علائم خرابی پمپ پکیج دیواری + روش تعمیر آن
آوریل 3, 2023
آموزشگاه برق گستران

پمپ یکی از مهمترین قطعات پکیج دیواری به شمار می رود که وظیفه به جریان انداختن آب در مدار گرمایشی بر عهده داشته و برای فراهم کردن آب گرم مصرفی و گرم کردن رادیاتور ها نقش بسزایی را ایفا می کند. اما خرابی پمپ پکیج بعد از چند سال استفاده قابل پیش بینی می باشد. یکی از دلایل خرابی پمپ پکیج وجود املاح موجود در آب می باشد که بعد از سالها استفاده قطعات پمپ به صورت کامل رسوب گذاشته و معیوب می شوند. اما ممکن است علت خراب شدن پمپ پکیج دیواری مورد دیگری باشد.

نکته ای که حائز اهمیت است این می باشد که در صورت مواجه با صدا بلند حین کار کردن پکیج (زمانی که شیر آب گرم باز است) یا اختلال برای فراهم کردن آب گرم و یا انواع ارور پکیج روبه رو شدید، سریعا دستگاه را خاموش نمایید و برای تعمیر آن هر چه سریعتر اقدام کنید. توجه داشته باشید تعمیر و به خصوص تعویض قطعات پکیج دیواری می تواند هزینه بر باشد، از این رو در صورت مواجه شدن با مشکلات احتمالی سریعا دستگاه خود را خاموش نموده تا از وارد شدن آسیب بیشتر به قطعات پکیج جلوگیری شود و برای تعمیر آن هرچه زودتر اقدام فرمایید. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه برق گستران به علائم و علت خرابی پمپ پکیج دیواری می پردازیم.

علائم و علت خرابی پمپ پکیج

یکی از دلایل خرابی پمپ پکیج، نامرغوب بودن و بی کیفیت بودن قطعات آن می باشد. دقت داشته باشید که پمپ پکیج قطعه ای نیست که زود به زود خراب و معیوب شود. اگر پکیج دیواری خود را از برند و فروشگاه معتبر خریداری کرده باشید قطعا با مشکلات کمتری روبرو خواهید شد. اما اگر به طور مداوم پمپ دستگاه شما دچار اختلال و نیاز به تعمیر دارد، بنابراین می توان یافت که پمپ پکیج شما جنس بی کیفیت بوده و توصیه میشود برای صرفه جویی در هزینه ها آن را تعویض کنید.

اگر تعمیرکار پکیج دیواری از سوختن یا معیوب شدن کامل پمپ پکیج اطمینان حاصل کرد، بهتر است از نوع دست دوم استفاده نفرمایید. زیرا پمپ قطعه حیاتی پکیج بوده و جنس دست دوم می تواند در مدت زمان کوتاهی دوباره معیوب شود. بنابراین برای تعویض پمپ بهتر است همیشه جنس نو و باکیفیت خریداری کنید. اگر به حوزه تاسیسات به خصوص تعمیرات انواع پکیج دیواری علاقه مند هستید، می توانید با شرکت در دوره آموزش تعمیرات پکیج دیواری مهارت و دانش خود را در این زمینه افزایش داده و به راحتی وارد بازارکار شوید.

علائم و علت خرابی پمپ پکیج

کار کردن پمپ پکیج بدون توقف

 

پمپ های پکیج معمولا زمانی که شیر آب گرم باز می شود شروع به فعالیت کرده تا زمانی که شیر آب گرم بسته شود. اما ممکن است متوجه شده باشید که با وجود بسته بدون شیر آب گرم، همچنان پمپ در حال کار کردن است. زمانی که آبی در پمپ وجود نداشته باشد، پمپ قادر به فعالیت نخواهد بود و تحت فشار شدیدی قرار می گیرد و در نتیجه سبب تخریب و سوختن پمپ پکیج دیواری می شود. روشن بودن پمپ دستگاه همچنین می تواند منجر به سوختن برد الکتریکی پکیج شود. اما مدام کار کردن پمپ چه علتی دارد؟

یکسره کار کردن پکیج می تواند به دلیل خرابی و معیوب بودن برد الکتریکی، وضعیت نامناسب نصب پمپ پکیج و گیر کردن شیر میانی پکیج باشد. خراب بودن برد پکیج و قدیمی بودن آن می تواند عملکرد سایر قطعات را همچون پمپ دچار اختلال کند. با فرمان غلط برد پکیج، پمپ به صورت مداوم روشن بوده و سبب سوختن آن می شود.

مرتبط بخوانید: لیست جامع ارور پکیج ایران رادیاتور

روشن نشدن پمپ پکیج

زمانی که شیر آب گرم را باز می کنید اما با آب بسیار سرد روبه رو می شوید، این بدان معنی است که پمپ پکیج روشن نشده است. در اصل یکی از علائم رایج خرابی پمپ پکیج روشن نشدن آن می باشد. در این شرایط اگر دقت کنید بار فشار پکیج کم و زیاد می شود. عدم روشن شدن پمپ می تواند دلایلی همچون وجود مشکل در برد الکترونیکی، عدم قرارگیری صحیح دودکش پکیج و عدم تنظیم فشار گاز دستگاه باشد.

تولید صدای بسیار بلند پکیج حین کارکردن

پمپ پکیج در هنگام کار کردن امکان دارد صدایی را تولید کند اما در برخی از موارد صدا تولید شده بسیار بلند و آزار دهنده است که می تواند بیانگر وجود اختلال در عملکرد پکیج دیواری باشد. البته دقت داشته باشید که سرو صدا بیش از حد می تواند نشان دهنده خرابی پمپ یا سایر قطعات باشد. از علت اصلی سروصدا پکیج می توان به مواردی همچون: وارد شدن هوا به پمپ، کم بدون دمای آب ورودی، رسوب گرفتن مبدل اصلی، نصب نامناسب پکیج و تراز نبودن پمپ در جایگاه خود اشاره کرد.

یکی از علت خرابی پمپ پکیج، قفل هوا است که منجر به تولید صدا بسیار بلند حین کار کردن پمپ می شود. اگر هوا در پمپ جمع شود، پمپ به درستی فعالیت نکرده و عملکرد کلی آن مختل می شود. بسیاری از پمپ هایی که توسط برندهای معتبر تولید می شوند دارای پیچ تخلیه هوا هستند که به منظور حذف هوا موجود در پمپ تعبیه شده اند که با استفاده از آن می توانید هوا موجود در پمپ را آزاد کرده تا پمپ دوباره به فعالیت صحیح خود ادامه دهد.

تولید صدای بسیار بلند پکیج حین کارکردن

 

سرد و گرم شدن آب مصرفی

 

یکی از علائم خرابی پکیج دیواری سرد و گرم شدن مداوم آب مصرفی می باشد. حتی در برخی از موارد آب مصرفی چند دقیقه طول می کشد که کامل گرم شود و ممکن است در برخی از موارد آب مصرفی با وجود کار کردن پمپ گرم نشود. منشا این مشکل می تواند به دلیل سوختن یا نیم سوز شدن پمپ دستگاه باشد. در صورتی که فشار گاز و آب پکیج بررسی شد و همچنان این مشکل پابرجاست، بایستی در صورت سوختن پمپ آن را تعویض کنید.

مطلب پیشنهادی: 7 راز در نگهداری پکیج دیواری که هر کسی نمی داند!

نشتی آب در پکیج دیواری

نشتی آب در پکیج یکی از علائم مهم خرابی پمپ می باشد. رایج ترین علتی که سبب نشتی آب در پکیج می شود شل شدن پمپ و یا دمیدن آب بندی به دلیل تنظیمات نادرست فشار است. برای حل این مشکل در ابتدا تمامی اتصالات پمپ پکیج را به دقت بررسی کنید و در صورت وجود خوردگی یا خرابی پمپ، آن را تعمیر یا تعویض نمایید. در نهایت از صحیح قرار گرفتن پمپ در جای خود اطمینان حاصل فرمایید.

تمیز نبودن فیلتر یا صافی

تمیز نبودن فیلتر یا صافی برگشت پکیج یکی دیگر از علائم خرابی پمپ پکیج می باشد. با سال ها استفاده از پکیج، خاک و ذرات فلزی رادیاتور ها و لوله ها از بین می روند و از طریق پمپ شروع به جریان می کنند. این کثیفی در اجزا اصلی پکیج جمع شده و در نهایت سبب از کار افتادن پمپ می شود. خوشبختانه رفع گرفتگی پمپ بسیار ساده است. حال ممکن است برای شما این سوال پیش آید که چگونه متوجه شویم پمپ پکیج گرفته است؟

اگر آب مصرفی تدریجی گرم می شود و به دمای بالا کاملا نمی رسد و یا اصلا آب گرم نمی شود، ممکن است به علت گرفتگی پمپ پکیج دیواری باشد. از آنجایی که تمیز کردن فیلتر و صافی برگشت نیاز به مهارت دارد بهتر است این کار را به تعمیرکاران پکیج بسپارید. بهتر است این کار را زمانی که در حال رسوب زدایی پکیج هستید انجام دهید.

عدم گردش آب در مدار پکیج

در برخی از موارد با وجود کار کردن پمپ پکیج، گردش آب در مدارات دستگاه به طور کامل انجام نمی شود. عدم گردش آب در پکیج با وجود کار کردن پمپ می تواند موضوع پیچیده ای باشد. در این شرایط به احتمال زیاد پروانه پمپ گیر کرده است. این امر ممکن است به دلیل مسدود شدن پروانه درون پمپ باشد. برای حل این مشکل در صورت گیر کردن پروانه پمپ تنها کافی است یک ضربه ملایم به آن وارد کنید تا سبب آزاد شدن اجزا گیر کرده شود.

عدم گردش آب در مدار پکیج

 

بیشتر بخوانید: علت روشن شدن چراغ قرمز پکیج بوتان چیست؟

گیرپاژ کردن پمپ پکیج

 

گیرپاژ کردن یا قفل شدن پمپ پکیج نیز از رایج ترین علت خرابی پمپ پکیج بوده که علت آن میتواند مواردی همچون استفاده طولانی مدت از پکیج بدون سرویس کردن آن، عدم رسوب زدایی پکیج، نشتی پمپ و ضعیف شدن استاتور باشد. علاوه بر این فرسودگی قطعات به کار رفته در پمپ و عدم نصب درست می تواند موجب روشن نشدن پمپ شود.

جمع بندی

همان طور که مطالعه کردید، پمپ پکیج یکی از قطعات بسیار مهم پکیج به شمار می رود که بدون آن عملکرد سیستم گرمایشی به طور کامل مختل می شود. البته اگر پکیج خود را از برند و فروشگاه معتبر خریداری کنید، احتمال مواجه شدن با مشکلات احتمالی پکیج به صورت چشمگیری کاهش می یابد. از این رو توصیه می شود برای صرفه جویی در هزینه های تعویض و تعمیر قطعات پکیج، پکیج دیواری را هر 6 ماه یکبار یا هر یک سال یکبار رسوب زدایی و سرویس کامل کنید تا عملکرد پکیج دیواری بهبود یافته و احتمال بروز مشکلات جدی به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *