چه عواملی سبب داغ شدن موتور خودرو می شود؟
می 8, 2023
آموزشگاه برق گستران

داغ شدن موتور خودرو ، جوش آوردن موتور ماشین و بالا رفتن آمپر آب بدون شک یکی از متداول ترین مشکلاتی است که برخی از رانندگان با آن مواجه می شوند. داغ شدن موتور خودرو مخصوصا در فصل تابستان به مراتب بیشتر از فصل زمستان بوده و ممکن است با جوش آوردن خودرو، صدمات شدیدی به موتور خودرو وارد شود. از این رو بهتر است با علت، علائم و روش های پیشگیری از داغ شدن موتور خودرو آشنا باشید تا با مواجه شدن با این مشکل بتوانید میزان صدمات وارد شده را به حداقل برسانید.

یکی از ساده ترین روش هایی که می توان یافت موتور خودرو در حال گرم تر و گرم تر شدن می باشد، توجه به آمپر دما موتور در داخل خودرو می باشد. البته ممکن است خود درجه آمپر دچار مشکل شده باشد و دما موتور را به درستی نشان ندهد. به هر حال آگاه بودن از علت جوش آوردن ماشین خالی از لطف نیست. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه برق گستران به علل مهم داغ شدن موتور خودرو می پردازیم.

دلایل اصلی داغ شدن موتور خودرو چیست؟

از آنجایی که صنعت خودروسازی در چند دهه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است اما همچنان مشکل داغ شدن موتور خودرو های درون سوز قابل رویت هستند. دقت داشته باشید تمامی انرژی تولید شده پیشرانه تبدیل به انرژی مکانیکی نمی شود و بخشی از انرژی تولید شده به صورت گرما از موتور خارج می شود و همین امر سبب گرم شدن تدریجی موتور خودرو خواهد شد. با توجه به نزدیک شدن به فصل بهار و تابستان آگاه بودن از علت و دلایل گرم شدن خودرو بسیار حائز اهمیت بوده و می توانید به راحتی از ایجاد صدمات جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

به طور معمول دمای مناسب برای کار کرد موتور خودرو با وجود مایع خنک کننده رقیق 90 تا 100 درجه سانتی گراد می باشد، بیشتر از این مقدار مایع خنک کننده قادر به کنترل دما نبوده و ایمنی شما و سرنشینان خودرو تهدید می شود. از این رو در گام اول سعی کنید که مایع خنک کننده موتور را همیشه پر نگه داشته و به طور مداوم آن را چک کنید. همچنین از عملکرد صحیح درجه آمپر موتور نیز اطمینان کسب کنید. در ادامه به برخی از دلایل کلیدی داغ شدن موتور خودرو می پردازیم. همچنین اگر به حوزه مکانیک خودرو و تنظیم کردن موتور علاقه مند هستید، می توانید در دوره آموزش تنظیم موتور و دوره آموزش مکانیک خودرو فنی حرفه ای شرکت کرده و مهارت و دانش خود را در این زمینه افزایش دهید.

دلایل اصلی داغ شدن موتور خودرو چیست؟

 

 

خرابی و معیوب شدن ترموستات

در حین مواجه شدن با داغ شدن موتور خودرو به طور مداوم، اولین موردی که باید به آن توجه داشته باشید اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح ترموستات می باشد. ترموستات قطعه ای کوچک با عملکرد ساده ای می باشد که در مابین رادیاتور و پیشرانه قرار دارد و وظیفه اصلی آن کنترل آب و هدایت آن به پیشرانه می باشد. ترموستات معیوب برای همیشه بسته بوده و مانع رسیدن آب رادیاتور به اطراف موتور شده و در این صورت شاهد بالا رفتن تدریجی آمپر موتور خواهید بود.

مرتبط بخوانید: راهنمای جامع زمان تعویض قطعات خودرو

معیوب شدن فن رادیاتور خودرو

مهمترین وظیفه فن رادیاتور انتقال هوا به داخل رادیاتور و خنک کردن آب برگشتی از موتور را بر عهده دارد. حال اگر این قطعه معیوب شود یا برای پره های آن مشکلی به وجود آید، نمی تواند جریان هوا را به درستی به داخل رادیاتور منتقل کند و در نتیجه آب برگشتی از موتور گرم تر و گرم تر خواهد تا جایی که سبب جوش و داغ شدن موتور خودرو شود. بنابراین دومین قسمتی که بایستی از درست عملکرد آن اطمینان حاصل کنید، خرابی فن رادیاتور می باشد.

کم بودن سطح روغن موتور

جالب است بدانید روغن موتور علاوه بر روان کردن قطعات موتور و عملکرد آنها سبب کاهش دما نیز می شود. اگر سطح روغن موتور کم باشد و یا روغن کافی به موتور نرسد، تنش میان قطعات موتور بالا رفته و همین امر سبب تولید گرما بیشتر می شود. داغ شدن موتور و بی توجهی به آن ممکن است سبب خراب شدن پیستون ها شود که هزینه زیادی را برای راننده به ارمغان می آورد. از این رو از بالا بودن سطح روغن موتور اطمینان حاصل کرده و سعی کنید همیشه از روغن موتور های مرغوب استفاده کنید.

نفوذ هوا به سیستم خنک کننده و مسدود شدن مسیر آب

یکی دیگر از دلایل داغ شدن موتور خودرو، وجود هوا در سیستم خنک کننده و مسدود شدن مسیر آب بوده که می تواند مشکلات جدی را برای موتور به همراه داشته باشد. گرچه این سیستم به صورت کاملا بسته عمل می کند اما با گذشت زمان مقداری هوا به آن وارد شده و وجود هوا بیش از حد در سیستم خنک کننده می تواند سبب مسدود شدن جریان آب داخل رادیاتور به موتور شود. از این رو بررسی و هواگیری سیستم خنک کننده خودرو بسیار حائز اهمیت است و با پرداخت هزینه ناچیز می توانید از خرابی موتور خودرو جلوگیری کنید.

نفوذ هوا به سیستم خنک کننده و مسدود شدن مسیر آب

 

بیشتر بخوانید: علت جا نرفتن دنده خودرو + روش برطرف کردن آن

تنظیم نبودن موتور خودرو

تنظیم نبودن موتور خودرو می تواند مشکلات جدی و گوناگونی را در پیش داشته باشد. تنظیم نبودن موتور خودرو سبب می شود تا انرژی بیشتری تولید شده اما بازده خاصی در حرکت خودرو نداشته باشد. به عبارتی دیگر تنظیم نبودن خودرو باعث می شود تا موتور بیهوده روی فشار باشد تا انرژی بیشتری تولید کند. از نشانه های تنظیم نبودن موتور خودرو می توان به مواردی همچون : روشن شدن چراغ چک، ریپ زدن ماشین، مصرف سوخت بیش از حد نسبت به گذشته، بد استارت خوردن ماشین و لرزش موتور اشاره داشت. اگر با هر یک از موارد ذکر شده مواجه شدید، مراجعه به تعمیرگاه و بررسی منشاء آن خالی از لطف نیست.

مسدود و گرفتگی کاتالیست

مسدود بودن خروجی اگزوز یکی دیگر از دلایل گرم شدن موتور می باشد که نسبت به سایر موارد کمتر رخ می دهد. استفاده بیش از حد از روغن موتور سبب شده تا دود سیاهی تولید شود و سبب مسدود شدن کاتالیزور شود.

 

روش های پیشگیری از داغ شدن موتور خودرو

حال که در مورد علل و دلایل داغ شدن موتور خودرو آشنا شدیم، بهتر است با روش های پیشگیری از رخ دادن این مشکل نیز آگاه باشیم. مهمترین و موثرترین روش برای پیشگیری از داغ شدن موتور خودرو، پارک کردن ماشین در سایه است. همانطور که میدانید دما هوا در ظهر تابستان بالا بوده و پارک کردن خودرو زیر نور مستقیم خورشید می تواند علاوه بر خراب کردن رنگ بدنه خودرو، سبب داغ شدن موتور بشود. از این رو توصیه می شود همیشه خودرو خود را در سایه پارک کنید یا از سایه بان بهره برداری کرده تا گرما به بدنه خودرو نفوذ نکند.

مطلب پیشنهادی: رایج ترین مشکلات گیربکس اتومات خودرو

پنجره های خودرو را دودی کنید

پنجره های دودی علاوه بر اینکه سبب می شوند نور مستقیم آفتاب سبب اذیت شدن سرنشینان نشود بلکه دما داخل اتاق خودرو را به صورت چشمگیری کاهش می دهند. از این رو دودی کردن پنجره ها می تواند سبب کاهش دما خودرو شود.

روش های پیشگیری از داغ شدن موتور خودرو

 

به طور مداوم آمپر آب را چک کنید

دقت کردن به آمپر آب ماشین بسیار حائز اهمیت است و کمتر کسی به آن توجه می کند تا اینکه موتور ماشین به طور کلی جوش بیاورد. اگر مشاهده می کنید که آمپر آب در حال بالا رفتن می باشد توصیه می شود ماشین را در زیر سایه ای پارک کرده و اجازه دهید تا دما موتور پایین برود.

استفاده از مایع خنک کننده را فراموش نکنید

استفاده از مایع خنک کننده در فصل گرما بسیار حائز اهمیت می باشد. توصیه می شود مایع خنک کننده خودرو را به صورت مخلوطی 50 درصد مایع خنک کننده و 50 درصد آب استفاده کنید تا مایع به دست آمده کمی رقیق شود و به راحتی بتواند دما موتور را کاهش دهد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچگاه مایع خنک کننده را زمانی که موتور داغ است نریزید. ماشین را خاموش کرده و اجازه دهید دما قطعات خودرو پایین رفته سپس مایع خنک کننده را اضافه کنید.

رادیاتور ماشین را تمیز کنید

توصیه می شود هر 40 هزار تا 64 هزار کار کرد یکبار، رادیاتور خودرو خود را تمیز کنید. این گونه سیستم خنک کننده خودرو به راحتی می تواند دما موتور را کاهش دهد.

 

حین داغ شدن موتور چه اقداماتی لازم است؟

اگر متوجه بالا رفتن آمپر آب شده اید، بهتر است خودرو را متوقف کرده و کاپوت را بالا زده تا جریان هوای آزاد دمای موتور را کاهش دهد. توجه داشته باشید که هیچگاه نباید درب مخزن رادیاتور را باز کنید. چرا که آب رادیاتور با دمای بسیار بالایی به بیرون پاشیده و موجب سوختگی خواهد شد.

اگر فن های رادیاتور کار نمی کند، با روشن کردن کولر آنها را وارد مدار کنید. اگر حتی با روشن کردن کولر فن رادیاتور شروع به کار نکرد، مقدار کمی آب بر روی پره هایش بریزید. توجه داشته باشید که هرگز آب را بر روی موتور نریزید چرا که کاهش دما ناگهانی موتور می تواند سبب خراب شدن سر سیلندر و قطعات دیگر شود.

حین داغ شدن موتور چه اقداماتی لازم است؟

 

در نهایت اگر فن رادیاتور به درستی عمل می کند اما همچنان دمای موتور بالا می باشد، ممکن است سطح آب رادیاتور پایین باشد. از این جهت ماشین را خاموش کرده و اجازه دهید دمای موتور رفته رفته کاهش پیدا کند. سپس هنگامی که موتور خودرو کاملا خنک شد آب در مخزن رادیاتور بریزید.

موردی که بایستی در مورد داغ شدن موتور خودرو بدانید این است که این اتفاق تدریجی بوده و یک دفعه موتور خودرو دچار افزایش دما نمی شود. از این رو سعی کنید به آمپر آب خودرو دقت لازم را داشته باشید و در صورتی که متوجه بالا رفتن آرام آرام آمپر آب خودرو شدید سریعا جهت خنک کردن خودرو اقدام کرده و نگذارید موتور خودرو به طور کامل جوش بیاورد. همچنین استفاده از مایع خنک کننده در فصل تابستان را نادیده نگیرید.

جمع بندی

داغ شدن موتور خودرو یکی از مشکلات رایج بوده که در صورت نادیده گرفتن موارد فوق دچار آن خواهید شد. از این جهت توصیه می شود همیشه از پر بودن آب رادیاتور و کار کردن فن رادیاتور اطمینان حاصل کنید و  استفاده از مایع خنک کننده را فراموش نکنید. در صورت جوش آوردن خودرو نیز سریعا خودرو را پارک کرده و کاپوت را باز کنید تا موتور با جریان هوا آزاد به تدریج خنک شود. همچنین مخزن آب رادیاتور را به هیچ عنوان باز نکرده و بر روی خود موتور آب نریزید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *