایی دارد؟

بروز ایراد و مشکلات فنی، از موارد اجتناب ناپذیر و جدا نشدنی در سیستم های کولر گازی به شمار می‌رود. در این شرایط دستگاه عملکرد و کارکرد مورد انتظار را ندارد. ریست کولر گازی از روش های موثر برای رفع برخی از مشکلات و ایرادات این مدل از سیستم های تهویه مطبوع قلمداد می گردد.

یکی از مشکلات ایجاد شده در این دستگاه ها، عدم کارکرد مطلوب و بهینه کمپرسور می باشد. عملکرد نامطلوب کمپرسور، اختلال در سیکل تبرید کولر گازی را به دنبال دارد. این امر مانع از تکمیل شدن انجام فرآیند سرمایشی و برودتی دستگاه می شود. همچنین، کاهش راندمان و توان برودتی دستگاه، از دیگر تبعات این مشکل می باشد.

ریست کردن کولر گازی چه مزایایی دارد؟

برای راه اندازی و کارکرد واحد تراکم یا کمپرسور، ریست کولر گازی از بهترین و موثرترین اقدامات به شمار می‌رود. ریست کردن و شروع مجدد دستگاه، مشکلات و ایرادات جزئی کمپرسور را برطرف می نماید و از سوختن کمپرسور کولر گازی جلوگیری می کند.. همچنین، این فرآیند مشکلات مربوط به ترموستات دستگاه را نیز تا حدی رفع می کند.

چنانچه مشکلات و ایرادات کولر گازی علی رغم ریست کردن برطرف نشد، می بایست از خدمات تخصصی و حرفه‌ای تعمیرکاران باتجربه و کاربلد، بهره مند گردید.

زمان ریست کولر گازی

هر چند وقت یکبار باید کولر گازی ریست شود؟ سیستم تهویه مطبوع منزل یا محل کار شما به گونه ای ساخته شده است که در برابر آسیب های احتمالی مقاومت کند، اما این بدان معنا نیست که باید آن را برای بقیه سال نادیده بگیرید. ریست کولر گازی روشی کاربردی برای رفع بسیاری از مشکلات ناشی از این دستگاه است. اگر کولر گازی شما خراب است و نیاز به تنظیم مجدد دارد، لطفا این مقاله را تا انتها بخوانید. در این مقاله به نحوه آموزش ریست کردن کنترل کولر گازی در مدل ها و برند های مختلف می پردازیم.

در این مطلب به بررسی نحوه ریست کردن کولر گازی و کنترل آن در انواع مدل ها و برندها پرداختیم. در صورتی که از علاقه مندان به تعمیرات کولر گازی هستید توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در دوره های آموزش تعمیرات کولر گازی آموزشگاه برق گستران ثبت نام کنید

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه برای “آموزش جامع نحوه ریست کولر گازی و کنترل کولر گازی”

  1. خاوند گفت:

    حفره مانند زدم برای ریست کلر کورس ولی باز ریست نشد چند بار تکرار کردم فایده نداشت