آموزش نحوه ثبت نام و درخواست جواز کسب
آگوست 28, 2023
آموزشگاه برق گستران

جواز کسب یک روش قانونی برای شروع یک کسب و کار است که باید از مرکز امور اصناف و بازرگانان اخذ شود. در واقع قانونی که نظام صنفی طرح ریزی کرده تا بر فعالیت های اصناف مختلف نظارت داشته باشد، جواز کسب نامیده می شود. فعالیت در هر صنف به داشتن این مجوز نیازمند است، در غیر این صورت فعالیت ها غیرقانونی به شمار می رود.
گرفتن پروانه کسب از طریق ثبت نام اینترنتی جواز کسب امکانپذیر است که در ادامه به طور مفصل به آن پرداخته ایم. اگر از علاقمندان به شروع یک شغل پردرآمد هستید، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید و با ثبت نام جواز کسب، شرایط و مدارک لازم برای جواز و پروانه کسب و صفر تا صد گرفتن پروانه کسب آشنا شوید.

صفر تا صد ثبت نام و گرفتن پروانه کسب

به طور کلی می توان گفت هر کسب و کاری که با مصرف کننده و حقوق آن در ارتباط باشد و یا در حرفه ای مهارت داشته باشد و بخواهد شروع به کسب و کار کند نیازمند ثبت نام و گرفتن جواز و پروانه کسب خواهد بود.

مراحل دریافت جواز و پروانه کسب

هر یک از متقاضیان اخذ جواز کسب باید به سایت ایران اصناف، رشته، استان و شهر مورد نظر را انتخاب نمایند. پس از آن آئین نامه صدور پروانه کسب را مطالعه کرده و فرم مربوط به اطلاعات را تکمیل نمایند. در انتها نیز باید کد رهگیری را که از طریق سایت به آن ها ارائه می شود، حفظ و نگهداری کنند. در زیر 3 مرحله اخذ جواز و پروانه را مشاهده نمایید:

صفر تا صد ثبت نام و گرفتن پروانه کسب

 

  1. مرحله اول: ارائه دادن درخواست کتبی و ثبت درخواست‌ و دادن رسید به متقاضی و بازدید کردن از محل واحد صنفی به وسیله کمیسیون بازرسی اتحادیه و دادن گزارش بررسی درخواست در هیئت مدیره و ارائه پاسخ کتبی به آنها.
  2. مرحله دوم: ارائه مدارک که در این مرحله از صدور پروانه کسب انجام می شود مانند ارائه: سند های مالکیتی که به نام متقاضی می باشد، اجاره نامه رسمی که به نام متقاضی می باشد، با اخذ تعهد محضری اجاره نامه عادی باید ایجاد شود که به نام متقاضی باشد، برای الزام به تنظیم سند اجاره حکم قطعی دادگاه باید باشد، رسید پرداخت اجاره بها از مراکز معتبر، قرارداد اجاره دادن محل کسب، که تحت پوشش سازمان های دولتی، شهرداری، نهادی، شرکت تعاونی مسکن و انواع شرکت های خاص در صنف های مختلف باشد، استعلام گرفتن از ادارات.
  3. مرحله سوم: گواهی مرکز بهداشت در شهر مورد نظر و ارائه کارت معاینه پزشکی، گواهی عدم اعتیاد به مواد های مختلف، گواهی عدم سوء پیشینه، موافقت اداره نظارت نیروی انتظامی، گذراندن دوره های آموزشی از موسسه های آموزشی معتبر حداقل تا 10 ساعت.

پس از آن که درخواست متقاضیان به اتحادیه های صنفی مربوطه ارسال شود، بررسی درخواست متقاضی، اعزام بازرس و همچنین صدور استعلامات لازم انجام می شود. پس از انجام این مراحل، جواز کسب به افراد واجد شرایط تخصیص داده خواهد شد. در ادامه به صورت کامل و با جزئیات مراحل را توضیح داده ایم.

سایت ثبت نام جواز کسب

جواز کسب چیست و چرا صادر می شود؟

جواز کسب به هدف تأسیس یک مکان خاصی برای کسب و کار و ورود به یک شغل مشخص و برای یک فرد خاص صادر خواهد شد. برای ورود به هر شغل باید برای اخذ جواز کسب مربوط به همان صنف اقدام کرد. جواز کسب ها به دو صورت جواز کسب دائم در مدت زمان 5 سال و جواز کسب موقت برای 1 سال تعیین می شوند. پس از اتمام این زمان، می توان آن ها را تمدید کرد. در صورتی که زمان جواز کسب به اتمام رسیده باشد، فعالیت آن صنف قانونی نیست و عواقبی مانند تعیین جریمه، قطع حمایت ها و خدمات دولتی در قبال کسب و کار و حتی تعطیل شدن واحد صنفی به دنبال دارد.

مدارک لازم برای دریافت پروانه و جواز کسب

برای ثبت نام جواز کسب باید مدارک لازم را به صورت اسکن شده روی سیستم کامپیوتری که در زمان ثبت نام اینترنتی از آن استفاده می کنید، داشته باشید.

مدارکی که در زمان ثبت نام پروانه کسب اینترنتی به آن نیاز دارید، به دو دسته اشخاص حقیقی و حقوقی تقسیم می شود که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

مدارک لازم برای دریافت پروانه کسب اشخاص حقیقی به صورت اینترنتی عبارتند از:

  1. تصویر اسکن شده از شناسنامه
  2. تصویر اسکن شده از کارت ملی
  3. تصویر اسکن شده از عکس پرسنلی فرد متقاضی
  4. تصویر اسکن شده از سند مالکیت مغازه و یا اجاره نامه به نام متقاضی
  5. کارت بهداشت (در صورت لزوم و با توجه به شغل انتخابی)

مدارک لازم برای جواز کسب اشخاص حقوقی به شرح زیر است:

  1. تصویر اسکن شده از شناسنامه
  2. تصویر اسکن شده از کارت ملی
  3. تصویر اسکن شده از عکس پرسنلی فرد متقاضی
  4. تصویر اسکن شده از سند مالکیت مغازه و یا اجاره نامه به نام متقاضی
  5. لوگوی فروشگاه و یا مغازه با فرمت JPEG
  6. طرح پیشنهادی
  7. تصویر اسکن شده از اساسنامه و روزنامه رسمی ثبت شرکت
  8. تصویر اسکن شده از مصوبه هیئن مدیره به نام مدیرعامل یا یکی از افراد صاحب امضا

 

مدارک لازم برای دریافت پروانه و جواز کسب

 

در هنگام ثبت نام برای دریافت جواز کسب به یاد داشته باشید که:

– فرمت فایل های مدارک باید JPEG باشد.

– تمامی مدارک باید حجمی کمتر از 120 کیلوبایت داشته باشند.

– اگر مدارک چند صفحه ای باشد، باید فایل به صورت Rar تهیه شود و حجم آن کمتر از 4 مگابایت باشد.

چه کسانی نمی توانند پروانه کسب بگیرند؟

خانم ها در بعضی از مشاغل توانایی گرفتن جواز را با توجه به قانون کشور ندارند همچنین افرادی که دارای سوء پیشینه یا مصرف کننده مواد های مخدر هستند، کسانی که دارای گواهی پایان خدمت یا نظام وظیفه نیستند، افرادی که گواهی های مبنی بر تجاری بودن محل کسب خود را ندارند و …..

حتماً بخوانید: لیست بهترین و پردرآمدترین رشته ها و مشاغل فنی با سرمایه کم و درآمد بالا

روش دریافت پروانه کسب با سایت ثبت نام جواز کسب

برای ثبت نام جواز کسب باید در سامانه جواز کسب iranianasnaf.ir ثبت نام کنید.

این سایت علاوه بر ثبت نام برای جواز کسب، ارائه خدماتی مانند درخواست تغییر صاحب پروانه، درخواست پروانه کسب المثنی، درخواست انتقال پروانه کسب به ورثه و یا نماینده/نمایندگان قانونی و … را امکانپذیر کرده است.

در این بخش از مقاله به مراحل گرفتن جواز کسب می پردازیم. با ما همراه باشید.

  1. برای گرفتن پروانه کسب باید اولین اقدام شما، مراجعه به درگاه ملی مجوزهای کشور https://auth.g4b.ir/Account/Login مراجعه کنید.
  2. پس از ورود به سایت مربوطه، گزینه ثبت نام را انتخاب نمایید.
  3. اطلاعات متقاضی را به طور کامل و دقیق وارد کنید.

در صورتی که قصد دارید به صورت حقوقی، ثبت نام را انجام دهید، باید از کادر نوع متقاضی، آن را روی “حقوقی” تنظیم کنید. برای ثبت نام اتباع خارجی نیز باید در کادر مربوطه اتباع خارجی (حقیقی) و یا اتباع خارجی (حقوقی) را تعیین کنید و فرم هر کدام را تکمیل نمایید.

  1. پس از تکمیل اطلاعات فردی، روی گزینه ثبت نام کلیک کنید تا یک نام کاربری و کلمه عبور برای شما به شماره موبایل شما ارسال شود.
  2. حالا باید وارد صفحه اول سایت شوید و نام کاربری و کلمه عبور یا همان گذرواژه را بنویسید و این بار روی ورود کلیک کنید تا به صفحه بعد هدایت شوید.
  3. در این مرحله باید از سمت راست، گزینه ثبت و پیگیری مجوز را انتخاب نمایید.
  4. حالا باید روی گزینه ثبت درخواست مجوز بزنید تا صفحه اطلاعات مربوط به درخواست برای شما باز شود.
  5. در این صفحه باید اطلاعات را وارد کنید. در قسمت “دستگاه اجرایی” باید “اتاق اصناف ایران”، در “سازمان تابعه” باید “اتحادیه های کشوری یا شهرستانی” و در “نوع مجوز” نیز “پروانه کسب” را وارد کنید. نوع پروانه کسب، نوع درخواست، وضعیت تاهل، وضعیت نظام وظیفه و سرپرست خانوار را نیز تکمیل نمایید.
  6. در آخر صفحه روی یکی از گزینه های ثبت نهایی یا ثبت موقت کلیک کنید. در صورتی که روی ثبت موقت کلیک کنید، کد رهگیری را خواهید دید اما درخواست مجوز برای سازمان ارسال نمی شود. با انتخاب ثبت نهایی، درخواست شما به سازمان فرستاده می شود و کد رهگیری به شما تخصیص داده خواهد شد.
  7. دوباره به سایت iranianasnaf.ir مراجعه کنید و این بار روی گزینه تکمیل درخواست سامانه پیشخوان مجوزها، بزنید.
  8. در صفحه ای که برای شما باز می شود، کد دریافتی که بر روی موبایل شما ارسال شد، کد ملی یا شماره پاسپورت را وار کنید و در انتها روی تأیید کلیک کنید.
  9. در این مرحله به صفحه اصلی سایت باز می گردید. گزینه درخواست صدور پروانه کسب را انتخاب کنید.
  10. صفحه ای که برای شما باز می شود، شامل موارد مختلفی است که باید آن ها وارد نمایید. پروانه، نوع شخص متقاضی پروانه و مدت آن را مشخص کنید.
  11. در مرحله بعدی وقت آن است که رشته شغلی کسب و کار مورد نظر را وارد نمایید.
  12. در این گام از مراحل ثبت نام جواز کسب، باید آیین نامه پروانه کسب و شرایط گرفتن جواز کسب را مطالعه کنید. سپس روی تأیید را انتخاب نمایید.
  13. در ادامه نیز باید اطلاعاتی مانند اطلاعات فردی و اطلاعات مربوط به صنف را وارد کنید و دوباره روی ادامه بزنید.

به این نکته دقت کنید که اگر قبلاً مجوز کسب دیگری را دریافت کرده باشید، باید در قسمت ثبت نام مباشر، اطلاعات فردی را وارد نمایید و سپس ادامه و تأیید را بزنید.

  1. آخرین اقدام در مراحل گرفتن جواز کسب اینترنتی آپلود کردن مدارک متقاضی می باشد.

پس از تکمیل تمامی مراحل، یک کد رهگیری به شما اختصاص داده می شود که می توانید برای پیگیری ثبت نام جواز کسب از آن استفاده نمایید.

شرایط گرفتن جواز کسب

هزینه گرفتن جواز کسب سال 1402

یکی از مواردی که باید بدانید این است که پرداخت حق عضویت و همچنین مبلغ ثبت نام جواز کسب به اتحادیه و حساب خزانه کشوری ضروری می باشد. مبلغ پرداختی برای ثبت نام دریافت پروانه کسب 5 برابر حق عضویت خواهد بود.

برخی از رشته ها به گذراندن دوره های آموزشی نیاز دارند. در صورتی که رشته انتخابی شما نیز جزء این رشته ها باشد، باید مبلغ آن را نیز پرداخت نمایید. مثلا اگر بخواهید مغازه تعمیرات موبایل یا تعمیرات لوازم خانگی راه اندازی کنید یا در زمینه برق کشی ساختمان جواز کسب بگیرید لازم است دوره آموزش تعمیرات موبایل، آموزش تعمیرات لوازم خانگی، آموزش برق ساختمان را در یک مرکز معتبر سپری کنید. برق گستران یکی از بهترین آموزشگاه هایی است که می توانید برای ثبت نام دوره های فنی انتخاب کنید.

مبلغ مشخص شده برای ثبت نام و اخذ مجوز هر صنف متفاوت می باشد؛ اما می توان گفت کل هزینه های دریافت جواز کسب در حدود 500 هزار تا 2 میلیون تومان خواهد بود.

حتماً بخوانید: لیست بهترین مشاغل فنی برای مهاجرت

مدت زمان گرفتن جواز کسب

دریافت جواز کسب در بازه های زمانی مختلفی انجام می شود که بین 1 تا 180 روز متغیر خواهد بود. بررسی اطلاعات و مدارک و همچنین گرفتن استعلامات لازم در این مدت زمان انجام می شود.

در صورت وجود عدم مغایرت در مدارک و اطلاعات، این پروسه زمانی طولانی تر خواهد شد.

برای گرفتن جواز کسب به کجا مراجعه کنیم؟

مدتی است که به دلایل مختلف و برای ساده تر کردن مراحل ثبت نام و اخذ مجوز کسب، ثبت نام و انجام مراحل آن به مراجعه حضوری نیاز ندارد؛ بلکه تمامی مراحل به صورت اینترنتی انجام می شود. سپس مامور بازرس به محل اعزام می شود و شرایط را با توجه به استانداردهای لازم برای رشته مورد نظر بررسی می نماید.

سامانه ثبت نام اتحادیه اصناف

همه ی مردم برای راه اندازی کسب و کار خود نیازمند آن هستند که از سامانه ایران اصناف نسبت به دریافت پروانه و جواز کسب اقدام نمایند.
در واقع به مجوزی که شخص از طریق آن قادر می شود که کسب و کار خود را راه اندازی کند پروانه کسب یا جواز گفته می شود، متقاضیانی که نیاز به گرفتن جواز کسب یا پروانه کسب دارند، میتوانند از طریق سایت وزارت کار به نشانی mojavez.mcls.gov.ir نسب به ثبت نام جواز کسب مراجعه کنند.

سامانه ثبت نام پروانه کسب ایثارگران

برای این گونه افراد صادر شدن جواز کسب بعد از دریافت کردن معرفی نامه از نهاد هایی مثل بنیاد شهید و ایثارگران مجاز می باشد.

این افراد می بایست تمام مدارکات خود را به اتحادیه صنف مورد نظر تحویل داده و همچنین گواهی های لازم مانند گواهی سوء پیشینه نیز ارائه دهند.

افراد ایثارگرد باید به سایت Iranianasnaf.ir برای پروانع کسب مراجعه نمایند.

جواز کسب برای خانم ها

یکی از قوانینی که در حال حاضر در کشور وجود دارد این است که خانم ها در برخی از مشاغل نمی توانند به تنهایی اقدام به جواز کسب کنند، این مشاغل بستگی به میزان ارتباط آنها با جامعه، سختی هایی که در کار وجود دارد، مشاغلی که فنی هستند.برای مثال می توان گفت که یک خانم برای شغل تولید پوشاک به تنهایی نمی تواند اقدام به گرفتن مجوز نماید بلکه باید حتما یک شخص مذکر نیز همراه خود معرفی کند.

جواز کسب برای خانم ها

از مشاغل دیگری که خانم ها نمی توانند به تنهایی اقدام به کسب جواز کنند می توان به رستوران، تبلیغات، فروش لوازم یدکی و…. اشاره کرد.

برخی از مشاغل نیز وجود دارند که اصلا امکان ارائه مجوز برای خانم ها در آن وجود ندارد مانند: سفره خانه، آرایشگاه های مردانه، تعمیرگاه های خودرو، کارگاه های طلاسازی، تولیدی های خاص و….

تفاوت جواز کسب با پروانه کسب

می توان به صورت کلی گفت که پروانه های کسب موقت دارای اعتبار یک ساله هستند و تنها یک بار افراد قادر به گرفتن این پروانه ها هستند و بعد از اینکه اعتبار این پروانه کسب موقت به اتمام رسید، اتحادیه صنفی به دارنده پروانه کسب موقت مهلت می دهد تا پروانه خود را از موقت به دائمی تبدیل کند در غیر این صورت پروانه کسب به صورت کامل باطل می شود و انجام هر گونه فعالیت با این پروانه غیر مجاز است و غیر قانونی خواهد شد.

اما پروانه کسب دائمی دارای اعتباری 5 ساله می باشد و بعد از اتمام اعتبار افراد باید نسبت به تمدید پروانه و جواز کسب خود اقدام کنند.

کاربرد های جواز کسب: دریافت جواز کسب برای کسی که مالک آن است مزایایی بسیار زیادی دارد که می توان به امکان اخذ کارت های بازرگانی، وام های بانکی، اخذ کردن بیمه های تکمیلی، گرفتن گواهی از سفارتخانه ها برای سفر های خارج از کشور و…. اشاره کرد.

لیست انواع پروانه کسب

می توان گفت که پروانه کسب مجوزی می باشد که برای راه اندازی کسب و کار به افراد در مشاغل مختلف به منظور ارائه بهتر خدمات و کالا ها داده می شود و باید گفت که هر کسب و کاری که با مصرف کننده در ارتباط باشد باید جواز و پروانه کسب حرفه و شغل خود را داشته باشند . جواز های کسب هم دارای انواع مختلفی می باشند که می توان آنها را در دسته های مختلف کار ها و شغل ها قرار داد.

جواز های کسب توزیعی

افرادی که اقلام مصرفی خود را به فروش می رسانند می توانند از این نوع جواز استفاده های مفید بهرمند شوند برای مثال کسانی که می خواهند در زمینه لوازم آرایش یا زمینه پوشاک شروع به کار کنند می توانند از این جواز استفاده کنند.

جواز کسب تولیدی

کسب و کارهایی که هدف فعالیت های تولیدی و تهیه محصول دارند این نوع جواز یکی از بهترین گزینه ها برای آنها می باشد مانند کسب و کار تولید شیرینی، مواد پلاستیکی، یا تولید مستقیم پوشاک و…

جواز کسب فنی

این جواز برای کسب و کارهایی مفید است که با هدف تعمیر وسایل و ابزارهای فنی و الکتریکی راه اندازی شوند. باید به این موضوع توجه کرد که برای گرفتن این جواز باید مدرک فنی حرفه ای مرتبط با کسب و کار خود را حتما دریافت کرده باشید.

جواز کسب خدماتی

گروه عمده ای از مشاغل وجود دارند که به جای ارائه کالا، به مشتریان خود خدمات ارائه می دهند مانند آرایشگاه ها، کافی نت ها، دفاتر خدماتی و ….

جمع بندی ثبت نام و گرفتن پروانه و جواز کسب

در این مقاله سعی کرده ایم تا اطلاعات کاملی را برای ضرورت داشتن جواز کسب و دریافت آن در اختیار شما بگذاریم. همچنین یک راهنمای کامل در مورد صفر تا صد گرفتن پروانه کسب از جمله مراحل ثبت نام جواز کسب، شرایط و مدارک مورد نیاز، سامانه ثبت نام و سایر موارد مهم اخذ و دریافت جواز و پروانه را فراهم کردیم تا در صورت تمایل به شروع یک کسب و کار مستقل، از این مطالب استفاده نمایید.
اگر از علاقمندان به رشته های فنی هستید، می توانید در هر یک از دوره های آموزشی آموزشگاه برق گستران ثبت نام و شرکت نمایید، سپس برای اخذ مجوز کسب اقدام نمایید. این آموزشگاه در رشته های مختلف از جمله آموزش مکانیک خودرو کلاس های تئوری و عملی را برگزار می کند تا شما عزیزان بتوانید پس از اتمام دوره ها به عنوان یک نیروی ماهر وارد بازار کار شوید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *