roshan-nashodan-jaroobarghi
ژانویه 23, 2024
آموزشگاه برق گستران

در بیشتر مواقع علت روشن نشدن جاروبرقی بسیار ساده است، گاهی سیم‌ جاروبرقی به درستی به پریز وصل نشده است. گاهی نیز با بررسی کردن تبدیل و سری اتصالات علت این مشکل مشخص می‌ شود. اما گاهی اوقات نیز منشا این مشکل می تواند موارد دیگری باشد.

نحوه عملکرد جاروبرقی شیوه ساده‌ ای دارد، به ویژه اگر در مورد مدار و اتصالات جاروبرقی آشنایی مختصری داشته باشید. بنابراین اگر اطلاعات کمی در مورد سیستم جاروبرقی داشته باشید نسبت به این موضوع آگاه هستید که عیب‌ یابی آن کار دشواری نیست. اما اگر در مورد مشکلات و خرابی های جاروبرقی آگاهی ندارید در صورت بروز مشکل، از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

 دلیل روشن نشدن جاروبرقی

اگر دلیل روشن نشدن جاروبرقی را بدانید باعث افزایش عمر مفید این دستگاه می‌ شوید و هزینه‌ های خود را کاهش می‌ دهید. روشن نشدن جاروبرقی می‌ تواند علت‌ های مکانیکی و الکتریکی داشته باشد.

 

– معیوب بودن رله جاروبرقی

داشتن اطلاعات در مورد جاروبرقی و دیگر لوازم برقی مورد استفاده در منزل حداقل به شما کمک می‌ کند در صورت بروز خرابی بدانید مشکل به وجود آمده مربوط به چه قطعه‌ ای است. قطع و وصل جریان الکتریکی در مدارها به وسیله رله انجام می‌ شود و در صورت بروز مشکل دستگاه از کار می‌ افتد. اگر جاروبرقی روشن نمی‌ شود اولین اقدام برای حل مشکل چک کردن رله است. ممکن است رله به کلید قدرت متصل نباشد در این حالت با محکم کردن دسته کلید قدرت رله مشکل برطرف می‌ شود و می‌ توانید جاروبرقی را روشن کنید. اگر مشکل برطرف نشد علت روشن نشدن جاروبرقی را در قسمت‌ های دیگر باید جستجو کنید.

– خرابی در سیم رابط

زمانی که جاروبرقی خاموش می‌ شود در ابتدا باید مطمئن شوید که دستگاه به جریان برق متصل باشد. هر گونه نقصی در سیم رابط، قطع جریان برق را به دنبال دارد؛ پریز را چک کنید و مطمئن شوید که برق منزل وصل باشد. سپس سیم را بررسی کنید اگر پارگی و قطعی در سیم وجود داشته باشد باید برای تعمیر یا تعویض به تعمیرکار مراجعه کنید. قطعی یا پارگی سیم جاروبرقی نه تنها باعث خاموشی جاروبرقی می‌شود بلکه ممکن است خطراتی نیز ایجاد کند.

 دلیل روشن نشدن جاروبرقی

– سوختن موتور و یا داغ شدن آن

یکی از مشکلات بسیار جدی جاروبرقی سوختن موتور آن می‌ باشد. سوختن موتور می‌ تواند به دلایلی مانند داغ کردن موتور، مدام کار کردن جاروبرقی و مکش آب و رطوبت ایجاد شود.

برای مراقبت از جاروبرقی و افزایش عمر آن رعایت نکاتی که در دفترچه راهنمای این دستگاه ذکر شده‌اند ضروری می‌باشد. بنابراین برای تمیز کردن مناطق و زباله‌ های خشک از جاروبرقی استفاده کنید زیرا نفوذ رطوبت به موتور جاروبرقی آسیب می‌زند.
در صورت سوختن موتور حتما به یک متخصص رجوع نمایید تا اقدام به تعمیر موتور جاروبرقی نماید.

– ایراد در ترموستات

یک علت روشن نشدن جاروبرقی، خرابی ترموستات می‌ باشد. این قطعه از داغ شدن بیش از اندازه جاروبرقی و موتور آن جلوگیری می‌کند. گاهی اوقات جاروبرقی مدت زیادی روشن بوده است و همین عامل باعث افزایش دمای موتور شده‌ است و ترموستات در این گونه مواقع برای جلوگیری از آسیب‌ های احتمالی برق دستگاه را قطع می‌کند. پس از این که دمای موتور به حالت عادی برگشت دوباره می‌توانید جاروبرقی را روشن کنید.

 – اشکال در سیم جمع کن

خرابی سیم جمع کن نیز می‌تواند باعث خاموشی جاروبرقی شود، در بخش سیم جمع کن جاروبرقی شاخک‌ های فاز و نول وجود دارند، این شاخک‌ ها به حلقه‌ هایی متصل هستند. شاخک های فنر مانند سیم جمع کن ارتباط بین موتور و برق را برقرار می‌کنند. بنابراین اشکال در این شاخک‌ها انتقال برق به موتور را مختل می‌کند و باعث از کار افتادن جاروبرقی می‌شود.

– اشکال در دکمه‌ خاموش و روشن و دیگر دکمه‌ها

اگر اختلالی در عملکرد دکمه‌ های روی جاروبرقی رخ دهد باعث خاموشی دستگاه می‌شود. عیب یابی این مشکل کمی دشوار است و یک فرد متخصص می‌تواند این مشکل را تشخیص دهد.

 

– پر بودن پاکت جاروبرقی

یکی از عواملی که باعث خاموشی جاروبرقی می‌شود این است که پاکت آن پر آشغال شده‌است. پر بودن پاکت و تمیز نبودن فیلتر های جاروبرقی می‌ تواند سر و صدای زیادی ایجاد کند. پر بودن پاکت باعث افت قدرت مکش جاروبرقی می‌شود و فشار زیادی را به موتور تحمیل می‌کند. زمانی که فشار زیادی به موتور وارد شود داغ شدن آن را به دنبال دارد،‌ در این هنگام ترموستات فورا جاروبرقی را خاموش می‌کند.

فیلتر جاروبرقی تاثیر زیادی در تمیز کردن هوا دارد و مانع انتشار گرد و خاک در هوا می‌شود. اگر پاکت جاروبرقی را تخلیه کرده‌ اید ولی باز هم دستگاه روشن نمی‌ شود فیلترها را بررسی کنید. فیلترهای جاروبرقی باید به صورت دوره‌ای چک شوند و اگر کثیف شده باشند باید آن‌ها را عوض کنید تا فشار زیادی به موتور وارد نشود. همچنین کثیفی این قسمت یکی از علل خاک دادن جارو برقی است.

عیب یابی علت روشن نشدن جاروبرقی توسط تعمیرکار

اگر تمام مواردی که ذکر شد را بررسی کردید و بازهم جاروبرقی روشن نشد باید در اسرع وقت به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. گاهی نیز ممکن است به دلایل مختلفی با گذشت زمان، موتور قدرت و توان خود را از دست بدهد که در این موارد باید آن را عوض کنید.

 

عوض کردن موتور نیز نیاز به تخصص دارد و باید به وسیله تکنسین ماهر و با تجربه انجام شود. تعمیرکار برای عیب یابی علت روشن نشدن جاروبرقی اقدامات زیر را انجام می‌دهد.

عیب یابی علت روشن نشدن جاروبرقی توسط تعمیرکار

– چک کردن پریز برق

چک کردن پریز، اولین کاری است که تعمیرکار انجام می‌دهد. تعمیرکار ولتاژ پریز را اندازه می‌گیرد و با اندازه‌ گیری مقدار ولتاژ مطمئن می‌شود که آیا ولتاژ برای روشن شدن جاروبرقی کافی است یا نه؟

کمبود ولتاژ سبب خاموش شدن جاروبرقی می‌شود.

– چک کردن سیم رابط

پس از این که تعمیرکار از سالم بودن پریز مطمئن شد در مرحله بعدی سیم رابط جاروبرقی را چک می‌کند. با استفاده از مولتی‌متر مقدار مقاومت سیم رابط را می‌سنجد اگر عددی که مولتی متر نشان می‌دهد بیش از اندازه باشد باید سیم رابط عوض شود.

– چک کردن کلید خاموش روشن

پس از چک کردن پریز و سیم رابط و اطمینان از سلامت آ‌ن‌ ها نوبت چک کردن کلید خاموش روشن است. با استفاده از مولتی‌ متر جریان برق در کلید خاموش روشن اندازه‌ گیری می‌ شود اگر جریان برق در این کلید وجود نداشته باشد لازم است این کلید عوض شود.

– چک کردن موتور

پس از مطمئن شدن از سلامت کلید خاموش روشن، نوبت چک کردن سیم‌ پیچ‌های موتور است. با مولتی‌ متر مقاومت سیم پیچ‌ های موتور سنجیده می‌شود اگر مولتی‌متر نشان دهد که مقاومت سیم‌ پیچ از حد استاندارد بیشتر است باید موتور عوض شود.

سخن پایانی

بیشتر عواملی که سبب و علت روشن نشدن جاروبرقی می‌شوند به دلیل استفاده نادرست از این دستگاه به وجود می‌آیند. بنابراین توصیه می‌شود برای پیشگیری از خرابی جاروبرقی، کاربر روش‌های استفاده صحیح از جاروبرقی را یاد بگیرد.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *